یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1825

اداره آمار آمریکا اعلام کرده است ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودی سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهای آمریکایی در جهان است.

ایران سومین مصرف کننده سیگار آمریکا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی و به گفته این سازمان سیگار مهم ترین کالای مجاز صادراتی سالهای اخیر شرکت های آمریکایی به ایران بوده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده ایران برای کمپانی های چند ملیتی تولید سیگار به ویژه شرکت های دخانیات آمریکایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اطلاعات اداره آمار آمریکا نشان می دهد حداقل نیمی از حدود صد میلیون دلار کالایی که شرکتهای آمریکایی در سال ۲۰۰۵ به ایران صادر کرده اند سیگار بوده است.

کاخ سفید در ماه های اخیر تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کرده است.

اما سیگارهای آمریکایی در فهرست تحریم های ایران قرار ندارد چرا که کنگره آمریکا مدت ها پیش دارو، مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از فهرست تحریم های ایران خارج کرد.

به این ترتیب سیگار نیز در گروه مواد غذایی قرار گرفت و از فهرست تحریم ها خارج شد.

مت مایرز کارشناس صنعت دخانیات در واشنگتن درباره این تصمیم کنگره می گوید:

"سیگار نه یک محصول کشاورزی است و نه یک کالای اساسی. کنگره به اصرار شرکت های دخانیاتی تصمیم به مستثنی کردن آن از فهرست تحریم ها گرفت."

گزارش های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که ایران یکی از کشورهای مورد علاقه شرکت های دخانیات خارجی است.

این سازمان مدارکی را بدست آورده که نشان می دهد شرکت های دخانیات آمریکایی مانند آر جی رینولدزهمواره به ایران به عنوان یک بازار پر رونق برای محصولات خود نگاه کرده و آنها را از طریق واسطه به ایران صادر کرده اند.

اما دلیل توجه شرکت های دخانیات به بازارهای خارجی مانند ایران چیست؟

مت مایرز می گوید: "مصرف سیگار در آمریکا و بیشتر کشورهای توسعه یافته سیر نزولی را طی می کند. شرکت های دخانیاتی مجبورند محصولات خود را در کشورهای دیگر بفروشند. به همین علت است که ایران برای آینده شرکت های تولید کننده سیگار بسیار مهم است."

شرکت های دخانیاتی در آمریکا سال هاست حق تبلیغ محصولات خود را ندارند و مجبور به پرداخت جریمه های چند میلیارد دلاری به شاکیانی شده اند که آنها را به پنهان کردن مضرات سیگار متهم کردند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش آگاهی مردم از مضرات سیگار و بالا رفتن قیمت دخانیات به کاهش ۲۰ درصدی مصرف سیگار در آمریکا کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha