چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 182564

شیوع ناباروری با علل مردانه در سال های اخیر افزایش یافته است

سلامت نیوز: متخصص اورولوژی و ناباروری مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا، با اعلام افزایش شیوع ناباروری مردان در سالهای اخیر، اعلام کرد: متأسفانه اکنون آمار ناباروری مردان در سنین 20 تا 45 سال، حتی از دیابت نیز بیشتر است و باید به این مسئله توجه جدی شود.
دکتر امیرجنتی با اشاره به عوامل تهدیدکننده باروری پسران در سنین پیش از بلوغ گفت: عوامل متعددی مانند شیمی­ درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان، ضربه و آسیب به بیضه و اختلالات مادرزادی مانند عدم نزول بیضه می­تواند موجب ناباروری فرد در آینده شود.

وی عفونت­های دستگاه تولید مثلی را از جمله مهم­ترین علل ناباروری مردان دانست و افزود: مثل یکی از عفونت­های شایع جنسی در سنین 20 تا 30 سالگی، کلامیدیا است که چندان علامت­دار نیست و افراد نیز در صورت داشتن علامت، به­دلیل شرم یا ترس، به­موقع به پزشک مراجعه نمی­کنند و این باعث می­شود بیماری دیر تشخیص داده و درمان شود.

دکتر امیرجنتی بالارفتن سن ازدواج و فرزندآوری را به­عنوان یکی دیگر از علل کاهش توان باروری مردان برشمرد و بیان کرد: متأسفانه سن ازدواج چه در آقایان و چه در خانم­ها بالا رفته است و علاوه بر آن، زوج­ها تصمیم به فرزندآوری­ را هم به تعویق
می­اندازند. باید بدانیم که کمیت و کیفیت مایع منی در آقایان بالای 40 سال کاهش پیدا می­کند و بنابراین توان باروری آن­ها کاسته می­شود.

وی دربارۀ ارتباط بالارفتن سن مردان و افزایش خطر سقط خود به­ خودی و بروز ناهنجاری در جنین گفت: سقط جنین فقط ناشی از عوامل زنانه نیست. در سنین بالای 40 سال، احتمال شکست DNA اسپرم افزایش پیدا می­کند و این وضعیت می­تواند باعث سقط جنین شود. همچنین، ثابت شده است که بعضی از اختلالات مادرزادی، مانند اوتیسم، با سن بالای مرد هنگام باروری ارتباط دارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا عوامل محیطی و تغذیه­ای را نیز در کاهش توان باروری مردان دخیل دانست و خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب، امواج الکترومغناطیسی، استرس و برخی مشاغل خاص نیز از جمله عوامل تهدیدکننده باروری­اند و آقایان تا حد امکان باید از این عوامل آسیب­زا بپرهیزند.

دکتر امیر جنتی با اشاره به روز «جمعیت و عوامل تهدیدکنندۀ باروری» در هفته «خانواده، تولید مثل و فرزند پروری» آگاهی­رسانی درباره این موضوع را وظیفه همه متخصصان و رسانه­ها دانست و گفت: لازم است مردم دربارۀ سلامت باروری و عوامل تهدیدکنندۀ آن آگاه­تر شوند و کمپینی که در این هفته برگزار می­شود، فرصت خوبی است تا اطلاعات مفیدی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که همۀ افراد جامعه به سلامت باروری خود توجه کنند و با اشاره به برنامه­های این هفته گفت: یکی از برنامه­ های مفید این کمپین ارائه مشاوره رایگان به زوج­های متقاضی در سراسر کشور است. در این برنامه در صورت درخواست پزشک، یک نوبت آنالیز اسپرم آقایان و سونوگرافی خانم­ها به­صورت رایگان انجام می­شود و زوج­ها می­توانند در صورت داشتن مشکلات باروری، برای درمان اقدام کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha