یکی از مرسوم‌ترین ارتباطاتی که بین ورزش و مردم در جامعه ایجاد می‌شود، این روزها باشگاه‌های بدنسازی هستند که در هر محله حداقل چند مورد از این دست باشگاه‌ها وجود دارند. با این حال تخلفاتی که در این باشگاه‌ها رخ می‌دهد، باعث شده نگرانی‌های زیادی برای خانواده به وجود‌ آید که مبادا فرزندانشان با حضور در چنین مراکزی به جای ورزش به بیراهه بروند.

عضله‌سازی زیر سایه تخلف

سلامت نیوز: یکی از مرسوم‌ترین ارتباطاتی که بین ورزش و مردم در جامعه ایجاد می‌شود، این روزها باشگاه‌های بدنسازی هستند که در هر محله حداقل چند مورد از این دست باشگاه‌ها وجود دارند. با این حال تخلفاتی که در این باشگاه‌ها رخ می‌دهد، باعث شده نگرانی‌های زیادی برای خانواده به وجود‌ آید که مبادا فرزندانشان با حضور در چنین مراکزی به جای ورزش به بیراهه بروند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در ادامه برخی تخلفاتی که در بعضی باشگاه‌های ورزشی رخ داده را بررسی کردیم و پاسخ مسئولان را هم شنیده‌ایم.


پلمپ ٢٥٢ باشگاه
سال گذشته از سوی مسئولان نیروی انتظامی آمار نگران‌کننده‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که ٢٥٢ باشگاه ورزشی به دلیل تخلفات مختلف پلمپ شدند. این آمار وحشتناک باعث نگرانی خیلی از خانواده‌ها شد و مسئولان فدراسیون پرورش‌اندام را هم به این فکر واداشت تا با نظارت بیشتر روی کار این باشگاه‌ها از تخلفات احتمالی جلوگیری کنند. با این حال همچنان روند پلمپ باشگاه‌های بدنسازی توسط نیروی انتظامی ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی خانواده‌ها می‌توانند به صورت کامل به چنین مراکزی اعتماد کنند.


از مواد نیروزا تا مربیان جعلی
اما وقتی صحبت از تخلف می‌شود، ‌در این فکر فرو می‌رویم که مشخصا چه اتفاقاتی ممکن است در یک باشگاه ورزشی رخ دهد که حتی برای سلامتی خطرناک است. نصب دوربین مدار بسته در فضای باشگاه، ایجاد مزاحمت برای همسایگان و کسبه محدوده، نداشتن جواز کسب و کارت بیمه ورزشی، استفاده نکردن از مربی متخصص و دارای مدرک، ارتباط نداشتن با پزشک و مشاور ورزشی، فروش و توزیع دارو، مکمل و پودرهای غیرمجاز بدنسازی، استفاده از پوسترهای نامناسب، تجمع اراذل و اوباش، ارایه خدمات خارج از سرویس کاری به مشتریان و انتشار تصاویر خارج از شئونات اسلامی ازجمله تخلف‌های این واحدهای صنفی است که توسط نیروی انتظامی اعلام شده و موجب پلمپ باشگاه‌ها می‌شود.


فروش دارو ممنوع شد
عمده تخلفات در باشگاه‌های ورزشی که حتما تا به حال به گوش اکثر مردم رسیده، استفاده از داروها و مکمل‌های غیرمجاز است. این‌که یک نوجوان با انگیزه زیبایی اندام وارد چنین مراکزی می‌شود، با سوءاستفاده برخی افراد از این وضع مواجه شده که هر گونه داروی تقلبی را به این‌گونه نفرات عرضه کنند. داروها و پودرهایی که توسط برخی از مراجعه‌کنندگان مورد مصرف قرار می‌گیرد، دارای عوارض بسیار بدی است که بعد از مدتی بروز می‌کند. در همین راستا از‌ سال گذشته با اعلام فدراسیون پرورش‌اندام و مسئولان انتظامی فروش هرگونه دارو در این باشگاه‌ها ممنوع اعلام شده است.


نقش فدراسیون چیست؟
ناصر پورعلی‌فرد، رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره تخلفات صورت گرفته در باشگاه‌های ورزشی می‌گوید: «متاسفانه شرح وظایفی برای فدراسیون در قبال این باشگاه‌ها در نظر گرفته نشده است. با این حال اگر گزارشی به دست ما برسد و تخلفی وجود داشته باشد، دستگاه‌های نظارتی را آگاه می‌کنیم تا به این اتفاقات رسیدگی کنند. کمیسیون ماده ٥ در وزارت ورزش مسئول رسیدگی به تخلفات است. البته اگر تخلف توسط مربیان صورت گرفته باشد، آنها را به کمیته انضباطی فدراسیون دعوت می‌کنیم و جریمه و تعلیق ممکن است برایشان اتفاق بیفتد.» وی همچنین درباره چگونگی اعطای درجه مربیگری به مربیان حاضر در باشگاه‌های بدنسازی می‌گوید: «درخواست‌های زیادی به دست ما می‌رسد که افراد می‌خواهند یا باشگاه بدنسازی راه بیندازند یا مدرک مربیگری دریافت کنند. مربی یک باشگاه حداقل باید مدرک درجه ٣ از فدراسیون را اخذ کرده باشد تا هر اتفاقی که  برای ورزشکار می‌افتد، دانش لازم را برای برخورد با آن داشته باشد.»


سامانه رسیدگی به شکایات
کمیسیون ماده ٥ در وزارت ورزش که مسئول رسیدگی به تخلفات باشگاه‌های ورزشی است، بعد از این‌که شاهد تخلفات گسترده در باشگاه‌های بدنسازی بود، طرحی را ارایه کرده که به‌زودی اجرایی می‌شود. براساس این طرح قرار است شماره تلفنی به مردم و علاقه‌مندان به بدنسازی ارایه شود تا در صورت مشاهده تخلفات آن را با این سامانه در میان بگذارند. مسئولان امیدوار هستند تا از این طریق میزان تخلفات را پایین بیاورند.


افراطی: نباید بخش خصوصی را دلسرد کنیم!
حمید افراطی، دبیر کمیسیون ماده ٥ وزارت ورزش درباره چگونگی رسیدگی این کمیسیون به تخلفات می‌گوید: «نظارت بر باشگاه‌های ورزشی برعهده وزارت ورزش است اما به دستور اداره کل تربیت بدنی در صورتی که تخلفی گزارش شود،‌ نیروی انتظامی به‌عنوان رابط قضائی وارد عمل می‌شود. ما آیین‌نامه انضباطی تعیین و جرایم تخلفات را هم به باشگاه‌ها ابلاغ کردیم. البته موارد تخلف در تمام قشرها وجود دارد و فقط مختص به باشگاه‌های بدنسازی نیست. با این حال ما کمیته انضباطی قرار دادیم و حتی شیوه‌نامه تشویقی هم نوشتیم. با این وضع هر فردی که تخلف کند،‌ با او برخورد می‌شود و هر کسی هم کار مثبتی انجام دهد که شاخص باشد،‌ از او تقدیر می‌شود.» وی در پاسخ به این سوال که تخلفات بیشتر به بحث استفاده از داروهای غیرمجاز خلاصه می‌شود، می‌افزاید: «شاید بحث دارویی بیشتر مورد توجه باشد چون مرسوم شده، اما متاسفانه در این چند‌سال به باشگاه‌هایی برخورد کردیم که بدون مجوز فعالیت می‌کنند یا مجوز خود را تمدید نمی‌کنند. فعلا آمار خاصی از تخلفات در دست نداریم اما این را هم بگویم که نباید بخش خصوصی را از حضور در ورزش ناامید کنیم. اگر بخواهیم هر کسی که هزینه کرده و محلی برای ورزش سایر افراد ایجاد کرده را دلسرد کنیم و او را جریمه کنیم، دیگر کسی به سمت ورزش نمی‌آید.»


ورزش یا زیبایی اندام؟
نمی‌توان گفت که تخلفات فوق در تمام باشگاه‌های بدنسازی وجود دارد اما افزایش تقاضا از سوی قشر نوجوان و جوان باعث شده برخی از افراد به فکر سوءاستفاده و کسب درآمدهای کاذب بیفتند. با این حال علاوه بر برخورد با افراد و اماکن متخلف باید فرهنگ‌سازی مناسب در میان مردم نسبت به ورزش بدنسازی هم شکل بگیرد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی افرادی که برای ثبت‌نام به این باشگاه‌ها می‌روند، بیشتر به فکر زیبایی اندام هستند و تفکرشان کمی از بحث ورزشی دور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha