دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 182317

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه پیش بینی ها تا سال 2020 افزایش 70 تا 80 سانتیمتری تراز آب خزر را نشان می دهد اما از سال 2006 همچنان شاهد کاهش تراز آب خزر از 3 تا 5 سانتیمتر هستیم.

کاهش تراز آب خزر از 2006 تاکنون

سلامت نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه پیش بینی ها تا سال 2020 افزایش 70 تا 80 سانتیمتری تراز آب خزر را نشان می دهد اما از سال 2006 همچنان شاهد کاهش تراز آب خزر از 3 تا 5 سانتیمتر هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پروین فرشچی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر افزود: در نواحی جنوبی دریای خزر کاهش تراز آب تا حدود 18 سانتیمتر مشاهده شده که موجب کاهش عمق تالاب های ساحلی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به تراز آبی دریاها و اقیانوس ها اظهار کرد: علم کنونی فقط توانسته پیش بینی نوسانات آب دریا را تا 6 ماه آینده انجام دهد.

فرشچی ادامه داد: در طول تاریخ نوسانات سطح آب دریای خزر بسیار پیچیده و ناشناخته بوده است حتی نوساناتی در حد منفی و مثبت 7 نیز داشته است ، یعنی 7 متر کاهش و 7 متر افزایش داشته است.

وی گفت: تاکنون تئوری های گوناکونی در رابطه با دلایل نوسانات آب دریای خزر مانند چشمه های کف دریا، حرکات تکنوتیکی صفحه های کف دریا، خشک شدن دریای آرال و فعالیت های بشری مانند احداث سدها و ایجاد خلیج قره بوغاز و تغییرات بالانس آب دریا و تعادل ورودی آبها به دریا و خروجی از طریق تبخیر ارایه شده است.

فرشچی افزود: تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریای خزر اثرات گسترده ای بر جمعیت ، اقتصاد و توسعه منطقه دارد و تبعات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریا در این منطقه چند بعدی بوده و متاسفانه تاکنون به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

وی گفت: اثرات تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریا بر فعالیت های کشاورزی، واحدهای صنعتی، تصفیه فاضلاب، آب شیرین کن ها ، خطوط ارتباطی و واحدهای مسکونی مستقر در سواحل در سال های گذشته بسیار گسترده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات آب دریای خزر می تواند باعث بروز سیل در مناطق پست سواحل شمالی آن شود افزود: سیل می تواند مناطق تحت بهره برداری نفت و گاز در مناطق ساحلی به خصوص چاه های نفت رها شده در سواحل شمالی دریای خزر را مورد تهدید آلودگی قرار دهد، همچنین اثرات بر کیفیت آب آشامیدنی نیز بسیار حایر اهمیت است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجاییکه کشورهای حاشیه دریای خزر عضو کنوانسیون تهران ، قرارداد همکاری های هیدرومتئولوژی، کنوانسییون چارچوبی تغییر اقلیم سازمان ملل هستند و تعهد به اجرای نشست پاریس در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را دارند باید امکان ایجاد کمیته منطقه ای تغییرات اقلیم و نوسانات سطح آب دریای خزر را مورد بررسی قرار دهند.

فرشچی اظهار کرد: ماهیت اصلی این کمیته تهیه اطلاعات و داده های علمی در رابطه با تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریا و در اختیار گذاشتن آن به سیاستگذاران است.

کارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر از امروز 19 اردیبهشت به مدت سه روز در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha