بان كی مون، دبیركل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی ایدز 2009 اعلام كرد: جهان هم ‌اكنون شاهد نشانه‌های پیشرفت در زمینه مقابله با اپیدمی ایدز در برخی از كشورها است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای مقابله با این بیماری نتایج مطلوبی را ببار آورده و جان انسانها را نجات می‌دهد.

دبیركل سازمان ملل افزود: اما درعین حال در مقیاس جهانی، موارد جدید ابتلا به این بیماری در حال سبقت گرفتن از پیشرفت‌هایی است كه اخیرا در پی درمان بیماران حاصل شده و ایدز همچنان یكی از عوامل اصلی مرگ و میر زودهنگام در دنیا به شمار می‌آید.

بان كی مون تصریح كرد: امسال در روز جهانی ایدز، چالش ما مشخص است؛ ما باید اقدامات گذشته را ادامه دهیم اما درعین حال باید بر اساس ضرورت به این اقدامات بیافزاییم تا به تعهد خود در زمینه فراهم آوردن امكان دسترسی جهانی به پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت از این بیماران تا سال 2010 جامه عمل بپوشانیم. این هدف فقط در صورتی قابل دسترسی است كه حقوق بشر به طور كامل درباره بیماران ایدزی اعمال شود یعنی با هرگونه تبعیض و بدنامی در ارتباط با این بیماری مقابله شود.

بان كی مون با تاكید بر ریشه‌كنی خشونت علیه زنان و دختران خاطرنشان ساخت: ما باید مطمئن شویم كه واكنش در برابر این بیماران بر اساس مدارك علمی صورت می گیرد نه بر اساس ایدئولوژی و بنابراین نیازمندترین و بیمارترین گروه‌های مبتلا به ایدز به امكانات فوق دسترسی پیدا می‌كنند.

وی در پایان گفت: بیایید در این روز از حقوق انسانی تمام افرادی كه با ایدز زندگی می‌كنند، كسانی كه در معرض خطر ابتلا به این عفونت هستند و كودكان و خانواده‌هایی كه به این اپیدمی مبتلا شده‌اند، حمایت كنیم و بیایید مخصوصا در این دوران بحران اقتصادی از برنامه‌های واكنش در برابر ایدز برای پیشرفت در جهت تامین اهداف توسعه هزاره استفاده نماییم. بیایید اكثریت ما همین الان اقدام كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha