دل به كوه و كمر می زنند برای یك لقمه نان و همه دارایی آنها باری است كه به پشت می‌كشند. می دانند پیشه شان خلاف قانون است اما راه چاره ای جز قاچاق كالا جهت گذران زندگی برای مرز نشینان وجود ندارد. آنها در سخت‌ترین شرایط جوی با به جان خریدن خطراتی چون اصابت با مین های مانده از دوران جنگ تحمیلی، برخورد با پلیس مرزی و... هر صبح خود را به شب می رسانند به امید آوردن تكه نانی برسر سفره‌های خانه های كوچك و روستایی شان.

کولبران، زندگی روی مین

سلامت نیوز: دل به كوه و كمر می زنند برای یك لقمه نان و همه دارایی آنها باری است كه به پشت می‌كشند. می دانند پیشه شان خلاف قانون است اما راه چاره ای جز قاچاق كالا جهت گذران زندگی برای مرز نشینان وجود ندارد. آنها در سخت‌ترین شرایط جوی با به جان خریدن خطراتی چون اصابت با مین های مانده از دوران جنگ تحمیلی، برخورد با پلیس مرزی و... هر صبح خود را به شب می رسانند به امید آوردن تكه نانی برسر سفره‌های خانه های كوچك و روستایی شان.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: دل به كوه و كمر می زنند برای یك لقمه نان و همه دارایی آنها باری است كه به پشت می‌كشند. می دانند پیشه شان خلاف قانون است اما راه چاره ای جز قاچاق كالا جهت گذران زندگی برای مرز نشینان وجود ندارد. آنها در سخت‌ترین شرایط جوی  با به جان خریدن خطراتی چون اصابت با مین های مانده از دوران جنگ تحمیلی، برخورد با پلیس مرزی و... هر صبح خود را به شب می رسانند به امید آوردن تكه نانی برسر سفره‌های خانه های كوچك و روستایی شان. این روزها در امواج خروشان اخبار تلخی زندگی آنان گم شده است مگر هر از گاهی كه كولبری قربانی بگیرد تا توجه ها به‌آنان جلب شود.


حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری با طاقت‌فرسا خواندن زندگی كولبران گفت: کولبران افراد ستمدیده‌ای هستند که شب و روز برای به دست آوردن تکه نانی حلال با رنج و تلاش خویش و با  اتکا به زور بازو در مناطق مرزی کردستان امرار معاش می‌کنند. به عبارت دیگر،کولبران در مقابل مزد معین کالایی را از آن سوی مرز به این سمت مرز بر دوش خود (بنا‌به‌دستور دیگری) حمل می‌کنند. اکثریت این افراد در مناطقی زیست می کنند که  در آن هیچ صنعت یا کارخانه ای وجود ندارد و فقدان کار موجب روی آوردن آنان به کولبری شده است.


این وكیل دادگستری با اشاره به اینكه امروزه تعداد كولبرها افزایش یافته است، خاطرنشان كرد: کولبران با استفاده از توان فیزیکی خود مبادرت به حمل کالا می‌كنند. شکل و شمایل کاری کولبران همانند کارگران است. اما با بررسی وضعیت معیشتی و کاری کولبران، ملاحظه می‌شود این افراد همانند کارگران عمل می‌کنند اما غالبا روزمزد بوده ( در مقابل کار، مزد دریافت می‌كنند) ، اما مانند کارگران از حقوق ثابت، بیمه و اتحادیه کارگری برخوردار نیستند.


  کولبران کارگر محسوب می شوند یا خیر؟
وی با اشاره به مخاطرات زیادی كه کولبران را تهدید می کند، تصریح كرد: اولا كولبران از استانداردها و حقوق کارگری برخوردار نیستند. برای مثال فاقد سندیکای کارگری بوده، و به دلیل اینكه شغل ثابتی ندارند پس مشمول بیمه نیز قرار نمی‌گیرند .از سوی دیگر در برابر حوادث و سوانح عدیده‌ای که همواره آنان را تهدید می‌کند از تضمینات قانونی برخوردار نیستند، پس مشمول بازنشستگی یا ازكارافتادگی نیز نمی‌شوند. برای مثال محمد توفیق یکی از کولبرانی است که به علت حمل بار سنگین دچار فرسایش و ساییدگی مهره های کمر و پشت شده و توان کار کردن را از دست داده است. بسیار اتفاق افتاده به دلیل عدم نظارت بر وضعیت کاری كولبران و عدم رعایت ضوابط بهداشتی ، این افراد پس از مدتی دچار ازکار افتادگی اجباری می‌شوند.


  میدان مین بر سر راه كولبران
وی افزود: نكته مهم دیگر اینكه كولبران در مسیر کار خود با میدان‌های مین مواجه می‌شوند و تاکنون تعداد بسیار زیادی از آنان کشته یا مجروح شده‌اند. مانند «قادر نباتی» كه  پای خود را در اثر برخورد با مین از دست داده و به دلیل مجروحیت قادر به انجام كار نیست حتی گاهی كولبران در معرض تیر مستقیم ماموران مرزبانی و در دام تله‌های امنیتی نیز قرار می‌گیرند.  احمدی‌نیاز با بیان اینكه کولبر رکن اساسی اقتصاد خانواده بوده و با از کار افتادن یا مرگ او‌، خانواده کولبر رو به نابودی و فلاکت می‌رود، خاطرنشان كرد: هیچ ارگان یا نهاد حمایتی  اعم از دولتی یا غیر دولتی از کولبران دفاع نمی‌کند.


  با كولبران باید طبق اصل 19 قانون اساسی برخورد شود
وی در رابطه با آمار مرگ  و میر كولبران عنوان كرد: آمار مشخص و معینی از مرگ و میر کولبران یا مصدومیت آنان وجود ندارد. متاسفانه ستم وارده به کولبران بدون ثبت و ضبط صورت می‌گیرد و کمتر در رسانه ها و مطبوعات مطرح می‌شود.
احمدی نیاز در خاتمه یادآور شد: باید بدانیم در حال حاضر كولبران بخشی از شهروندان ایران را تشکیل می دهند که باید مطابق اصل 19 قانون اساسی « مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی  برخوردار بوده و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود». یا اینكه مطابق اصل 22  قانون اساسی جان و مال افراد مورد تکریم بوده و باید مورد حمایت قرار گیرد. در این راستا دولت مکلف به تعیین ساز و کار مناسب  برای برخورداری كولبران از قانون کار و داشتن اتحادیه کارگری و صنفی است زیرا کولبران حق حیات دارند و نان آور خانواده‌های پرجمعیت هستند. باید برای آنان احترام قائل شد و آنان را به رسمیت شناخت.


  منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کولبرهای ضعیف نیست
شرایط سخت زندگی و كار كولبران تا جایی پیش رفته است كه مقام معظم رهبری نیز به این امر توجه ویژه نشان دادند.آیت ا... خامنه‌ای طی سخنانی با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل كشور اشاره و خاطرنشان کردند: «به مسئولان دولت‌های مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده‌ام، و آنها نیز می‌گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می‌رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.» ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سم تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: «باید قوی ترین اشخاص را مأمور این کارکرد و دولت، ضمن تقویت دستگاه‌های ذی ربط، با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته مقابله و برخورد کند.البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کولبرهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می کنند.»


با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مشكل قاچاق كالا و نحوه برخورد با كولبران باید برای حل مشكل این قشر گام‌های موثری برداشته شود.با  ایجاد اشتغال در شهرهای مرزی وقرار دادن امكانات اولیه و مناسب زندگی در این مناطق، این معضل را  در شهرهای مرزی  كاهش دهیم به خصوص كه شرایط كار كولبران با سختی‌های بسیاری همراه است و كم نیستند كولبرانی كه در این راه كشته شده اندو  بسیارند قاچاقچیان بزرگی كه  با یافتن راه های گریز از قانون همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.


  كالا‌های قاچاق به صورت سازمان یافته وارد كشور می‌شوند
همچنین نعمت احمدی، حقوقدان با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر برخورد با قاچاقچیان بزرگ گفت: رهبری صراحتا فرمودند منظور از برخورد با قاچاقچیان، كولبران ضعیف نیست بلكه قاچاقچیان بزرگ مدنظر هستند. با توجه به سخنان رهبر باید هرچه سریع تر این مشكل حل شودزیرا  در كشور ما اكثر كالاهای قاچاق(ارز،كالا و مواد مخدر) به صورت باندی و سازمان یافته‌ است؛ به عبارت دیگر امكان ندارد فردی به تنهایی بدون كمك گروه یا باندی مبادرت به ورود كالای قاچاق به كشور كند.


این حقوقدان  با اشاره به اینكه سالانه حدود  20میلیارد دلار كالای قاچاق  وارد كشور می‌شود‌،خاطرنشان كرد: طی چند روز گذشته در جنوب تهران محموله‌ای بزرگ از قاچاق تلفن همراه كشف شد كه ارزش آن حدود 30 میلیارد تومان بود كه البته این گونه موارد در كشور زیاد به چشم می‌خورد.


وی تصریح كرد:  اگر به خیابان جمهوری مراجعه كنیم و از فروشنده‌‌های لوازم صوتی برگ سبز كالایی را بخواهیم شاید مورد تمسخر واقع شویم.( كالاهایی كه به صورت قانونی وارد كشور می‌شوند دارای كارت سبز هستند) و اصولا كالاها یا از كانال گمرك و قانونی وارد كشور می‌شوند یا از طریق قاچاق و غیرقانونی اما طبق آمارها  حدود 99 درصد از كالا‌ها به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند كه البته این قاچاق‌ها كاملا سازمان‌یافته است.


احمدی خاطر نشان كرد: سال 1375 قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره در كشورمان تصویب شد. با وجود این قانون و  با قاچاق بودن ماهواره، اما همچنان شاهدیم حدود 70 درصد از جمعیت كشورمان از ماهواره استفاده می‌كنند و دركمتر خانه‌ای ماهواره وجود ندارد .


وی در خاتمه  با اشاره به قاچاق مواد مخدر به كشور نیز گفت: در رابطه با مواد مخدر هم باید یاد آوری كنیم كه به دلیل همسایگی كشورمان با كشور افغانستان و به خاطر اینكه  این مواد در افغانستان كشت و به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود با توجه به اینكه ایران بیشترین مصرف مواد مخدر را دارد مگر می‌شود بدون مجموعه سازمان یافته مواد مخدر وارد كشور شود. پس باید گفت اگر بخواهیم با مقوله قاچاق برخورد كنیم باید در این زمینه اراده كلی وجود داشته باشدكه البته باید بگوییم در این مورد قوانین كامل بوده اما در اجرا مشكلاتی وجود دارد.


  قاچاق كالا تولیدات داخلی را زمین‌گیر كرد
براساس این گزارش باید گفت طی سال‌های اخیر قاچاق بی‌رویه كالا به كشور صدمات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد وارد و بسیاری از تولیدات داخلی را زمینگیر كرده است. در این راستا بسیاری از كارخانجات تولیدی تعطیل و به دنبال آن كارگران زیادی بیكار شده‌اند. از جمله این مشاغل می‌توان به تعطیلی بسیاری از كارگاهای تولیدی كفش اشاره كرد كه با ورود كفش‌های چینی به كشور و به دلیل ارزان بودن آنها خریداران دیگر تمایلی به خرید كفش‌های ایرانی ندارند اما با توجه به اینكه قاچاق كالا مشكلات فراوانی را به اقتصاد كشور تحمیل كرده است  طی سال‌های اخیر عزمی جدی از سوی مسئولان برای مقابله با ورود كالای قاچاق به كشور  وجود نداشت كه حال باید دید در آینده برنامه‌ها برای مقابله با قاچاق كالا چگونه بوده و برای كمك به قشر كولبران برنامه دولت چه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha