دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 182281

درد معده می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از این مشکلات برای مدت کوتاهی است و فقط پس از مصرف غذا بروز می کند. اما بعضی از انواع آن مدت بیشتری طول می کشد.

دردهایی که باید آن را جدی گرفت

سلامت نیوز: درد معده می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از این مشکلات برای مدت کوتاهی است و فقط پس از مصرف غذا بروز می کند. اما بعضی از انواع  آن مدت بیشتری طول می کشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، در ادامه مطلب به دردهایی که باید آن را جدی گرفت، اشاره می کنیم.


معده درد شدید پس از خوردن یک وعده غذای چرب:
درد شدید بعد از خوردن یک غذای چرب، می تواند نشانه پرشدن کیسه صفرا باشد. زنان به ویژه در دهه چهارم زندگی به این بیماری مستعدند. این درد بعد از صرف غذا بدتر می شود، به مدت 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و ممکن است بیاید و برود و به مرور زمان ثابت و شدیدتر شود.


درد شکم همراه با اسهال یا یبوست:
درد در قسمت تحتانی شکم همراه با اسهال ، نفخ و یبوست می تواند از علایم سندروم بی قراری روده (IBS) باشد . این  علامت  اغلب در بین زنان جوان دیده می شود .به نقل از نیوزویک این بیماری  را می توان از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی و مدیریت استرس مهار کرد. در برخی موارد دارو و مشاوره  نیز لازم است.

درد در قسمت بالای شکم بین دنده ها:
اگر فشار یا تیر کشیدگی  در ناحیه بالای شکم درست زیر دنده حس  می کنید ، این می تواند نشانه مشکل قلبی باشد به ویژه   اگر درد ادامه یابد  یا همراه با کمبود نفس باشد.این درد می تواند به دلیل  سوء هاضمه  یا فشار خون بالا هم باشد اما  اگر فرد دارای عوامل خطر مثل بیماری قند یا فشار خون  است بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند.


 درد شدید در قسمت پایین سمت راست شکم:
درد ناگهانی در قسمت پایین شکم، ممکن است علامت آپاندیسیت باشد . درد ممکن است همراه با تب باشد درد اغلب از اطراف ناف آغاز می شود .یبوست یا اسهال و استفراغ همراه با درد نیز نشان می دهد که وقت رفتن به اورژانس است. اگر این درد مزمن طی  چند ساعت یا یک روز شما  را رها نکرد باید توسط پزشک معاینه  شوید .


 درد مبهم در قسمت فوقانی شکم همراه با حالت تهوع و آروغ زدن:
در بیماران مسن تر، این می تواند از علایم حمله قلبی باشد و توصیه می شود فرد برای بررسی وضعیت قلب به پزشک مراجعه کند.بالا آوردن همراه با درد کمر و فک می تواند نشانه یک تهدید جدی باشد.


 درد شدید و ناگهانی:
درد ناگهانی در قسمت وسط شکم  در افرادی با سابقه زخم معده یا افرادی که از داروهایی مانند  آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می کنند می تواند نشانه ایجاد سوراخ در معده باشد . هوا و محتویات معده می تواند به  التهاب صفاق  منجرشود. آلودگی  معده منجر به شوک سپتیکی می شود.


درد در قسمت راست یا چپ شکم در زنان:
درد ناگهانی در قسمت راست پایین معده یا قسمت چپ می تواند نشانه کیست تخمدان سوراخ شده در زنان در وسط زمان قاعدگی باشد.این درد می تواند نشانه  تخمدان پیچ خورده هم  باشد.بلا فاصله به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه شود زیرا  شاید نیاز باشد تخمدان خارج شود.


درد تیز مانند چاقو خوردن در قسمت تحتانی شکم:
درد دور شکم در قسمت تحتانی  معمولا همراه با حالت تهوع،استفراغ و تب و لرز، ممکن است نشانه ای از سنگ کلیه باشد. سونوگرافی یا سی تی اسکن برای تشخیص سنگ ضروری است و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی  کمی تسکین دهنده است.برای تسکین  درد فرد باید دارو یا مسکن قوی مصرف کند.


درد  قسمت چپ پایین شکم که هنگام حرکت کردن شدیدتر می شود:
 درد شکم در این قسمت می تواند نوعی التهاب دیورتیکول جدار روده ( بیرون زدگی های کیسه مانند )به خصوص روده بزرگ باشد.راه های درمان مرسوم شامل مصرف آنتی بیوتیک و نرم کننده مدفوع برای پیشگیری ازآبسه است اما نتایج تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که  ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز نباشد و با مصرف دارو های ساده مانند استامینوفن بتوان مشکل را حل کرد .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha