سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 182467

سلامت نیوز:رییس انجمن جنین‌شناسی  بیولوژی تولید مثل ایران ،دکتر‌ محمد مهدی آخوندی، در نشست خبری که در باره برگزاری دومین کنگره بین‌المللی تولید مثل ونخستین کنگره علوم سلامت باروری و فرزندآوری برگزار شد، گفت: علوم تولید مثل از پرتحول ترین علوم در حوزه ی پزشکی به شمار می رود و به همین سبب لازم است که متخصصان، محققان و دانشمندان این حوزه در نشست ها و همایش های علمی با مهمترین و جدیدترین دستاوردها در این حوزه آشنا شوند.


وی برگزاری کنگره تولید مثل را فرصتی برای معرفی جدیدترین تحقیقات و دستاوردهای علمی در حوزه باروری و تولید مثل و نزدیک کردن علم به مباحث بالینی  عنوان کرد و افزود: تنوع زمینه های علوم تولید مثلی چه در مباحث درمانی و چه در مباحث تشخیصی هر روز افق های جدیدی را به روی انسان می گشاید.


رییس انجمن جنین‌شناسی  بیولوژی تولید مثل ایران با اشاره به اینکه تشکیل انجمن جنین شناسی امکانی برای همفکری دانشمندان و محققان حوزه تولید مثل و باروری ایجاد کرده است ، تاکید کرد: در حال حاضر صدو پنجاه دانشجو در مقطع دکتری تولید مثل در هفت دانشکده پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.


دکتر محمد مهدی آخوندی همچنین به همزمانی برگزاری کنگره تولید مثل با روز ملی جمعیت اشاره و تصریح کرد: به بهانه 31اردیبهشت ماه، روز ملی جمعیت، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن جنین‌شناسی  بیولوژی تولید مثل و دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به برگزاری کمپینی به نام خانواده، تولید مثل و فرزندپروری کرده است.


وی افزود: این کمپین از 24 تا 31 اردیبهشت برگزارمی شود و قرار است متخصصان و کارشناسان مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درباره ابعاد مختلف جمعیت در ایران، نرخ رشد باروری، میزان ناباروری و پیامدهای اجتماعی آن بحث و گفت‌وگو کنند.


رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران با تأکید براینکه حمایت از زوج‌های نابارور و ارائه مشاوره رایگان به آنها از اولویت هفته خانواده، تولید مثل و فرزندپروری است، گفت: برهمین اساس با همکاری مراکز درمان ناباروری سراسر کشور به زوجین متقاضی یک جلسه مشاوره رایگان ارائه می‌شود.


آخوندی گفت: همچنین براساس این برنامه برای خانم‌ها سونوگرافی و برای آقایان آزمایش آنالیز اسپرم تجویز می‌شود. این خدمت در نوبت اول به صورت رایگان انجام خواهد شد.


وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری رسانه‌ها و مردم این هفته فرصتی برای افزایش آگاهی درباره باروری و جمعیت، اصلاح باورهای غلط در این باره و حمایت از زوجین باشد.

دکتر محمد مهدی آخوندی رییس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران با اشاره به اینکه شیوع ناباروری در ایران بالاتر از میانگین آن در دنیاست گفت 20 درصد از زوج های ایرانی با مشکل ناباروری دست به گریبانند که این مشکل در مردان شایع تر از زنان است.


ولی علت این امر را تاثیر بیشتر عوامل و سبک زندگی بر کیفیت اسپرم مردان ذکر کرد و افزود: از طرفی عوامل محیطی  مثل آلودگی های زیست محیطی و سبک زندگی مثل مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل بر کیفیت اسپرم مردان تاثیر می گذارد.


و از طرف دیگر با ایجاد مشکل در روند اسپرم سازی و کاهش کیفیت اسپرم ، متاسفانه هنوز دانش پزشکی کمک زیادی به مردان دچار مشکلات اسپرم نمیتواند بکند.
این جنین شناس به مردان توصیه کرد که برای حفظ باروری خود تغییر در سبک زندگی، ورزش و تغذیه مناسب را در اولویت قرار دهند.
دکتر آخوندی تصریح کرد: یکی دیگر از روش های حفظ باروری در مردان فریز اسپرم و جنین است.


در این نشست دکتر منصوره موحدی جنین شناس بالینی و استاد دانشگاه تربیت مدرس درمان ناباروری را نیازمند همکاری تیمی از تخصص های مختلف دانست و افزود از ویژگی های خاص کنگره تولید مثل این است که متخصصین علوم مختلف از جمله متخصص زنان، نازایی، اورولوژیست، جنین شناس، ایمونولوژیست داخلی و ژنتیک در کنار متخصصین جامعه شناس، مردم شناس، روان شناس و متخصصان حوزه های مختلف علوم انسانی قرار میگرند.
به گفته وی همزمان با کنگره کارگاهها و نشست های تخصصی نیز جهت بحث و گفتگوی محققان برگزار میشود.


وی برخی از پنل های این کنگره را شامل اندوکلینولوژی تولید مثل، درمان غیر جراحی در باروری مردان، اندومتریوز و ناباروری، سلامت جنسی و باروری، دست ورزی های ژنتیکی در تولید مثل، معماهای اصلی در تحریک تخمدان و گردشگری و باروری عنوان کرد.


گفتنی است دومین کنگره بین المللی تولید مثل و اولین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزند آوری در تاریخ 29-31اردیبهشت در محل سالن همایش های رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha