دیابت یکی از بیماری های رایج و رو به رشد دنیای مدرن امروزی است که بیشتر ناشی از تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه افرادی می باشد. هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت هستند و تعداد بیشماری نیز در زمره افراد پیش دیابتی قرار می گیرند. این گروه از جمله افرادی هستند که سطح قند خون آنها به گونه است که در 10 سال آینده ابتلا به دیابت آن ها را مسلم و قطعی می کند و بدتر از آن این است که اغلب این گروه از افراد از خطری که آنها را تهدید می کند اطلاع ندارند و افرادی هم که از این موضوع مطلع هستند هیچ تلاشی برای دوری از این تهدید نمی کنند.

 فعالیت هایی مثل کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی موثر و تمرینات بدنی موثر در پیشگیری از این بیماری نقش بسیار موثری ایفا می کند. از جمله فعالیت های موثر دیگر در پیشگیری از این بیماری مزمن و دردسر ساز عبارتند از:

1-    اولین قدم موثر برای شما کاهش وزن است.  شاید باور نکنید ولی این اساسی ترین اقدامی است که می توان به جرات گفت احتمال ابتلا به دیابت را تا 70% کاهش خواهد داد. البته فراموش نکنید که این اقدام نیاز به برنامه ریزی کاملا حساب شده و محتاطانه دارد. مهم ترین نکته در برداشتن این گام رعایت اعتدال است. متاسفانه زمانی که صحبت از کاهش وزن و رژیم غذایی می شود اصلا احساس خوشایندی به سراغ آدم ها نمی آید و این تنها به خاطر تصوری است که از این اقدام دارند. شاید گمان می کنند که نوبت آن است که خود را در برهوت و قحط سالی اسیر کنند . در حالی که این اصلا درست نیست. بهترین و موثرترین روش رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش مرتب است. دیر نشده بهتر است از همین امروز اقدام کنید. مشورت با یک متخصص رژیم غذایی و تغذیه می تواند کمک موثری در این زمینه باشد.
2-     استفاده از سرکه در سالاد  و یا هر نوع پیش غذا: مطالعات نشان می دهد که مصرف  2 قاشق غذاخوری سرکه قبل از صرف یک وعده غذایی سنگین و پر کربوهیدارت می تواند در کنترل قند خون موثر باشد. زیرا اسید استیک موجود در سرکه باعث غیر فعال شدن آنزیم های موثر در تجزیه نشاسته و قند می شود و به عبارتی هضم کربوهیدارت را کند می کند. و این درست عملکردی مشابه داروهای دیابت است.
3-    کلید ماشین را گم کنید! بله درست خواندید. محض رضای خدا هم که شده یه کم از این عادت دست بردارید. یه کم برنامه ریزی شده تر از خواب بیدار شوید تا مجبور نشوید به پدال گاز ماشین فشار آورید. حتی می توانید با یک پیاده روی لذت بخش نه تنها سلامتی طولانی مدت خود را رغم بزنید بلکه کمک موثری به محیط زیست ، ترافیک شهری و .. بکنید. این ها اقدام کوچکی نیست.  تمرین بدنی موثر و 35 دقیقه در روز احتمال ابتلا به دیابت را تا 80 % کاهش می دهد. این تاثیر مثبت حتی علی رقم عدم کاهش وزن نیز مشاهده شده است.
4-    با غلات و حبوبات بیشتر مانوس باشید. غلات غنی شده در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه ، دیابت نوع 2  ، فشار خون و سکته بسیار موثر است.
5-    مصرف قهوه را جزء عادات خوب تصور کنید. مطالعات نشان می دهد که مصرف 6 فنجان قهوه در روز می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. تصور می شود که کافئین موجود در نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای و کاکائو باعث افزایش متابولیسم می شود. و قهوه به عنوان غنی ترین منبع کافئین حاوی پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان های مفید دیگری است که به جذب گلوکز توسط سلول ها  کمک می کند.
6-    اگر تا حالا شک داشتید به شما اطمینان می دهم که فست فودها دشمن بلامنازع سلامتی شماست. امروزه این نوع مواد غذایی به خاطر سهولت دستیابی و نوع طعم و مزه ای که دارند بسیار در بین مردم محبوبیت یافته در حالی که بزرگترین دشمن آنها خواهد بود. افرادی که بیش از دو مرتبه در هفته از فست فودها تغذیه می کننددر معرض اضافه وزن خواهند بود و احتمال مقاومت به انسولین در آنها افزایش می یابد. این دسته از مواد غذایی سرشار از چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده می باشدکه می تواند احتمال ابتلا به دیابت را دو چندان کند.
7-    با سبزیجات و میوه جات تازه بیشتر مانوس شوید. در نظر داشته باشید که مصرف هر روزه گوشت قرمز اصلا نمی تواند عادت سالمی به حساب اید. و می توان با اطمینان گفت که بهترین جایگزین برای این نوع ماده غذایی سبزیجات و میوه جات تازه خواهد بود.
8-    چاشنی های مفید را فراموش نکنید. دارچین در کاهش قند خون نقش اساسی دارد. ترکیبات موجود در این چاشنی معطر باعث تحریک رسپتورهای انسولین می شود.کلسترول  و تری گلیسیرین خون را کاهش می دهد.
9-    استرس را از وجود خود بزدایید. یکی از بدترین ارمغان این دنیای مدرن و به ظاهر مرفه ، افزایش استرس و اضطراب در زندگی و وجود افراد است. امروزه استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی شده است و بزرگترین دشمن سلامتی شناخته شده است.استرس مزمن قند خون را افزایش می دهد. ضربان قلب را سریع کرده و تنفس را با شتاب همراه می کند و به تعاقب این وضعیت قند خون هم بالا می رود. با تمام این توصیفات بد نیست که ساعاتی در روز را هم خالی از این دشمن خفته زندگی کنید. به فکر خود و  ارامش خود باشید. ارامش نیز در قناعت و ساده زیستی و از همه مهمتر یاد خدای مهربان نهفته است .  
10-    به کیفیت خواب و استراحت خود بها دهید. استراحت 8 ساعته در شب بدون وقفه لازم است تا سلامتی شما را از همه لحاظ تضمین کند. عدم استراحت کافی و یا برعکس زیاده روی در این امر  عملکرد هورمون های کنترل قند را تحت تاثیر قرار می دهد.
11-    شاید باور کردنی نباشد اما زندگی اجتماعی و عدم انزواطلبی نیز در این امر موثر است. زنانی که به تنهایی زندگی می کنند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت خواهند بود. انزواطلبی منجر به بروز عادت های غلطی می شود که برای سلامتی مضر خواهد بود، گرایش به سیگار و الکل از جمله عوارض این تنهایی ناخواسته و یا خواسته است.
12-    انجام آزمایش خون را فراموش نکنید.  یک آزمایش ساده خون می تواند شما را از کیفیت سلامتی خود اگاه کند. این می تواند در اقدام به موقع برای هر نوع پیشگیری بسیار موثر باشد. قند خون 100 تا 125 میلی گرم در میلی لیتر به معنای احتمال بروز دیابت در آینده ای نزدیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha