۱۰ ماه می‌ با عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است، پرندگانی که کشور ما هر ساله میزبان تعداد بسیاری از آنهاست و این روز‌ها از بین رفتن زیستگاه‌ها و شکار غیرمجاز در کشور حیات این آن‌ها را با تهدیدی جدی روبرو کرده است.

۶۰ هزار پرنده ارومیه را به دلیل خشکی دریاچه ترک کردند

سلامت نیوز:۱۰ ماه می‌ با عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است، پرندگانی که کشور ما هر ساله میزبان تعداد بسیاری از آنهاست و این روز‌ها از بین رفتن زیستگاه‌ها و شکار غیرمجاز در کشور حیات این آن‌ها را با تهدیدی جدی روبرو کرده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،اسماعیل کهرم در مورد پرندگان مهاجری که به ایران می‌آیند، اظهار کرد: از ۵۳۶ گونه پرندهٔ ثبت شده که ما در ایران داریم؛ حدود ۳ چهارم آن‌ها مهاجر هستند و به ۳ گروه مهاجران بهاره، پاییزی و زمستانه تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این پرندگان مهاجر زمستانی هستند، توضیح داد: این پرندگان از مناطق سردسیر مثل سیبری به ایران می‌آیند تا زمستان ملایمی را در ایران پشت سر بگذارند، البته این پرندگان توانایی تحمل سرمای مناطق سردسیر را دارند، اما به دلیل اینکه در این فصول غذای کافی یافت نمی‌شود، مهاجرت می‌کنند.

کهرم غاز‌ها، اردک‌ها و پرندگان کنار آبزی را مهم‌ترین گونه پرندگان مهاجر به کشور خواند و افزود: مسیر کلی پرندگان مهاجر اینگونه است که اغلب از سیبری حرکت می‌کنند و در سواحل دریای خزر پایین می‌آیند، سپس به سمت مناطق جنوبی‌تر مانند تالاب انزلی، امیر کلایه و... می‌روند؛ سپس به غرب ایران در تالاب‌هایی مانند کانی برازان پرواز می‌کنند، بعد از آن به مناطق مرکزی مانند تالاب‌های گاوخونی، ارژن و پریشان می‌روند، سپس به سمت هامون و همچنین به سمت تالاب‌های خلیج فارس حرکت می‌کنند و در ‌‌نهایت از ایران خارج شده و بیشتر به سمت افریقا می‌روند.

وی با بیان اینکه در فصل بهار، زمان مهاجرت پرندگان شکاری است، گفت: از جمله این پرندگان می‌توانیم به باز‌ها، طرلان، قوش، دلیجه و عقاب طلایی اشاره کنیم که متاسفانه این پرندگان در تمامی مسیر حرکت خود در ایران با خطر شکارشدن مواجه هستند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما در سال ۱۳۵۱ مصادف با ۱۹۷۲ میلادی به کنوانسیون رامسر پیوستیم که مربوط به تالاب‌ها و پرندگان مهاجر است، اما در سال‌های اخیر تالاب‌ها در حال خشک شدن و پرندگان مهاجر در حال کم شدن هستند، در واقع اگر بخواهیم وضعیت حال حاضر را با زمان کنوانسیون رامسر مقایسه کنیم؛ باید بگوییم که از نظر نوع گونه‌ها تغییر زیادی نداشتیم، اما از نظر تعداد پرندگان با کاهش روبرو بوده‌ایم برای مثال اگر در آن زمان ۱۰۰ هزار بال اردک سرسبز داشتیم؛ اکنون تعداد این گونه پرنده به ۳۰ هزار بال رسیده است.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست علت کاهش تعداد پرندگان مهاجر را از بین رفتن زیستگاه این پرندگان یعنی خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها دانست و گفت: برای نمونه ما در دریاچه ارومیه حدود ۴۰ هزار فلامینگو تخم‌گذار و ۲۰ هزار پلیکان تخم‌گذار داشتیم که پس از خشک شدن دریاچه، آن‌ها دیگر برای تخم‌گذاری به ارومیه نیامدند. بنابراین ما از نظر پرندگان آبزی وضعیت خوبی نداریم.

این دانش آموخته دکترای بوم‌شناسی در مورد دیگر مشکل موجود بر سر راه پرندگان مهاجر، تصریح کرد: از طرف دیگر با مشکل بزرگ دیگری به نام مساله فریدون کنار روبرو هستیم، که افرادی متاسفانه اقدام به برپایی تور هوایی می‌کنند که برخلاف قانون است و از این طریق به شکار پرندگان مهاجر می‌پردازند که امیدوارم هرچه زود‌تر بتوانیم این ننگ را از پیشانی کشورمان پاک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha