معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که در سطح وزارت بهداشت معتقدیم که باید پزشک خانواده را پیش بریم، گفت: بر این اساس باید با اقداماتی مانند افزایش آموزش‌های ضمن خدمت و اصلاح دوره‌های پزشکی عمومی، توانایی‌های پزشکان عمومی را سازماندهی کنیم.

لزوم تقویت پزشکان عمومی جهت پیشگیری از افزایش هزینه‌ها و تقاضاهای القایی

سلامت نیوز:معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که در سطح وزارت بهداشت معتقدیم که باید پزشک خانواده را پیش بریم، گفت: بر این اساس باید با اقداماتی مانند افزایش آموزش‌های ضمن خدمت و اصلاح دوره‌های پزشکی عمومی، توانایی‌های پزشکان عمومی را سازماندهی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی با بیان این که طب عمومی ما مرکزیت پزشکی است، گفت: علی‌رغم این که در سال‌های مختلف فلوشیپ‌های متعددی را در کشور تاسیس کردیم و امروز بیش از 100 رشته این چنینی در کشور وجود دارد، اما مرکزیت این کار که طب عمومی است، دچار چالش شده و باید تلاش کنیم تا مشکلات آن رفع شود.

وی با بیان این که بحث پزشک خانواده به اندازه کافی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و حتی در سیاست‌های کلان نظام سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری، محورهای زیادی درباره تاکید بر پزشک خانواده آورده شده است، افزود:‌ در سیاست‌های ابلاغی در بحث اولویت پیشگیری بر درمان تاکید شده است. همچنین در برنامه پنجم توسعه، برنامه‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. در عین حال بر ایجاد مراکز خدمات جامعه سلامت در کشور با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع و بررسی کمیت و کیفیت نیروی انسانی با راهبرد پزشک خانواده و نظام ارجاع تاکید شده است.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر در بیش از 80 کشور دنیا به نوعی پزشک خانواده وجود دارد. در کشور ما نیز داروها و تکنولوژی‌های جدید می‌آیند، اما اگر نتوانیم همزمان بحث پزشک خانواده را گسترش دهیم، مشکل در سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از افزایش هزینه‌ها و تقاضاهای القائی باید این کار را پیش بریم.

لاریجانی با بیان این که پزشکان عمومی در بسیاری از کشورها به عنوان دروازه‌بانان نظام سلامت مورد قبول هستند و ما نیز باید این موضوع را جدی بگیریم، گفت: مقصود ما در بحث‌های آموزشی پزشک خانواده این است که باید افراد برای این کار مجهز باشند و بتوانند در بحث‌هایی مانند زمینه‌ای بودن بیماری خانواده‌ها وارد شوند و در برابر جامعه مسوولیت اجتماعی داشته و به ابعاد مختلف بیماری‌ها توجه کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، فراگیر بودن، تداوم و پیوستگی، خط اول بودن خدمات، هماهنگ بودن خدمات درمان، تمرکز خدمات درمانی در خانواده‌ها، جامع‌نگر بودن و توجه به الزامات نظام سلامت را از جمله ویژگی‌های پزشک خانواده عنوان و اظهار کرد: یکی از آفت‌های ما در حوزه پزشکی این است که پزشکان ما اطلاعات‌شان از الزامات نظام سلامت پایین است. اگر پزشکی، داروی خوبی را می‌شناسد به این مفهوم نیست که می‌تواند از آن در کشور استفاده کند. همه کشورهای توسعه یافته فارماکوپه دارویی دارند، بنابراین باید به بحث الزامات پزشکی در آموزش علوم پزشکی در کشور توجه کنیم.

وی افزود: مشاوره‌های لازم ارجاع‌های منطقی به متخصص، حمایت از خود مراقبتی و مشاوره درباره سبک زندگی از جمله اقداماتی است که در پزشک خانواده انجام شود.

لاریجانی با بیان این که در حال حاضر 40 درصد مردم ما تحرک ندارند و در کشور دو الی سه برابر استاندارد نمک مصرف می‌کنیم، گفت: کشور ما به نوعی بدترین تغذیه را در بین کشورهای منطقه دارد و باید برای این موضوع فکری کنیم. اگر انتظار داریم پزشکان خانواده خدمات بالینی را ارائه دهند، باید این توانمند‌ی‌ها را به او آموزش دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: ما در سطح وزارت بهداشت معتقدیم که باید برنامه‌ پزشک خانواده را پیش بریم و توانایی‌های پزشک عمومی را ساماندهی کنیم. اقداماتی مانند افزایش آموزش ضمن خدمت و اصلاح دوره‌های پزشکی عمومی برای این هدف لازم است. با این اهداف باید بتوانیم در 10 منطقه آمایشی کشور 20 درصد کریکولوم‌های پزشکی را متناسب کنیم، اما باید دیسیپلین پزشک خانواده را تقویت کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha