دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 18252

یك استاد روانپزشكی، اختلالات خواب را جزو مهم‌ترین علائم اختلالات حوزه اعصاب و روان برشمرد و افزود: بر اساس متون علمی، شیوع كم خوابی در جوامع 30 تا 45 درصد و پرخوابی 5 درصد است.

دكتر غلامرضا حاجتی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه «جت لگ» (jet lag) از اختلالات خواب خلبانان، گروه پروازی و ورزشكارانی كه برای برگزاری مسابقه اعزام می‌شوند و نیز مسافران به مقصد كشورهای غربی است، اظهار كرد: این عارضه به علت اختلاف زمانی كه بین كشور مبدا و مقصد وجود دارد باعث آشفتگی خواب می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل این مشكل باید براساس اختلاف ساعت كشورهای مبدا و مقصد، خواب شبانه تنظیم و یا در صورت لزوم با توصیه پزشك از دارو استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشكده طب هوافضای دانشگاه علوم پزشكی ارتش، خروپف را ناشی از شلی عضلات تنفسی در خواب دانست و یادآور شد: وقفه تنفسی (آپنه) از اختلالات خواب است كه در درمان آن از«CPAP» برای بازنگهداشتن مجاری تنفسی استفاده می‌شود.

دكتر حاجتی با بیان اینكه افسردگی، چاقی و پرفشاری خون از دیگر علل خروپف است، افزود: تشخیص آن صرفا با مراجعه به آزمایشگاه خواب(sleep lab) امكانپذیر است.

وی با اشاره به بروز تصادفات و حوادث رانندگی به علت خواب آلودگی رانندگان گفت: برخی از افراد بدون علت مشخصی به حملات خواب دچار می‌شوند. از این رو امروزه در بسیاری از كشورهای دنیا پیش از استخدام افراد در فعالیت‌های حساس و پیش از گرفتن گواهینامه رانندگی پایه یك در آزمایشگاه خواب از نظر حملات خواب بررسی می‌شوند.

حاجتی، خواب را از عوامل موثر در ترمیم سلول‌های مغزی، ترشح هورمون رشد در دوران نوجوانی و رفع خستگی برشمرد و افزود: اختلالات خواب بر دو نوع اولیه و ثانویه است كه اختلالات خواب ثانویه به دنبال ابتلا به بیماری طبی و یا روانپزشكی بروز می‌كند.

وی ادامه داد: از بیماری روانپزشكی، افسردگی در 90 درصد موارد با مشكلات خواب عمدتا بی‌خوابی همراه است كه برای درمان بایستی علت اولیه برطرف شود.

وی در درمان اختلالات خواب اولیه، رعایت10 اصل بهداشت خواب را الزامی برشمرد و افزود: فرد باید سعی كند در ساعات معینی به رختخواب رفته و از بستر خارج شود و نباید كسری خواب خود را در پایان هفته جبران كند. همچنین باید از مصرف غذاهای سنگین در ساعات پیش از خواب خودداری كند. همچنین از مصرف مواد حاوی كافئین، محرك‌های مغزی نظیر قهوه، چای، سیگار و داروهای محرك در ساعات عصر و شب پرهیز كنند و همواره به خاطر داشته باشد كه برنامه ورزشی منظم به خواب شبانه كمك می‌كند.

دكتر حاجتی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان كرد: همچنین شرایط محیط اتاق خواب باید مناسب بوده و نباید محلی برای مشاجرات خانوادگی باشد. چنانچه موضوعی فكرتان را در هنگام خواب مشغول كرد با یادداشت كردن، مانع از مشغولیت ذهنی خود شوید، دوش گرفتن پیش از خواب را برای داشتن خواب راحت امتحان و از تماشای تلویزیون و فیلم‌های مهیج پرهیز كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha