سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 182469

سلامت نیوز:دکتر سیمین وحیدی در برنامه "گفت‌وگوی علمی" با بیان اینکه متعاقب بیماری دیابت، فشار خون نیز افزایش پیدا می کند، گفت: می دانیم که فشار خون همراه با دیابت شایع ترین علت نارسایی کلیه در دنیا است. اگر افراد همزمان دیابت و فشار خون را کنترل کنند، تا ده سال آینده یک گارانتی خوب برای خودشان خواهند داشت.
برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع اهمیت کلیه ها و مجاری ادراری و راهکارهای بهداشت آن در برابر بیماری دیابت و با حضور دکتر سیمین وحیدی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و دکتر امیرحسین میلادی پور فوق تخصص کلیه و بیماری های فشار خون روانه آنتن شد.
دکتر سیمین وحیدی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در خصوص تخصص خود گفت: رشته بنده درباره کارکرد مکانیکال سیستم ادراری است. اگر در سیستم ادراری که شامل دو کلیه، مثانه و مجرای ادراری می شود، چیزی مانع تخلیه صحیح شود و یا تخلیه مانند بی اختیاری ادراری بیش از حد شود، رشته بنده ورود پیدا می کند.
در ادامه دکتر امیرحسین میلادی پور فوق تخصص کلیه و بیماری های فشار خون با بیان اینکه رشته بنده مربوط به بیماری های داخلی کلیه است، اظهار داشت: این بخش مربوط به اختلالات عملکرد کلیه و نارسایی های آن می شود.
وی ادامه داد: با توجه به شیوع روزافزون دیابت که متاسفانه پیش بینی شده در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، رو به افزایش خواهد بود، عوارض آن نیز رو به افزایش باشد.
وی با اشاره به عوارض دیابت، بیان داشت: چشم ها، قلب، عروق، پاها، دست ها، مغز و اعصاب بر اثر دیابت آسیب می بینند. یکی از عوارض دیگر دیابت، نارسایی کلیه ها است که باعث نیاز بیماران به دیالیز و پیوند می شود.
دکتر میلادی پور در خصوص ارتباط بیماری دیابت و کلیه ها اظهار داشت: قند در بدن تا حدی به واسطه ترشح انسولین بعد از غذا کنترل می شود که باعث ورود قند به سلول ها می شود و قند خون در حد طبیعی کنترل می شود. وقتی قند افزایش پیدا می کند، این افزایش می تواند روی تمام سلول های بدن باشد و به مرور زمان محیطی که قند بالا دارد، روی تمام سلول های بدن اثر می گذارد و عملکردشان را مختل می کند.
وی در بیان عوارض افزایش قند، ابراز داشت: این قندها باعث می شود در جداره عروق، سلول ها مختل شود که عروق بزرگ و کوچک هر کدام به نحوی دچار مشکل می شوند. از آنجایی که در تمام سیستم بدن خون رسانی داریم، این بیماری در هر بافتی از بدن گسترده می شود. در کلیه صافی هایی وجود دارد که مانع دفع مواد مفید بدن مانند پروتئین ها می شود ولی بر اثر دیابت آسیب می بینند و کم کم از بین می روند و در نهایت باعث اختلال در کلیه ها می شود.
فوق تخصص کلیه و بیماری های فشار خون افزود: همچنین در قلب به دلیل اختلالی که در عملکرد عروق ایجاد می شود، فرد دچار سکته و نارسایی های  قلبی می شود. در مغز ایجاد سکته می کند و همچنین در پا نیز باعث زخم شدن و عفونت و در نهایت قطع آن می شود. در چشم نیز عروق آسیب می بینند که باعث اختلال بیماری و دیابت می شود.
در ادامه دکتر وحیدی با اشاره به تفاوت های فاحش بیماران دیابتی با افراد نرمال، گفت: به افراد عادی توصیه می کنیم هر شش ماه یک سونوگرافی و آزمایش انجام دهند اما عموما توجه نمی کنند ولی افراد دیابتی هرگز نمی توانند در این زمینه شوخی کنند زیرا کاملا به سلامتی و آینده شان مربوط می شود.
وی از درگیر شدن تمام عروق در بیماری دیابت گفت و اظهار داشت: افراد دیابتی ابتدا باید به فوق تخصص غدد مراجعه کنند تا کنترل دقیقی روی قندشان داشته باشند. این افراد همچنین باید هر سه ماه یکبار به متخصصین بیماری های داخلی کلیه مراجعه کنند.
این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه متعاقب بیماری دیابت، فشار خون نیز افزایش پیدا می کند، ابراز داشت: می دانیم که فشار خون همراه با دیابت شایع ترین علت نارسایی کلیه در دنیا است. اگر افراد همزمان دیابت و فشار خون را کنترل کنند، تا ده سال آینده یک گارانتی خوب برای خودشان خواهند داشت. در زمینه بیماری های کلیه کارکردهای مثانه تا دو سال ابتدایی بیماری دیابت، علائمی بروز نمی دهد ولی بعد از دو سال مراجعه به "ارولوگ" حتما لازم است زیرا حس مثانه تحت تاثیر قرار می گیرد و احساس پر شدگی را نخواهد داشت و قدرت کافی برای تخلیه ندارد.
وی در بیان دیگر متخصصینی که بیماران دیابتی باید به آنها مراجعه کنند، گفت: متخصص قلب و چشم دو گروهی هستند که باید به آنها مراجعه کنند زیرا این دو قسمت جزء قسمت های پر رگ بدن هستند.
دکتر وحیدی به بیماران دیابتی توصیه کرد: بعد از اینکه در فردی بیماری دیابت تشخیص داده شد، به انجمن بیماران دیابتی مراجعه کند و بعد از تشکیل پرونده، پروسه این کار را بپرسند تا بدانند تا چه حد در آسیب خطر هستند، زیرا آدم هایی که در این زمینه بی خیال بودند دچار صدمات جبران ناپذیری شدند.
وی با اشاره به اینکه احساس درد در افراد دیابتی کمتر است، ابراز داشت: اگر یک فرد عادی دچار بیماری درد دندان شود، تا صبح نمی خوابد اما فرد دیابتی متوجه درد نمی شود و تا صبح می خوابد یعنی پایانه های حسی این افراد دچار مشکل می شود. وقتی این مشکل ایجاد می شود، اگر کسی در کلیه هایش دچار مشکل باشد مانند سنگ کلیه که انسداد ایجاد کرده است، حس او از بین می رود؛ بنابراین نباید منتظر علائم سنگ کلیه بماند و حتما باید هر سه ماه، یک سونوگرافی مثانه پر و خالی و یک آزمایش ادرار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha