قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زنان معتاد بازگشته به پاتوق‌ها؛ بعد از جمع‌آوری تحویل خانواده‌ها شده بودند و پس از مدتی از خانه متواری شده و به پاتوق‌ها بازگشته‌اند.

توضیحات ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بازگشت زنان معتاد به پاتوق‌ها

سلامت نیوز: قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زنان معتاد بازگشته به پاتوق‌ها؛ بعد از جمع‌آوری تحویل خانواده‌ها شده بودند و پس از مدتی از خانه متواری شده و به پاتوق‌ها بازگشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، علیرضا جزینی در حاشیه اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه در جمع خبرنگاران در خصوص اتفاقات اخیر رخ داده در کمپ شفق با بیان اینکه به دلیل عدم پذیرش خانواده‌ها، معتادان تحت عنوان کارتن‌خواب در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند، گفت: بیشترین تعداد کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران حضور دارند که تعداد آن‌ها نزدیک به ۱۵ هزار نفر است.

وی ادامه داد: ما براساس قوانین موجود با شهرداری تهران مذاکره کردیم و آن‌ها قبول کردند در تهران فضایی ایجاد کنند که این افراد پس از درمان در این اماکن توانمند شوند؛ یعنی موارد حرفه‌آموزی، اشتغالزایی و نگهداری را در این مراکز داشته باشند تا به پاتوق‌ها بازنگردند.

جزینی با تاکید بر اینکه اولویت ما در برنامه ساماندهی معتادان مردان بودند، اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی‌هایی را در حوزه مردان انجام دادیم و با توجه به اینکه کمپ شفق در گذشته دچار مشکل شده بود؛ حدود ۴ میلیارد دلار برای بازسازی آن هزینه شد و این مرکز همچنان ویژ ه مردان بود و نه زنان.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بررسی انجام شده در حوزه اعتیاد زنان عنوان کرد: این بررسی نشان داد که حدود ۱۵۰۰ زن کارتن‌خواب در سطح شهر تهران حضور دارند لذا پس از بررسی دقیق تصمیم گرفته شد که این زنان بی‌خانمان را ساماندهی کنیم که نتیجه ساماندهی به ۵۰۰ نفر ختم شد.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از ۵۰۰ زن مذکور غربالگری شده و در مرکز شفق که ظرفیت ۸۰۰ نفر را دارد؛ ساماندهی شدند، گفت: با موافقت وزارت بهداشت این مرکز را برای ۴۰۰ زن مذکور و تنها برای یک دوره ویژه زنان تدارک دیدیم.

جزینی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم این زنان را طی مذاکره‌ای با خانواده‌هایشان به دامان خانواده بازگردانیم که ۱۷۰ نفر توسط خانواده پذیرش شدند و مابقی را نیز به مراکز بهاران ویژه زنان برگرداندیم که تعدادی از زنان آمادگی این کار را نداشتند.

این مقام مسئول با اشاره به تدارک دیدن سه مرکز ویژه زنان معتاد در تهران گفت: افرادی را که آمادگی نداشتند به این سه مرکز خصوصی که توسط مردم اداره می‌شد ارجاع دادیم.

وی اوردوز، مصرف بیش از حد و بلع ماده مخدر را از عوامل مرگ و میر معتادان خواند و افزود: سه نفر از زنان کمپ شفق در اثر اوردوز و بلع قبل از ورود به مرکز، جان خود را از دست دادند.

جزینی با تاکید بر اینکه ما یک شبه مرکز شفق را تخلیه نکردیم خاطرنشان کرد: تصمیم ما بر آن بود که این مرکز تنها برای یک دوره و نه چند دوره برای زنان باشد و تصمیمی دائمی برای نگهداری زنان نداشتیم. لذا با توجه به اینکه بخشی از زنان را ساماندهی کردیم تعداد زنان کارتن‌خواب کاهش یافت به همین دلیل به عنوان تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر این افراد را به مراکز خصوصی کشور ارجاع دادیم.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در مطالعات مجدد ما مشخص شد؛ تعدادی از این زنان به پاتوق‌های خود به خیابان بازگشته‌اند گفت: این تعداد زنانی بودند که به خانواده تحویل داده بودیم و پس از تماس با خانواده آن‌ها اعلام کردند که نتوانستند این افراد را نگه دارند و آن‌ها دوباره از منازل متواری شده و برای ادامه مصرف به پاتوق‌ها بازگشته‌اند.

وی تاکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه این افراد را دوباره در مراکزی با جمعیت کمتری ساماندهی کنیم.

جزینی با بیان اینکه ما ضرب و شتم بدرفتاری در مرکز شفق را تایید نمی‌کنیم اضافه کرد: اما هرکس شکایتی دارد می‌تواند به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که ریاست آن با استاندار است مراجعه کند.

این مقام مسوول همچنین درباره توزیع شربت تریاک به مراکز درمان اعتیاد و وجود استامینوفن در شربت‌های مذکور گفت: روز گذشته جلسه‌ای بین اقشار و دیناروند تشکیل شد و در خصوص مباحثی همچون عدم افزایش قیمت داروهای ترک اعتیاد و کنترل افزایش شربت تریاک مورد نیاز در مراکز صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه برای مهار یا کنترل فرآیند درمان معتادان کمیته درمانی داریم؛ خاطرنشان کرد: ریاست این کمیته با معاون وزیر بهداشت است و مشکلات بیان شده در این جلسه مطرح می‌شود.

جزینی درپایان تاکید کرد: معتقدیم بحث درمان بسیار مهم بوده و باید به صورت حرکت نظام‌مند دنبال شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha