مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت با بیان اینکه تمام نظام‌های سلامت در دنیا با کمبود منابع روبرو هستند، افزود: حتی در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز محدودیت منابع به دلیل بیشتر بودن تقاضا در حوزه سلامت نسبت به منابع، وجود دارد.

تمام نظامهای سلامت دنیا با محدودیت منابع روبرو هستند

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت با بیان اینکه تمام نظام‌های سلامت در دنیا با کمبود منابع روبرو هستند، افزود: حتی در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز محدودیت منابع به دلیل بیشتر بودن تقاضا در حوزه سلامت نسبت به منابع، وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا اولیایی‌منش با بیان اینکه کمبود منابع حوزه سلامت حتی در کشور آمریکا که بیشترین منابع را به حوزه سلامت اختصاص می دهد، وجود دارد، گفت: یکی از راه هایی که از حدود سه دهه پیش در دنیا برای منطقی کردن تقاضا و مصرف منابع آغاز شده، ارزیابی فناوری های نوین سلامت است، بنابراین هر فناوری که قرار است به کشور وارد شود، ابتدا باید از یک فیلتر عبور کند و این موضوع به هیچ عنوان به معنی جلوگیری از ورود فناوریهای نوین نیست.

اولیایی منش ارزیابی فناوریهای سلامت را اقدامی علمی، تکنیکی و جهانی عنوان کرد و گفت: هدف از ارزیابی فناوریهای سلامت این است که بهترین نوع فناوری برای کشور انتخاب شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت به تعریف فناوری های نوین سلامت پرداخت و اظهار کرد: به هر چیزی که مانند دارو، تجهیزات مصرفی و سرمایه‌ای، روشها و تکنولوژی های جدید که در درمان فرد مورد استفاده قرار می گیرد، فناوریهای نوین سلامت گفته می‌شود که بیشترین مشکلات ما و سایر کشورها، در حوزه خدمات درمانی است.

دکتر اولیایی منش با اشاره به آغاز علمی ارزیابی فناوریهای سلامت در ایران از سال 2007 به عنوان اولین کشور در منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه، خاطرنشان کرد: بررسی علمی فناوریهای حوزه سلامت مهم است اما استفاده از نتایج آن در سیاست گذاریها اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه افزود: در ابتدا ایمنی یک محصول یا فناوری، مورد مطالعه قرار می گیرد، در مرحله بعد، میزان اثربخشی آن فناوری یا محصول با فناوریهای مشابه خود بررسی می شود و از همه مهمتر، هزینه اثر بخشی یک فناوری یا محصول بررسی می شود؛ به عنوان نمونه، 5 کمپانی 5 محصول را تولید کرده‌اند و هر یک از آنها ادعا می کنند که محصولات آنها بهتر است و ما مقایسه می کنیم که در برابر اثرات یکسان محصولات، هزینه کدام یک کمتر است.

اولیایی منش با بیان اینکه تا کنون حدود 100 فناوری در کشور مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: بررسی این فناوریها توسط تیم های متشکل از محققان و متخصصان بالینی، سیاست گذاران حوزه سلامت، اقتصاد سلامت، اپیدمیولوژی و آمار انجام می شود و در حال حاضر نتایج 60 مورد از فناوریهای نوین سلامت را در اختیار داریم.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت گفت: یکی از نگرانیهای ما استفاده یا عدم استفاده از نتایج ارزیابی فناوریهای نوین سلامت در سیاست گذاری کلان است و در تمام دنیا، تلاش بر این است که اگر کارهای تحقیقاتی انجام می شود، سیاست گذار به عنوان فردی که مجوز واردات دارو، تجهیزات و اعمال جراحی کشور را می دهد، از نتایج این تحقیقات استفاده کند که در این مورد در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا ضعف‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری نشست ارائه طرح تدوین چهارچوب ملی تبدیل اسناد ارزیابی فناوری سلامت به سیاستهای نظام سلامت که با حضور جمعی از محققان، متخصصان و مسئولان در ارزیابی فناوری های سلامت در وزارت بهداشت، برگزار شد گفت: دکتر یزدانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یکی از مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شیوه نامه تبدیل مطالعات ارزیابی فناوری سلامت به سیاست گذاری را تدوین و گردآوری کرده تا بتوانیم هر یک از 100 فناوری های مطالعه شده که بررسی هر کدام از آنها 6 ماه تا یکسال زمان برده است را به سیاست تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت گفت: یکی از دلایل برگزاری این نشست این بود که با توجه به فضای پسابرجام، ممکن است با تقاضاهای بسیار زیادی از سوی شرکتهای خارجی برای ورود به ایران روبرو شویم که ارزیابی فناوری های سلامت می تواند بهترین فناوری را با توجه به ایمنی محصول، اثر بخشی و هزینه اثربخشی آن مشخص کند.

وی در خصوص مدت زمان ارزیابی فناوریهای سلامت در دوران پسابرجام، گفت: در دوره‌های تسریعی در طول مدت دو هفته نیز می توانیم نتایج ارزیابیهای خود از فناوری های سلامت را ارائه دهیم.

اولیایی منش ضمن تاکید بر این نکته که ارزیابی فناوریهای سلامت هیچ گاه به بررسی برندهای مختلف نمی پردازد، خاطرنشان کرد: اصل کار ما، مقایسه‌های خود فناوری است و بحث بر سر برند، مربوط به تجارت می شود.

 اولیایی منش با بیان اینکه با مطالعات ارزیابی فناوریهای سلامت می توان تا مقدار زیادی از هدررفت منابع حوزه سلامت جلوگیری کرد، گفت: فناوریهایی در کشور وجود دارد که قیمت هر یک از آنها 20 میلیارد تومان است که برای کل کشور باید چند صد مورد از آن وارد شود و پس از ورود آن، به ازای هر یک نفر، چندین میلیون تومان از فرد بیمار و یا سیستم بیمه‌ای دریافت می کنند بنابراین اگر فیلتر ارزیابی فناوری های سلامت نباشد، ممکن است کل منابع حوزه سلامت صرف خرید یک نوع فناوری یا تجهیزات شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha