عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مخالفت شورای نگهبان با طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: بخش عمده ای از سالمندان کشور به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب و تأمین هزینه های زندگی مجددا مشغول به کار می شوند که در این زمینه استان های خراسان و سیستان و بلوچستان در صدر آمار هستند.

اشتغال به کار مجدد یک میلیون بازنشسته/استان‌های خراسان و سیستان در صدر

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مخالفت شورای نگهبان با طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: بخش عمده ای از سالمندان کشور به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب و تأمین هزینه های زندگی مجددا مشغول به کار می شوند که در این زمینه استان های خراسان و سیستان و بلوچستان در صدر آمار هستند.

به گزارش سلامت نیوز، عباس صلاحی در گفت و گو با پانا، به طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس بازگشت به کار بازنشستگان به نهادهای دولتی ممنوع است و در صورت بازگشت این افراد به کار مزایای بازنشستگی آن ها قطع می شود. این مصوبه برای ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان بوده است اما در حال حاضر با توجه به اوضاع اقتصادی هم جوانان جویای کار هستند و هم بخش عمده ای از بازنشستگان خواهان برگشت به کار هستند.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: طرح ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان به دلیل ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان مطرح شد که در نهایت شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است. طبق نظر شورای نگهبان از بازنشستگان باید در سطوح مشورتی استفاده کرد لذا این طرح مجددا به کمیسیون اجتماعی برگشت داده شده و باید مورد بررسی قرار گیرد.


وی در ادامه به ضرورت حمایت از قشر بازنشسته در کشور اشاره کرد و گفت: البته تمایل بازگشت به کار در بازنشستگان عوامل مختلفی دارد اما عمده ترین دلیل آن عدم تأمین مالی است که این افراد مجبور می شوند برای تأمین هزینه های زندگی دوباره به کار مشغول شوند. از طرفی با توجه به اینکه جامعه رو به سالمندی می رود باید نهادهای حمایتی تدابیر بهتری برای دوره سالمندی و رفاه این افراد در نظر بگیرند و این ضعف در حال حاضر احساس می شود.


صلاحی در پاسخ به این پرسش که بازگشت سالمندان به کار در کدام استان ها بیشتر است، گفت: هرچند نرخ بیکاری در سالمندان پایین است اما هم اکنون در تمامی استان های کشور سالمندان متقاضی کار وجود دارد و این مساله در استان های شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و خراسان از همه بیشتر است.


وی با بیان اینکه دولت باید زمینه های خروج سالمندان از بازار کار را به نفع جوانان متقاضی کار فراهم کند، خاطرنشان کرد: در عین حال می بایست خدمات رفاهی و حمایتی از بازنشستگان به گونه ای باشد که این افراد تمایلی به بازگشت به کار نداشته باشند اما این موضوع هم اکنون برعکس است و جوانان جویای کار هستند و بازنشستگان همچنان مشغول به کار هستند. بنابراین وقتی بازار کار در بحران قرار دارد و اشتغال جوانان با مشکل روبروست دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر قوانینی را در حمایت از آنها تصویب کنند.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نارضایتی بازنشستگان از میزان دریافتی مستمری گفت: در حال حاضر به همین دلیل بیشتر از یک میلیون بازنشسته مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha