این پرسش که آیا تلفن‌های همراه باعث بروز سرطان مغز می‌شوند به طور قطعی تایید شد و پزشکان و دانشمندان گردآمده در یک کنفرانس درباره عواقب استفاده گسترده این نوع تلفن‌ها هشدار دادند.

تلفن همراه احتمال بروز سرطان مغز را تقویت می کند

سلامت نیوز: این پرسش که آیا تلفن‌های همراه باعث بروز سرطان مغز می‌شوند به طور قطعی تایید شد و پزشکان و دانشمندان گردآمده در یک کنفرانس درباره عواقب استفاده گسترده این نوع تلفن‌ها هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، دکتر دوراس دیویس، رئیس بهداشت محیط زیست گفت: «دانشمندان و پزشکانی که اخیراً‌ در یک کنفرانس مرتبط با اطفال در بالتیمور گرد هم آمده بودند، تایید کردند که اشعه تلفن‌های همراه احتمال بروز سرطان مغز را افزایش می‌دهد» و کودکان در این میان بیشتر در معرض خطرات و آسیب‌های ناشی از این وسایل قرار دارند.


به گزارش نچرال‌نیوز، وی افزود: «شواهد بسیار روشن است: امواج رادیویی تلفن‌های همراه حتی جنین را در رحم مادر تحت تاثیر قرار می‌دهد و کارشناسان در این کنفرانس هشدار دادند که زنان باردار باید بشدت استفاده از این نوع تلفن‌ها را محدود کنند و بویژه در اواخر دوران حاملگی آن را دور از شکم خود نگه دارند».
به گزارش سلامت آنلاین، بر اساس شواهد ارائه شده در این کنفرانس معلوم شده آسیب اکسیداتیو منجر به بروز سرطان می‌شود. تلفن‌های همراه نوعی اشعه با نام و عنوان تابش فرکانس رادیویی(RFR)منتشر می‌کنند که در انتقال سیگنال‌های اینترنت بی‌سیم نیز استفاده می‌شود. این اشعه متفاوت از پرتوهای یونیزان (مانند اشعه X) است که باعث صدماتی به دی‌ان‌ای و بروز سرطان می‌شود.


تا همین اواخر بسیاری از کارشناسان سلامتی اصرار داشتند که آراف‌ار دارای انرژی بسیار ناچیزی است که باعث بروز آسیب به سلولها و در نتیجه سرطان شود.
در سال ۲۰۱۰ یک مطالعه بین‌المللی منتشر شد که نشان می‌داد استفاده به مدت ده سال یا بیشتر از تلفن همراه ۴۰ درصد احتمال تشکیل تومورهای مغزی را بالا می‌برد و ۳۰ درصد امکان دارد تومورهایی در نواحی عصب شنوایی تشکیل دهد. همچنین نتایج حاکی از افزایش خطر بروز تومور در غده پاروئید بود. ریسک ابتلا به تومورهای سرطانی مغز در میان کسانی که از ۲۰ سالگی به استفاده از تلفن‌های همراه روی آورده بودند نیز قابل توجه گزارش شده بود اما تکنیک‌های تحلیل داده طراحی شده نشان داد که خطر واقعی بسیار بالاتر از این ارقام است و از همین رو در سال ۲۰۱۱ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، آراف‌آر را به عنوان عاملی با احتمال سرطانزایی دسته‌بندی کرد.


در سال ۲۰۱۵ مطالعه دیگری در حوزه پزشکی و زیست‌شناسی الکترومغناطیسی بخشی از جواب این موضوع را معلوم کرد که چطور آراف‌آر می‌تواند به سرطان منجر شود. بازنگری تحقیقات قبلی درباره اثرات بیولوژیک ناشی از قرار گرفتن در معرض این امواج نشان داد که میزان تشعشعات قابل جذب از طریق تلفن‌های همراه معمولی یا استفاده از اینترنت بیسیم (وایرلس) باعث تولید استرس اکسیداتیو می‌شود؛ وضعیتی که در آن قابلیت آنتی‌اکسیدانی بدن در هم می‌شکند و رادیکال‌های آزاد شروع به رشد و گسترش در بدن می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث وارد آمدن صدمات اکسیداتیو به سلول‌ها و دی‌ان‌ای می‌شوند که بشدت با بروز زوال عقل، بیماری‌های قلبی، سرطان و مانند اینها مرتبط است.


شرکت‌کنندگان در کنفرانس بالتیمور هشدار داده‌اند که بویژه کودکان بیشتر با خطرات تلفن‌های همراه روبرو هستند و در برابر آن آسیب‌پذیری بیشتری دارند. با توجه به گفته‌های دکتر دیویس، مغز آنها دو برابر بیشتر از مغز بزرگسالان این امواج را جذب می‌کند.


دکتر هوق تایلور از دانشگاه ییل می‌گوید: «میان استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری با مشکلات رفتاری در کودکان این مادران نیز ارتباطی وجود دارد».
کاترین اشتاینر-ادیر، روانشناس بالینی نیز  با اشاره به اثرات و آسیب‌های مختل‌کننده تلفن همراه بر روابط اجتماعی انسان‌ها گفت: «این وسایل به دلیل آن‌که پدر و مادر میانسال ما صد بار تلفنشان را چک می‌کنند واقعا سبب استرس و پریشانی مشمئزکننده‌ای در روابط خانوادگی می‌شود».


در واقع مطالعات متعدد نشان داده است که والدین برای استفاده از تلفن‌های همراه خود به طور پیاپی کودکانشان را نادیده می گیرند که این با ایجاد اختلال رفتاری در کودکان نیز مرتبط است. در یک مطالعه مشخص شده یک سوم از کودکان گفته‌اند پدر و مادرشان زمان بیشتری را با تلفن‌های همراهشان صرف می‌کنند تا با آنها؛ از همین رو احساس بی‌اهمیت بودن نسبت به این وسایل به آنها دست می‌دهد.


استفاده بیش از حد والدین از چنین وسایل هوشمندی همچنین کودکان را در معرض اعتیاد به فنآوری قرار می‌دهد که به نوبه خود با ایجاد مشکلات شناختی، عاطفی و اجتماعی در آنها مرتبط است. دکتر مارتا هربرت، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: «بنابراین ما در واقع در حال ابتلا به یک مرض سه‌گانه‌ایم: اثرات بیولوژیک، اثرات روانی و اثرات ناشی از امواج مغزی».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha