پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 18226

سازمان بهداشت جهانی تاکنون آخرین اطلاعات مربوط به واکسیناسیون را از 16 کشور مختلف جهان که برنامه های واکسیناسیون سراسری علیه ویروس H1N1 را اجرا کرده اند، دریافت کرده است.

بر اساس اطلاعات این 16 کشور، سازمان بهداشت جهانی محاسبه کرده است حدود 80 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای A تاکنون توزیع شده و حدود 65 میلیون نفر واکسینه شده اند.

واکسیناسیون ملی در استرالیا و چین از اواخر سپتامبر آغاز شد. همچنین در شماری دیگر از کشورها برنامه واکسیناسیون علیه همه گیری آنفلوآنزای نوع A ادامه دارد. سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد؛ «با توجه به این مقیاس گسترده واکسیناسیون، بروز حداقل واکنش های نامطلوب و البته نادر در بین مصرف کنندگان ممکن است اتفاق بیفتد. اما باید متذکر شد تاکنون نتایج کنترل های گسترده درباره درصد ایمنی این واکسن رضایت بخش بوده است. معمول ترین عوارض جانبی این واکسن شامل تورم، قرمزی یا درد در محل تزریق بوده که مدت کوتاهی پس از تزریق به خودی خود برطرف شده است. همچنین تب، سردرد، خستگی و دردهای عضلانی نیز مدت کوتاهی پس از تزریق بروز می کند که البته تعداد این موارد بسیار کمتر است و این علائم نیز ظرف 48 ساعت تسکین می یابد.»

 گفتنی است تعداد بسیار اندکی از افرادی که واکسینه شده بودند نیز مرده اند اما البته این تعداد بسیار محدود بوده است و سازمان بهداشت جهانی پس از تحقیقات اعلام کرد مرگ این افراد به دلیل واکسن نبوده بلکه به علت ابتلا به مشکلات پزشکی قبلی بوده است.

 با توجه به این بررسی ها و آزمایش ها، ایمنی این واکسن از سوی این سازمان بین المللی تایید شده است و تزریق آن به منظور کنترل همه گیری توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha