در سال‌های اخیر، نظام سلامت کشور با مشکلاتی گوناگون همراه بوده که سبب بروز نارضایتی مردم و بخش‌های مختلف نظام سلامت شده است. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت ، طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. این طرح که به دنبال محافظت مالی مردم در قبال هزینه‌های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد. با وجود این، برخی کارشناسان این طرح را در رسیدن به اهداف خود نا موفق می‌دانند.

تاخیر در روند درمان بیماران خاص با اجرای طرح تحول سلامت

در سال‌های اخیر، نظام سلامت کشور با مشکلاتی گوناگون همراه بوده که سبب بروز نارضایتی مردم و بخش‌های مختلف نظام سلامت شده است. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت ، طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. این طرح که به دنبال محافظت مالی مردم در قبال هزینه‌های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد. با وجود این، برخی کارشناسان این طرح را در رسیدن به اهداف خود نا موفق می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، روز گذشته نشست خبری رئیس بنیاد بیماری‌های خاص برگزار شد. فاطمه هاشمی درباره طرح تحول سلامت می‌گوید: «اجرای طرح تحول سلامت کمکی به سیستم بهداشت و درمان کشور نکرده است.» این در حالی است که وزیر بهداشت درباره نتایج اجرای طرح تحول سلامت معتقد است با اجرای این طرح هزینه درمان کاهش یافته است. همچنین وزیر بهداشت درباره تاثیر طرح تحول سلامت براین باور است که در گذشته ۳۸ درصد از هزینه بستری بیماران توسط مردم پرداخت می‌شد که امروز با اجرای طرح تحول نظام سلامت این میزان به حدود پنج درصد کاهش یافته است. حسن هاشمی طرح تحول نظام سلامت را خدمتی صادقانه از سوی دولت در حوزه بهداشت و درمان می‌داند.

عرضه داروها با برندهای متفاوت با طرح‌تحول‌ سلامت

به گفته او وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت به عرضه و مصرف کالاهای ایرانی تاکید دارد که این امر باعث به تاخیر انداختن پروسه درمان و پیشروی شدت بیماری بیماران می‌شود. رئیس بنیاد بیماری‌های خاص با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت باعث تنزل کیفیت در عرضه خدمات‌دهی شده است، گفت: در اغلب موارد برای تسهیل در شرایط امور فقط یکسری سندها نوشته و رونمایی می‌شود، اما در عمل شاهد هیچ اقدام مثمر ثمری نیستیم.

هاشمی با بیان اینکه اشکال اساسی ما این است که حرف زیاد می‌زنیم ولی عمل نمی‌کنیم، می‌افزاید: در برخورد با بیماری‌های خاص هر کس می‌خواهد بودجه‌ را به طور خاص در اختیار خودش باشد، اما بودجه بهتر است در اختیار بیمه‌ها باشد تا بهتر به کمک بیماران بیاید. او درباره تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر وضعیت بیماران خاص می‌افزاید: متاسفانه این طرح هنوز اثر مثبتی برای بیماران خاص نداشته است.

طرح تحول نظام سلامت بنا دارد که دارو ارزان‌تر باشد، بنابراین دائما داروها با برندهای متفاوت عرضه می‌شود و حتی بیماران تالاسمی که در گذشته به صورت رایگان داروهایشان را دریافت می‌کردند، اکنون باید میزانی از فرانشیز را پرداخت کنند.هاشمی‌ درباره کاهش هزینه‌های بیماران خاص در طرح تحول سلامت تاکید می‌کند: پیش از گرانی ارز و تحولات اقتصادی در دولت دهم ، وضعیت داروهای بیماران خاص مناسب بود و بیمه‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های این داروها را تقبل می‌کردند، اما با آغاز تحریم‌ها، بیمه‌ها تعرفه جدید را قبول نداشتند و براساس تعرفه قدیم از داروها حمایت می‌کردند و انتقال ارز نیز برای تهیه داروها مشکل بود، اما بعد از آن وضعیت تعرفه‌ها درست شد و مشکلات نیز برطرف شد.

هنوز سرطان بیماری خاص نیست

از ابتدای تاسیس بنیاد بیماری‌های خاص در سال ۷۶ قرار بود هر سال یک بیماری به فهرست بیماری‌های خاص افزوده شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.از دوره ریاست جمهوری آیت ا... هاشمی رفسنجانی مکاتبات فراوانی برای تحقق این مهم انجام شد و برنامه اصلی گنجاندن بیماری سرطان، ام اس و بیماری‌های نقص ایمنی به لیست بیماری‌های خاص بود که تاکنون چنین امری محقق نشده است. البته در سال‌های اخیر داروهای این بیماری‌ها در فهرست دارویی قرار گرفته و از شرایط خاصی برخورداری شده اند. هاشمی در این زمینه اظهار کرد: به رغم اینکه بیماران سرطانی و ام اس جزو بیماری‌های خاص قلمداد نمی‌شوند، اما ۳۰ درصد از هزینه فرانشیز این بیماران با مراجعه به بنیاد بیماری‌های خاص پرداخت می‌شود.

بیماری ای بی در بن‌بست بهارستان

بیماری «ای‌بی» یک نوع بیماری پوستی تاولی در پوست و غشای مخاطی است که معمولا به دو صورت بروز پیدا می‌کند، در دسته اول افراد به صورت مادرزادی به این بیماری مبتلا می‌شوند و دسته دیگر در بدو تولد دچار این بیماری می‌شوند. با توجه به خاص بودن این بیماری در کشور ما بر سر اینکه این بیماری جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود یا خیر، بحث‌های زیادی وجود دارد. رئیس بنیاد بیماری‌های خاص درباره بیماری ای‌بی می‌گوید: درخواست ما این است که مراکزی در استان ها در بیمارستان ها مشخص شود که پاسخگوی بیماران باشند تا از طریق پرداخت هزینه‌ها توسط بیمه‌ها، بیماران بتوانند داروهای خودشان را تهیه کنند.

هاشمی تاکید کرد: به دلیل اینکه نسخه‌های دارویی بیماران ای‌بی دائما در حال تغییر است، پرداخت هزینه ها از طریق بیمه می‌تواند کمک شایانی برای آنها باشد.او با اشاره به بیماری ای‌بی و نشست اخیر وزیر بهداشت در خانه ای‌بی گفت: در این زمینه دکتر هاشمی از مسئولان وزارت بهداشت خواستند که کار این بیماران را دنبال و اگر ممکن است داروهای آنها را به صورت رایگان تهیه کنند، اما دو مشکل در این زمینه وجود دارد: اولا در این حوزه حرف زیاد زده می‌شود اما کسی عمل نمی‌کند و دوم اینکه هرکسی می‌خواهد بودجه مربوطه در سازمان خودش داده شود.

البته ما پیشنهاد دادیم که بودجه حمایت از بیماران ای‌بی در اختیار بیمه‌ها باشد و درعین حال مراکزی هم برای آنها در استان‌ها با توجه به پراکندگی بیماران ایجاد شود. با این حال باوجود روشی که مشاهده می‌کنیم، بعید می‌دانم این امربه جایی برسد. وزیر بهداشت مشخص کرده بود که مشکل این بیماران تا اوایل اردیبهشت‌ماه رفع شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.هاشمی با اشاره به ایجاد خانه ای‌بی با حمایت بنیاد بیماری‌های خاص و بنیاد مستضعفان گفت: اکنون خدمات را در آنجا به بیماران ارائه می‌دهیم، اما این بیماران به چندمتخصص و پرستار آموزش دیده نیاز دارند. بنابراین نیازی نیست که خانه ای‌بی در همه جای کشور ایجاد شود، بلکه اولا باید مراکزی در استان‌ها و در بیمارستان‌های دولتی ایجاد شود تا پاسخگوی مراجعه بیماران باشد و دوم اینکه هزینه دارویی آنها از سوی بیمه‌ها پرداخت شده و بیماران براساس نسخه داروهایشان را به صورت رایگان دریافت کنند.

۲۰۰ پمپ دسفرال در گمرک

از دیگر مسائل مورد بررسی در حوزه بهداشت ودرمان کشور می‌توان به سیستم گمرکی کشور و بروکراسی وقتگیر اداری اشاره کرد. با توجه به وضعیت بهداشت و درمان کشور و تاریخ مصرف داروها باید این اقلام دارویی با سرعت وسهولت به دست بیماران برسد، اما در کشور ما در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که برخی از داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی مدت زمان طولانی در گمرک مانده و به شکل تاریخ مصرف گذشته به دست مصرف کننده می‌رسند.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص درباره وضعیت ترخیص دستگاه‌های دیالیز و پمپ‌های درمانی گفت:‌ متاسفانه در کشورما حس احساس مسئولیت کاهش یافته است و باید همه در مقابل یکدیگر مسئول و پاسخگو باشند. هاشمی یکی از مشکلات کنونی بنیاد را معطل ماندن ۲۰۰ پمپ دسفرال بیماران تالاسمی در گمرک دانست و گفت: این پمپ‌ها را خیرین خارج از کشور برای بنیاد فرستاده بودند که هنوز در گمرک مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha