عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: تغذیه صحیح در پیشگیری و بهبود روند درمان سرطان نقش مهمی ایفا می کند.

دکتر صفا نجفی، فوق تخصص سرطان شناسی - خون شناسی در گفت‌وگو باایسنا، افزود: تهوع و استفراغ از عوارض ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است که بر تغذیه فرد تأثیر می گذارد و باعث کاهش اشتها در بیمار می شود.

مسئول کلینیک انکولوژی مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: این امر تأمین نیازهای بدن را مختل کرده و بر روند موفقیت آمیز شیمی درمانی تاثیر می گذارد، به همین دلیل در راستای رفع این مشکل برای تمامی بیماران تحت درمان داروی ضد تهوع تجویز می شود.

وی افزود: توجه به بعضی از نکات مهم در بحث تغذیه می تواند در کاهش تهوع بیماران تحت شیمی درمانی مؤثر باشد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به علت تهوع ناشی از شیمی درمانی، گفت: بسیاری از داروهای شیمی درمانی از جمله سیس پلاتین و دوکساروبیسین که اولی در درمان سرطان دستگاه گوارش و دومی در درمان سرطان پستان تجویز می شود، به دلیل ترشح در بزاق و ازدیاد آن باعث تشدید حالت تهوع می‌شوند بنابراین بیماران تحت شیمی درمانی باید از مصرف مواد غذایی که باعث ترشح زیاد بزاق می‌شود مانند غذاهای ترش، شور و سفت که نیاز به جویدن بیشتر دارد اجتناب کنند و توصیه می شود که از غذاهای نرم و بدون ادویه استفاده نمایند.

این انکولوژیست با اشاره به این مطلب که تأثیر پرتودرمانی برسوء تغذیه به دوز تابشی ، مدت زمان تابش و محلی که تحت تابش قرار می گیرد، بستگی دارد خاطر نشان کرد: رادیوتراپی تومورهای ناحیه سر و گردن باعث زخم مخاط دهان شده و همین امر احساس سوزش شدیدی را در این ناحیه به دنبال خواهد داشت بنابراین این بیماران نیز باید از مصرف غذاهای ترش و خیلی شور و پرادویه در جهت کاهش این ناراحتی خودداری کنند.

وی ادامه داد: درجه حرارت غذا نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که باید این دسته از بیماران در صرف غذا به آن توجه کنند، زیرا مصرف غذاهای خیلی سرد و گرم باعث افزایش این سوزش می شود.

مسئول کلینیک تخصصی انکولوژی مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی بیان داشت: سرطان از جمله بیماری‌هایی است که تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان آن می تواند نقش مهمی داشته باشد.

دکتر نجفی گفت: دریافت مقادیر زیادی گوشت قرمز، چربی های اشباع، محصولات لبنی پر چرب و ... که باعث چاقی و اضافه وزن می شود می تواند خطر بروز سرطان ها را به خصوص سرطان پستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی افزود: چاقی و اضافه وزن از موارد بسیار مهمی است که حتی پزشکان درمانگر بعد از اتمام دوره درمانی سرطان نیز به بیماران توصیه می کنند که برای جلوگیری از بازگشت این بیماری به داشتن وزن مطلوب توجه داشته و در صورت اضافه وزن در جهت کاهش آن تلاش کنند.

این انکولوژیست اجتناب از پرخوری، ورزش کردن و توجه به مصرف غذاهایی مانند کاکائو که باعث افزایش درد پستان می شود را از مواردی دانست که افراد بعد از بهبود از سرطان پستان نیز باید برای حفظ سلامتی خود به آن ها توجه کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ابراز داشت: امروزه نقش تغذیه در بسیاری از امراض انسانی از بیماری های قلبی و عروقی گرفته تا سرطان و آلرژی مورد تحقیق و تأکید فراوان قرار داد و تغذیه مناسب می تواند نقش پیشگیری اولیه را در بسیاری از سرطان ها داشته باشد و در بعضی از سرطان ها پاسخ این سوال شناخته شده است .

وی ادامه داد: به طور نمونه می توان به تحقیقاتی که در بیمارستان شریعتی در خصوص سرطان مری انجام گرفته اشاره کرد. در این تحقیق ثابت شد که مصرف چای داغ در افزایش سرطان مری موثر است. یا مصرف گوشت قرمز در افراد دارای ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ باعث تغییراتی در روده آن‌ها شده و باعث ایجاد باکتری‌هایی می شود که در افزایش سرطان کولون موثرند.

دکتر نجفی در پایان، دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه را از عوامل خطر ساز در بروز سرطان پستان دانست و به زنان توصیه کرد: برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان، وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارند و حداقل روزی یک ساعت ورزش کنند و از مصرف زیاد گوشت قرمز پرهیز نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha