رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه هیچ کس حق ندارد در موضوع جمعیت برای مردم تصمیم بگیرد یا محدودیتی ایجاد کند، گفت: مسئولان باید ازتصمیمات مردم درزمینه افزایش جمعیت حمایت کنند.

مسئولان از تصمیم مردم در زمینه افزایش جمعیت حمایت کنند

سلامت نیوز:رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه هیچ کس حق ندارد در موضوع جمعیت برای مردم تصمیم بگیرد یا محدودیتی ایجاد کند، گفت: مسئولان باید ازتصمیمات مردم درزمینه افزایش جمعیت حمایت کنند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، کبری خزعلی در نشست خبری هفته جمعیت با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت نقش جوانی جمعیت افزود: در حال حاضر سیاست های جمعیتی به همه دستگاه ها ابلاغ شده است و ستاد ملی زن وخانواده موظف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد دستگاه ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد زیرا ستاد ملی زن و خانواده یک هیات دولت تخصصی در زمینه خانواده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما باید رسیدن به نرخ جانشینی یعنی ۲.۱ باشد. مصوبه جمعیتی به ما می گوید برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری و افزایش باروری همراه با اقتضائات کشور برنامه ریزی کنیم. همچنین قوانین ما باید حمایتی و تشویقی در جهت فرزندآوری باشد ودر کنار آن قوانین و لوایح مربوط به کنترل جمعیت باید حذف شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اضافه کرد: تدوین الگوی سبک زندگی متناسب با معیارها و مصالح خانواده باید تنظیم شود تا اشتغال و تحصیل به شکلی باشد که سلامت زنان را در اولویت قرار دهد. همچنین آمایش مستمر جمعیت در سیاست های جمعیتی پیش بینی شده است و صدا و سیما موظف است  در زمینه افزایش نرخ باروری گفتمان سازی کند و به نظریه پردازی بپردازد تا تغییر فرهنگی در این زمینه ایجاد شود.

خزعلی تاکید کرد: نظریه جمعیتی اسلام باید به عنوان یک الگوی جهانی مطرح شود و سیاست های وزارت بهداشت که در خدمت کنترل جمعیت بوده باید در راستای افزایش نرخ باروری تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای سیاست های جمعیتی باید گسترش سازمان های مردم نهاد حامی ازدواج و فرزندآوری پیش بینی شود و بر اساس آمایش سرزمینی و استانی جمعیت برای هر استان و همچنین استان های بحرانی مشخص شوند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: اصلاح برنامه های درسی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی باید در دستور کار قرار گیرد تاکنون آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام داده و آموزش عالی نیز درس تنظیم جمعیت را به دانش خانواده و جمعیت تغییر داده است اما برخی آموزش ها در زمینه کنترل جمعیت همچنان با شدت و حدت سابق در دانشگاه ها ادامه دارد.

خزعلی افزود: توزیع و بازتوزیع جمعیت باید در برنامه ششم توسعه کشور دیده شود همچنین بازنگری قوانین حمایتی و تشویقی جمعیت و حمایت از بیمه زنان خانه دار و در نظر گرفتن خانه داری به عنوان یک شغل باید پیش بینی شود.

وی اضافه کرد: قوانین حمایتی و تشویقی در زمینه جمعیت باید بازنگری شود و متناسب با تعداد فرزندان افزایش یابد. همچنین حمایت از سربازی افراد متاهل باید اجرا شود و  اگر این سیاست ها به طور کامل اجرایی شوند دانشجویا امکانات خوبی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری خواهند داشت همچنین دانش آموزان اگر بخواهند تشکیل خانواده بدهند امکانات خوبی می گیرند تا بتوانند در مقطع لیسانس در کنار تشکیل خانواده و فرزند آوری ادامه تحصیل دهند زیرا بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بهترین سن فرزندآوری از ۱۸ سالگی شروع می شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه هیچ کس حق ندارد قیم مردم باشد  و محدودیت در زمینه جمعیت برقرار کند گفت: باید به آزادی مردم احترام بگذاریم و کسی نباید در زمینه فرزندآوری محدودیتی ایجاد کند یا اجازه ای صادر کند. ما باید به تصمیم مردم احترام بگذاریم و هر چه آنها تصمیم گرفتند ما حمایت کنیم.

خزعلی با بیان اینکه روز ملی جمعیت در شورای فرهنگ عمومی نام گذاری شده است ادامه داد: برای این روز برنامه های خوبی پیش بینی شده است تا در راستای شعار «ایران جوان بمان» و شعار امسال روز جمعیت یعنی «خانواده، تولید مثل و فرزندپروری» فرهنگ سازی انجام شود.

وی اضافه کرد: در سخنرانی نماز جمعه، مصاحبه های تلویزیونی و برگزاری مسابقات باید سیاست های جمعیتی اولویت باشد همچنین امسال به زنان باردار هدایایی ارائه می شود در حالی که پیش از این فرزندآوری تحقیر می شد و به زنان توهین می شد امسال باید اماکن عمومی با نام های مشوق جمعیتی نام گذاری شوند و تسهیلات مسکن به دانشجویان متاهل دارای فرزند ارائه شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: امسال جایزه «ایران جوان بمان» به برترین حوزه های حوزه های آموزشی، فرهنگی و هنری ارائه می شود که سال گذشته این جایزه به ۵ نفر تعلق گرفت و امسال این تعداد افزایش می یابد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha