پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 18230

هم اكنون حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت B مزمن مبتلا هستند كه نوع بسیار عفونی و مسری این بیماری است و از طریق خون، بزاق و تماس جنسی منتقل می‌شود.

دانشمندان در چین از كشف پروتئین‌های غیرعادی در كبد خبر داده‌اند كه تنها در مردان یافت می‌شوند و این كشف می‌تواند توجیهی برای علت وخیم‌تر بودن این بیماری در مردان باشد.

شوهان سان، فانگ وانگ و دستیاران آنها در چین خاطرنشان كردند كه هپاتیت B مزمن ظاهرا در مردان سریعتر پیشرفت می‌كند و باعث بروز بیماریهای كبدی می‌شود و طبق آمار، مردان قربانیان اصلی بیماریهای بسیار جدی ناشی از این ویروس از جمله سیروز كبدی یا سرطان كبد هستند. بعلاوه بر اساس این مطالعات مردانی كه به ویروس هپاتیت B آلوده می‌شوند 6 برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به نوع مزمن این بیماری قرار دارند.

به گفته محققان؛ هم اكنون حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت B مزمن مبتلا هستند كه نوع بسیار عفونی و مسری این بیماری است و از طریق خون، بزاق و تماس جنسی منتقل می‌شود.

در آزمایشات روی موشها معلوم شد؛ اشكال غیرطبیعی از پروتئینی موسوم به «APOA-I» كه نقش آن در مقابله با عفونت‌ها است در كبد موشهای نر و آلوده یافت می‌شود اما در موشهای ماده وجود ندارد.

محققان هم چنین متوجه وجود این پروتئین‌های غیرطبیعی در خون مردان مبتلا به هپاتیت B شدند. در حالی كه در خون زنان پروتئین مزبور وجود نداشت.

دانشمندان تاكید كردند: این پروتئین نقش مهمی در پیشرفت بیماری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha