رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قاچاقچیان مواد مخدر، به دلیل ارزانی سرب همچنان تریاك را با این ماده نصف به نصف مخلوط می كنند كه مصرف آن معتادان را مسموم كرده و كبد، طحال،‌ كلیه و در نهایت مغز آنها را از بین می برد.

تریاك آلوده به سرب در همه جا/ معتادان در معرض مرگ فوری ناشی از مسمومیت

سلامت نیوز:رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قاچاقچیان مواد مخدر، به دلیل ارزانی سرب همچنان تریاك را با این ماده نصف به نصف مخلوط می كنند كه مصرف آن معتادان را مسموم كرده و كبد، طحال،‌ كلیه و در نهایت مغز آنها را از بین می برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید صفاتیان  افزود: از آنجا كه ناخالصی در تریاك به وسیله اضافه شدن سرب زیاد شده، باید دنبال باندهای بزرگ قاچاقچیان بود تا بتوان این میزان ناخالصی را كمتر كرد تا معتادان نیز كمتر دچار مسمومیت با سرب شوند.


وی اظهار داشت: به خاطر افزایش وزن تریاك بسیاری از قاچاقچیان سرب را به تریاك اضافه می كنند، البته قیمت پایین سرب نیز می تواند یكی از دلایل آن باشد.
وی تصریح كرد: از آنجا كه بدن ما روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد، اما اگر یك معتاد بخواهد نیم گرم تریاك مصرف كند، 500 میلی گرم (نیم گرم) سرب به بدنش وارد می شود كه این موضوع بسیار خطرناك است، چون میزان سربی كه وارد بدنش می شود 150 برابر بیشتر از حد معمولی می شود.


این كارشناس اعتیاد به عوارض مصرف زیادی سرب در بدن افراد معتاد اشاره كرد و افزود: ابتدا عوارض حاد مانند عوارض گوارشی، درد زیر ناف و چیزی شبیه دردهای آپاندیسیت، یبوست، تهوع و استفراغ در فرد معتاد مشاهده می شود و در موارد مزمن نیز موجب از بین بردن كبد، طحال، كلیه و در نهایت مغز می شود.


وی اختلال ذهنی، یادیگری و حافظه را از جمله دیگر عوارض مصرف تریاك با ناخالصی سرب برشمرد و خاطرنشان كرد: در صورتی كه تریاك سرب داشته باشد برای مادرانی كه نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناك تر است تا حدی كه اعلام شده برای این كودكان و نوزادان 6 برابر خطرش بیشتر است.


صفاتیان با بیان اینكه سرب در بدن ته نشسن می شود، اضافه كرد: كم خونی، زردی، گیجی، شل بودن بدن، منگی، بی خیالی و عدم تمركز از دیگر عوارض ناشی از مصرف تریاك با ناخالصی سرب است، پس توصیه می شود معتادان بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.


رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چون مصرف زیاد سرب با استفاده از مصرف تریاك عوارضی همچون سرگیجه، خماری و گیجی را به همراه دارد بسیاری از معتادان فكر می كنند كه بخاطر مصرف تریاك این وضعیت برایشان به وجود می آید، اما این همان عوارض مصرف سرب است.


وی با بیان اینكه مصرف كنندگان موادمخدر فقط از طریق آزمایش خون می توانند میزان سرب بدنشان را اندازه گیری كنند، خاطرنشان كرد: از آنجا كه مسمومیت با سرب در معتادان افزایش یافته است، بهتر است افراد مصرف كننده بیشتر مراقب این موضوع باشند چون میزان سرب در خون بسیار خطرناك است.


صفاتیان در پاسخ به این سوال كه آیا آماری از میزان مسمومیت با سرب ادامه داد: شنیده ها حاكی است كه مسمومیت ناشی از سرب زیاد شده اما هنوز مراجع به ویژه سازمان پزشكی قانونی آماری در این خصوص ارائه نداده است.
چندی است كه برخی از قاچاقچیان موادمخدر ناخالصی هایی همچون سرب را به تریاك اضافه كرده اند، كه این موضوع هم موجب نگرانی مسئولان و هم موجب افزایش مسمومیت ناشی از سرب شده است.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، یك میلیون و 325 هزار نفر مصرف كننده موادمخدر در كشور هستند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha