دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

هرساله هزاران نفر در ایرانی جان خود را از دست می دهند، از این میان حدود 17000 نفر قربانیان تصادفات جاده ای هستند. در سال 1393، 16 هزارو و 872 نفر و در سال 1394، 16 هزار و 584 نفر جان خود را از دست دادند. از زمان ورود وسایل نقلیه به ایران حدود 90 سال می گذرد. اولین قربانی این غول آهنی، «غلامحسین درویش» معروف به درویش خان یکی از نامدارترین موسیقی دانان ایران بود(سال 1305) . فرقی نمی کند چه کسی است، شاعر، بازیگر، خواننده و ... ، نامناسب بودن جاده ها، خواب آلودگی رانندگان، بی احتیاطی رانندگان خودرو های جلو و پشتی، عدم رعایت قوانین رانندگی و به طور کلی عدم وجود یک فرهنگ مشخص برای رانندگی در کشور مرگ های جاده ای را اولین عامل مرگ در ایران کرده است. سالانه بیش از 800 هزار تصادف در کشور رخ می دهد.

جاده ها به مسئولان هم رحم نمی کنند

سلامت نیوز: هرساله هزاران نفر در ایرانی جان خود را از دست می دهند، از این میان حدود 17000 نفر قربانیان تصادفات جاده ای هستند. در سال 1393، 16 هزارو و 872 نفر و در سال 1394، 16 هزار و 584 نفر جان خود را از دست دادند. از زمان ورود وسایل نقلیه به ایران حدود 90 سال می گذرد. اولین قربانی این غول آهنی، «غلامحسین درویش» معروف به درویش خان یکی از نامدارترین موسیقی دانان ایران بود(سال 1305) . فرقی نمی کند چه کسی است، شاعر، بازیگر، خواننده و ... ، نامناسب بودن جاده ها، خواب آلودگی رانندگان، بی احتیاطی رانندگان خودرو های جلو و پشتی، عدم رعایت قوانین رانندگی و به طور کلی عدم وجود یک فرهنگ مشخص برای رانندگی در کشور مرگ های جاده ای را اولین عامل مرگ در ایران کرده است. سالانه بیش از 800 هزار تصادف در کشور رخ می دهد.


نگاهی به مرگ های جاده ای در دهه های اخیر
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: آمار تلفات جاده ای در سال های اخیر به آمار تصادفات و کشته ها در اواخر دهه هفتاد نزدیک شده است. به طوریکه با نگاهی به تعداد کشته ها نتایج با یکدیگر تقارن دارند و نقطه اوج این رخداد مربوط به سال 1384 با 27759 کشته بوده است. در سال 1380، 19 هزار و 727 کشته و در سال 1391 نیز این تعداد 19 هزار و 89 کشته بوده است.
«سید علی اکبر ابوترابی» نماینده تهران در مجلس چهارم و پنجم بود. وی از اعضای موسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود که به سبب تحمل اسارت در جریان جنگ ایران و عراق به سیدالاسرا مشهور بود. ور در خرداد ماه 1379 در شست و یکمین بهار زندگی اش در مسیر شهر مشهد بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.
«جمال کریمی راد» وزیر دادگستری در دوره محمود احمدی نژاد بود. او متولد ۱۳۳۵ در قزوین بود که سرانجام بر اثر تصادف در جاده سلفچگان جان خود را از دست داد. وی در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ برای تصدی وزارت دادگستری از شهریور ۸۴ تا هنگام مرگ(دی ماه 1385) همزمان سخنگوی قوه قضاییه و وزیر دادگستری جمهوری اسلامی بود.
«موسی (رضا)رحیمی چمازکتی» مدیرکل راه و ترابری استان مازندران در 44 سالگی در درزمان برگشت ازماموریت اداری درجاده بابلسر به بابل دریک سانحه رانندگی به همراه «حسن احمدپور» رئیس اداره راه بابل جان خود را از دست داد.
(آبان 1389)
امیرسرتیپ «رحمان فروزنده» در آذر ماه سال 1389 ، به هنگام بازگشت از رزمایش بزرگ نیروی زمینی ارتش «نزاجا» در جنوب کشور به تبریز، بر اثر واژگونی خودرو به همراه سروان اوردیخانی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
«آیدین نیکخواه بهرامی» بازیکن بسکتبال و کاپیتان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران، «پوپک گلدره» بازیگر توانای سینما ، «افشین مقدم» خواننده، «فروغ فرخزاد» شاعر و بسیاری از دیگر که جان خود را به دست جاده های کشور سپردند.


مرگ های مجلس دهم شورای اسلامی
اسفند ماه سال 94، همزمان با آغاز مهلت اعتراض کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نتیجه بررسی صلاحیت ها یک کاندیدای رد صلاحیت شده در جاده هراز جان خود را از دست داد. این اولین قربانی مجلس شورای اسلامی بود. راه های اعتراض به ردصلاحیت ها به دو صورت انجام می شد یکی مراجعه به استانها و راه دوم مراجعه حضوری و مستقیم به ورزشگاه تختی تهران بود. به گزارش تابناک، در این بین بسیاری از کاندیداها ترجیح دادند مستقیما به پایتخت مراجعه کنند و از جمله این نامزدها شادروان «نبیالله رضاییتبار سماکوش» کاندیدای مجلس دهم از شهرستان بابل بود.

وی که پس از تائید هیئت اجرایی توسط هیات نظارت استانی ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده و برای اعلام اعتراض خود به تهران رفته بود، شامگاه سهشنبه در مسیر برگشت دچار سانحه رانندگی شد و جان خود را از دست داد. محل تصادف این کاندیدای مجلس دهم جاده هراز با خودروی سواری شخصی اعلام شده است. رضایی تبار اولین تلفات مجلس دهم بوده اما در روزهای گذشته یک سانحه رانندگی دیگر جان یک نماینده منتخب را گرفت. «محمد علی حسین زاده» ، نماینده منتخب مردم مراغه در مجلس دهم، در بامداد روز 18 اردیبهشت امسال در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. در این حادثه راننده و دو سرنشین دیگر این خودرو که یک دستگاه پژو پارس اعلام شد نیز مصدوم و برای درمان به بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان منتقل شدند که یکی دیگر از سرنشینان نیز همان روز درگذشت. علت این حادثه عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد.

دو مورد بالا شامل تصادفات برون شهری می شوند؛ بر اساس آمارها 65.5 درصد تصادفات جاده ای در برون شهرها اتفاق افتاده و حدود 35 درصد ان مربوط به راه های درون شهری و روستایی می شود. در این بین برخی تصادفات نیز به خیر گذشته و خوشبختانه صدمات جدی را به همراه نداشته است. «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در 20 فروردین ماه سال 93 دچار سانحه رانندگی شد. این اتفاق در مسیر رفتن به سمت جلسه هیات دولت که اولین دستور جلسه رسیدگی آلودگی هوا و جمع بندی برنامه سازمان ها در این زمینه بود رخ داد و بر اثر این حادثه کتف راست وی آسیب دید و مورد عمل جراحی قرار گرفت. «باران کوثری» بازیگر سینما و فرزند «رخشان بنی اعتماد» در مهر ماه 94، سر صحنه فیلم سینمایی هفت ماهگی به کارگردانی هاتف علیمردانی تصادف کرد و دچار سانحه شده بود که او نیز پس از مدتی از بیمارستان مرخص شد.


بیشترین کشته ها در شهریور ماه
بیشترین تعداد کشته های رانندگی مربوط به شهریور ماه می شود و کمترین ان مربوط می شود به دی ماه. تابستان و دو ماه شهریور و مرداد به دلیلی مسافرت های زیاد هموطنانمان و ریزش ها در جاده ها تعداد کشته ها بیشتر بوده و در دی ماه که حجم سفرها بسیار کم است این تعداد کاهش قابل توجه ای می یابد. در سال گذشته بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یکهزار و ۷۱۸ نفر و پس از آن مردادماه با یکهزار و ۶۹۹ نفر و کمترین آن مربوط به دی ماه با یکهزار و ۵۰ نفر بوده است. روز ۱۲ خرداد با ۹۹ کشته، ۲۶ شهریور با ۸۰ کشته و ۲۸ شهریور با ۷۵ کشته پرتلفات ترین روز های سال 94 بوده است. در سال گذشته استان های فارس، خراسان رضوی و تهران بیشترین تعداد کشته ها و همچنین استان های کهکیلویه و بویراحمد، ایلام و اردبیل به ترتیب کمترین تلفات جاده ای را داشتند.


بیش از 75 درصد تلفات جاده ای مرد هستند
۷۷.۲ درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲۸۰۷نفر) و۲۲.۸درصد زن (۳۷۷۷ نفر) بوده‌اند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا: ۷۲.۶ درصد متاهل و ۲۵.۸ درصدد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱.۶ درصد نامشخص بوده است. در زمان وقوع تصادف ۴۰.۷ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه،۲۲.۲ درصد عابر پیاده و ۳۵.۷ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند. علت اصلی مرگ ۵۰.۷ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۴.۵درصد شکستگی‌های متعدد،۷.۷ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰.۵ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۱.۱درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۵.۳ درصد سایر موارد بوده است.


نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوند
به گزارش مهر، محل فوت ۵۰.۹ درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۸ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۰.۹ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نجوه انتقال ۸۸.۱ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، ۸.۱ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰.۵ درصد خودروی پلیس، یک درصد سایر خودروها و ۲.۳ درصد نامعلوم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha