یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

قائم مقام مدیرعامل اهدای عضو ایرانیان با بیان اینكه تعداد اعضا با قابلیت اهدای مرگ مغزی در ایران زیاد است، اظهار داشت: اما این اهدا انجام نمی شود و هر 2 ساعت یك بیمار در فهرست انتظار عضو می میرد.

هر2ساعت یك ایرانی درانتظار عضو می میرد

سلامت نیوز: قائم مقام مدیرعامل اهدای عضو ایرانیان با بیان اینكه تعداد اعضا با قابلیت اهدای مرگ مغزی در ایران زیاد است، اظهار داشت: اما این اهدا انجام نمی شود و هر 2 ساعت یك بیمار در فهرست انتظار عضو می میرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دكتر امید قبادی روز یكشنبه در حاشیه نخستین كارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ كنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشكی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر 50 تا 60 درصد از مرگ مغزی ها به مرحله اهدای عضو برسند، همه بیماران نیازمند، پیوند می شوند.
وی اظهار داشت: بنابر آمار سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در اثر تصادف در كشور رخ می دهد كه از این تعداد در مجموع 2500 تا 4000 واجد اهدای عضو هستند كه اكنون، كمتر از یك چهارم پیوند و اهدا انجام می شود كه بیشترین آمار با تعداد 808 نفر مربوط به سال گذشته بوده است.
وی با طرح این سوال كه چرا باید این تعداد خاكسپاری شوند، خواستار فرهنگ سازی در این زمینه شد و گفت: باید در جامعه فرهنگ سازی شود تا خانواده ها از این مقوله آگاه شوند و بتوان جان بیماران را نجات داد.


قبادی اهدای عضو را در كل دنیا یك مقوله چندوجهی دانست و گفت: یكی از مهمترین محورهای اهدای عضو، فرهنگ سازی است و فرهنگ سازی در شرح وظایف و حیطه اختیارات نظام سلامت و وظایف دانشگاه علوم پزشكی سراسر كشور و وزارت بهداشت نیست.


وی اضافه كرد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، رسانه ها و هنرمندان و ورزشكاران ونام آوران باید در فرهنگ سازی اهدای عضو تلاش كنند تا مردم بدانند اگر اهدای عضو در جایی ارتقا پیدا كند تعداد ارگان های پیوندی بالا می رود و به تبع آن تعداد بیشتری از بیماران نیازمند پیوند عضو دریافت می كنند .
قبادی تاكید كرد: این جز با همكاری و هماهنگی نهادهای سلامت مانند دانشگاه های علوم پزشكی، وزارت بهداشت و نهادهای فرهنگ ساز مانند نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، شهرداری و حوزه هنری اداره ارشاد به دست نمی یابد.
وی پیشنهاد داد كه این نهادها با دست به دست هم دادن، نهادی را به نام كمیته سیاستگزاری پیوند اعضا یا اهدای عضو در هر استان تشكیل دهند.

** مازندران سومین مقصد آموزش اهدای عضو بعد از گیلان و همدان
این مدرس بین المللی اهدای عضو در بخش دیگری از گفت وگو درباره دوره آموزشی یك هفته ای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در مازندران، گفت: یك كارگاه نظری و عملی یك هفته ای به نام طرح هماهنگ كنندگان پشتیبان برای مراكز فراهم آوری اعضای پیوندی یا همان مراكز اهدای عضو (آیروس) به پیشنهاد و حمایت وزارت بهداشت و توسط تیم آیروس یا هماهنگ كنندگان پشتیبان در 10 استان كشور در حال اجراست.
قائم مقام اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: این طرح پیشتر در استان های گیلان و همدان اجرا شد كه بازخورد بسیار قابل قبولی داشت.

 نخستین كارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ كنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی از چهارشنبه گذشته در دانشگاه علوم پزشكی مازندران آغاز شده و تا سه شنبه این هفته ادامه دارد.
پرستاران، سرپرستاران و هماهنگ كننده های اهدای عضو در كارگاه های آموزشی مجزا چگونگی اطلاع دادن مرگ مغزی به خانواده بیمار، چگونگی أخذ رضایت برای اهدای عضو و اهمیت این موضوع را آموزش می بینند.
همچنین كارگاه آموزشی برای تاییدكنندگان بیماران با مرگ مغزی به طور جداگانه برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha