سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به مناسبت روز جهانی ایدز اعلام كرد: نرخ مبتلایان جدید به عفونت ایدز طی هشت ساله گذشته 17 درصد كاهش یافته است.

در این گزارش آمده است كه تلاش‌ها در جهت دسترسی جهانی به پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت در زمینه ایدز، این بیماری را از انزوا بیرون آورده است.

طبق اطلاعات جدید كه در گزارش به روز «اپیدمی ایدز 2009» منتشر شده، نرخ موارد جدید ابتلا به این عفونت در 8 سال گذشته 17 درصد كاهش یافته است. از سال 2001 یعنی زمانی كه اظهارنامه تعهد سازمان ملل در زمینه ایدز به امضا رسید، تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز تاكنون در كشورهای صحرای آفریقا تقریبا 15 درصد كمتر شده؛ به طوری كه در سال 2008 در این منطقه حدود 400 هزار نفر كمتر به این بیماری مبتلا شده‌اند. هم چنین در آسیای شرقی میزان ابتلا به ایدز نزدیك به 25 درصد،‌ در جنوب و جنوب شرق آسیا تا 10 درصد در همین دوره زمانی كاهش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در اروپای شرقی پس از افزایش چشمگیر مبتلایان در بین معتادان تزریقی این اپیدمی به میزان قابل ملاحظه‌ای ثابت ماند. اما با این حال در برخی از كشورها نشانه‌هایی از افزایش مجدد اپیدمی ایدز مشاهده شده است. این گزارش كه با تنظیم دفتر برنامه مشترك ایدز سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت منتشر شده تاكید می‌كند كه ورای نقطه اوج و دوره عادی این اپیدمی، برنامه‌های پیشگیری از ایدز تاثیر مشخص و متمایزی بر جای گذاشته و می‌گذارند.

میشل سیدیب، رییس اجرایی دفتر برنامه مشترك ایدز سازمان ملل در این باره خاطرنشان كرد: خبر خوب این است كه با شواهد و مداركی از كاهش نرخ ابتلا به این بیماری را حداقل به طور نسبی و به دلیل اعمال برنامه‌های پیشگیرانه، ‌بدست آورده‌ایم. اما این یافته‌ها هم چنین نشان می‌دهد كه برنامه‌های پیشگیرانه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند ولی اگر در زمینه منابع و برنامه‌های پیشگیری بهتر كار كنیم مخصوصا در نقاطی كه بیشترین تاثیر را دارند، ‌پیشرفتمان در جهت مقابله با ایدز سریعتر خواهد شد و زندگی افراد بیشتری را نجات خواهیم داد.

اطلاعات منتشر شده در گزارش «اپیدمی ایدز 2009» هم چنین نشان می‌دهد كه از كل 4/33 میلیون نفری كه در حال حاضر در جهان به این بیماری مبتلا هستند تعداد بیشتری نسبت به گذشته با این عفونت زندگی می‌كنند و علت آن تاثیر مثبت حاصل از درمانهای ضد بازگشت ویروسی است كه عمر این افراد را طولانی‌تر می‌كند و رشد جمعیت نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

این گزارش می‌افزاید: همچنین نرخ مرگ ومیر ناشی از ایدز طی 5 سال گذشته 10 درصد كاهش یافته است و علت آن دستیابی تعداد بیشتری از مبتلایان به درمانهای نجات بخش بوده است. طبق تخمین‌های دفتر ایدز سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت از سال 1996 تاكنون بدلیل دسترسی به درمان موثر حدود 9/2 میلیون بیمار ایدزی از مرگ نجات یافته‌اند.

دكتر مارگارت چان دبیركل سازمان جهانی بهداشت نیز در این گزارش و به مناسبت این روز خاطرنشان كرد: سرمایه گذاری‌های ملی و بین‌المللی در زمینه درمان ایدز به نتایج بارز و قابل ملاحظه‌ای منجر شده است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم كه این حركت قدرتمند متوقف شود بلكه اكنون زمان آن فرا رسیده كه تلاشهایمان را دو برابر كنیم تا جان عده بیشتری را از مرگ نجات دهیم. درمانهای ضد ویروسی هم چنین تاثیر بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلای كودكان به عفونت ایدز داشته‌اند چون مادران مبتلا به درمان دسترسی داشته و در نتیجه از انتقال ویروس به فرزندان آنها جلوگیری شده است. با كمك پیشگیری از سال 2001 تاكنون حدود 200 هزار مورد از شمار كودكان مبتلا به ایدز كاسته شده است.

در گزارش سازمان ملل هم چنین آمده است كه برنامه‌های پیشگیرانه موجود برای افراد بالای 25 سال، زوج‌ها یا افرادی كه طلاق گرفته یا بیوه هستند،‌ هنوز كم است و این افراد نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش ایسنا روز جهانی ایدز كه هر سال در روز اول دسامبر مصادف با 10 آذرماه برگزار می‌شود با این هدف تعیین شده تا توجه مردم سراسر جهان را نسبت به افزایش آگاهی درباره این بیماری معطوف سازد و همبستگی بین‌المللی در هنگام مواجهه با این همه‌گیری را نشان دهد. این روز یكی از مشهودترین فرصت‌ها برای عموم مردم و سازمانهای خصوصی با هدف گسترش آگاهی درباره وضعیت همه‌گیری و تشویق به پیشبرد برنامه‌های پیشگیرانه، ‌درمانی و مراقبت در برابر ایدز در كشورهایی با نسبت بالای اپیدمی و در كل جهان محسوب می‌شود.

طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت تا سال 2008 هم اكنون 4/33 میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند و تقریبا 7/2 میلیون نفر به تازگی به این عفونت مبتلا شده‌اند و در همین دوره 2 میلیون نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است، كشورهای صحرای آفریقا هنوز بالاترین نرخ مبتلایان را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha