رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به علت بالا رفتن سن، وزن و چربی خون در جامعه و نیز کم شدن تحرک، بیماری‌های صفراوی شیوع بیشتری در کشور پیدا کرده است.

دکتر محمد رضا زالی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عوارض سنگ‌های صفراوی بسیار چشمگیر و گاهی نیز خطرناک است، افزود: سنگ‌ها ممکن است حرکت کرده و وارد مجاری صفراوی شوند و به پانکراس (لوزالمعده) صدمه بزنند.

این استاد و فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که عمل‌های جراحی که برای این کار انجام می‌شود علاوه بر هزینه‌های سنگین، می‌تواند گاهی عارضه ساز باشد.

وی با اشاره به استفاده از پزشکان با تجربه در درمان این بیماری‌ها گفت: نبود تجربه و تبحر کافی در درمان این بیماری‌ها موجب می شود که عوارض ناشی از درمان نیز به مشکل اضافه شود در صورتی که با تبحر و تجربه کافی عوارض درمان به مراتب کمتر و طول مدت درمان کوتاه تر شده و هزینه هایی که برای بیمار تحمیل می شود نیز بسیار کم می شود.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ممکن است به جای عمل که یک هفته تا 10 روز زمان نیاز دارد، بیمار از طریق آندوسکوپی تحت عمل جراحی قرار بگیرد و مشکل کاملا برطرف شود.

دكتر زالی در انتها از امکان تبدیل بیمارستان آیت‌الله طالقانی به یک مرکز مجهز ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سنگ های مجاری صفراوی و تومورهای مجاری صفراوی و پانکراس خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha