نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از بی‌انگیزگی بیمارستان‌ها در اختصاص ۱۰درصد از تخت ها به بیماران روانی انتقاد کرد و گفت: ضرورت دارد مسئولان زمینه‌های بروز افسردگی در جامعه را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنند.

کم‌کاری بیمارستان‌ها در اختصاص ۱۰درصد از تخت‌ها به بیماران روانی

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از بی‌انگیزگی بیمارستان‌ها در اختصاص ۱۰درصد از تخت ها به بیماران روانی انتقاد کرد و گفت: ضرورت دارد مسئولان زمینه‌های بروز افسردگی در جامعه را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز، عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت، درباره اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر آمار 12 درصدی افسردگی در کشور، افزود: بر اساس مصوبات وزارت بهداشت قرار بود 10 درصد تخت‌های بیمارستان‌های دولتی به بیماران روانی اختصاص یابد اما این اقدام به طور کامل عملیاتی نشد.

نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگرچه هم‌اکنون بیمارستان تک تخصصی مخصوص بیماران روانی در کشور داریم اما نیاز داشتیم که برخی از بیمارستان‌ها نیز 10 درصد تخت‌های خود را به این بیماران اختصاص دهند زیرا این بیمارستان تخصصی به تنهایی کافی نبود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: برخی از این مراکز درمانی تصور می‌کنند که نگهداری از بیماران روانی نیازمند مراقبت‌های خاصی است درحالی که این تصور اشتباه است زیرا بیماران حاد روانی در بیمارستان تخصصی خدمات دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: از سویی دیگر بیمارستان‌ها تمایل به ارایه خدمات به بیماری‌هایی را دارند که برای آنها درآمد داشته باشد چراکه برخی از بیماری ها نیازمند انجام آندوسکوپی، اعمال جراحی یا رادیولوژی است اما بیماران روانی نیازمند این خدمات نیستند لذا اغلب باید از آنها مراقبت صورت گیرد تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند.

رستمیان تاکید کرد: باید سیاست های ما به گونه ای باشد تا بیمارستان هایی که از بیماران روانی حمایت می کنند به آنها سوبسید ارایه دهند تا انگیزه برای اختصاص تخت بیمارستانی به آنها افزایش یابد، بدون شک بیمارستان های دولتی باید عدالت اجتماعی را پاسخگو باشد بدان معنا که بررسی شود مردم به چه خدماتی نیاز دارد نه اینکه تنها شاخص درآمدزایی مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم دامغان درمجلس نهم، با یادآوری حمایت های بیمه ای از بیماران روانی، ادامه داد: امروزه ضعفی در زمینه پوشش بیمه ای داریم و آن این است که بخش درمان را به خوبی حمایت می‌کنیم اما در حوزه مراقبت‌ها، پوشش بیمه ای ضعیفی داریم.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تاکید کرد: اکنون مراقبت های بیماران روانی نیازمند مشاوره های طولانی مدت است که این مشاوره ها از پوشش بیمه ای برخوردار نیست درحالی که هزینه آن بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: درصدی از بیماران روانی با مسایل ژنتیکی در ارتباط است و برخی نیز اکتسابی است که می توان با برنامه ریزی مدون، تعداد بیماران اکتسابی روانی را کاهش داد زیرا امروزه دغدغه اشتغال و ازدواج از موضوعاتی است که استرس زا است و  این عوامل نقش مهمی در مشکلات روانی دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: باید تلاش کرد که امنیت روانی افراد برهم نخورد، به طور قطع برنامه ریزی در این زمینه می تواند به کاهش بیماران روانی منجر شده و نقش پیشگیرانه ای داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha