دکتر اشرف معینی فوق تخصص ناباروری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو تیم تخصصی پژوهشگاه رویان در گفت و گویی، با اشاره به پیشرفت چشمگیر دانش و فناوری­های تولید مثلی در ایران، حمایت از درمان زوج­های نابارور و استفاده از تکنیک­های حفظ باروری را راهکاری مناسب برای افزایش نرخ باروری در کشور دانست.

افزایش نرخ باروری با استفاده از روشهای کمک باروری و تکنیک های حفظ

سلامت نیوز:هفته پایانی اردیبهشت، هفته «خانواده، تولید مثل و فرزندپروری» نام­گذاری شده است و همزمان با آن، کمپینی ملی به همین نام در کشور برگزار می شود.
دکتر اشرف معینی فوق تخصص ناباروری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو تیم تخصصی پژوهشگاه رویان در گفت و گویی، با اشاره به پیشرفت چشمگیر دانش و فناوری­های تولید مثلی در ایران، حمایت از درمان زوج­های نابارور و استفاده از تکنیک­های حفظ باروری را راهکاری مناسب برای افزایش نرخ باروری در کشور دانست.

وی  با اشاره به تکنیک­های جدید فریز سلول­های زایشی و کاربرد آن در حفظ باروری، گفت: با کمک این روش­ها، سلول­ها و بافت­های تولید مثلی منجمد و ذخیره می­شوند و می­توان با استفاده از آن­ها توان باروری فرد را برای آینده حفظ کرد. دکتر معینی با اشاره به تحقیقات انجام­شده در دنیا، میزان بارداری خانم­ها پس از انتقال جنین فریزشده را با جنین تازه، یکسان اعلام کرد.

به گفتۀ این عضو هیئت علمی دانشگاه، فریز اسپرم، بافت بیضه، تخمک، بافت تخمدان و یا جنین از جمله روش­های حفظ باروری است و در شرایطی که توان باروری به علل مختلف کاهش می­یابد، می­توان از این روش­ها استفاده کرد. دکتر معینی در ادامه افزود: خوشبختانه درمان بیماران مبتلا به سرطان پیشرفت­های بسیاری داشته است و اگر متخصصان انکولوژی بلافاصله پس از تشخیص بیماری و قبل از شروع شیمی­درمانی یا پرتودرمانی، بیمار را برای فریز بافت­های زایشی به مراکز درمان ناباروری ارجاع دهد، می­توان توان باروری مبتلایان به سرطان را برای باروری در آینده حفظ کرد.

دکتر معینی یکی دیگر از موارد استفاده از تکنیک­های حفظ باروری را در خانم­هایی دانست که سابقۀ خانوادگی یائسگی زودرس دارند. همچنین وی خاطرنشان کرد: بالارفتن سن ازدواج و فرزندآوری از جمله عوامل تهدیدکنندۀ باروری است و می­توان با فریز تخمک، اسپرم، جنین یا بافت تولید مثلی توان باروری را برای آینده حفظ کرد.

دکتر معینی در ادامه با اشاره به تصورات غلط دربارۀ ناباروری، مشاورۀ زوج­های نابارور  و مراجعه به مراکز معتبر درمان ناباروری بسیار مهم دانست و گفت: ناباروری نه خطرناک است و نه قابل کتمان. متأسفانه عزیزانی را می­بینم که مدت­ها این مشکل را داشته­اند، اما چون نمی­خواهند خانواده یا اطرافیان آن­ها متوجه شوند، برای درمان مراجعه نمی­کنند و زمان را از دست می­دهند. خانواده­ها باید بدانند که فقط 10% زوج­ها به استفاده از تکنیک­های پیشرفته کمک ناباروری مثل IVF و میکرواینجکشن نیاز پیدا می­کنند و بسیاری با یک مشاوره ساده یا آموزش و دارودرمانی می­توانند باردار شوند.

وی عامل سن را در باروری بسیار تعیین­کننده دانست و گفت: سن ایده آل برای فرزندآوری خانم­ها زیر 35 سال است. چنانچه خانمی با سن کمتر از 35 سال، پریودهای مرتب داشته و همسر وی نیز مشکلی نداشته باشد، باید تا یک سال برای بارداری تلاش مداوم و منظم کنند و اگر نتیجه نداد، برای مشاوره و بررسی مراجعه کنند. ولی خانم­های با سن بیش از 35 سال یا خانم­های با سیکل قاعدگی نامنظم و یا سابقۀ انجام جراحی­های شکم مانند آپاندیسیت، فیبروم، کیست و ...، نباید یک سال صبر کنند و توصیه می­کنیم پس از شش ماه تلاش و نتیجه­ نگرفتن، برای بررسی مراجعه کنند.

دکتر معینی با اشاره به زوجینی که ممکن است به دلیل شغل و یا تحصیل دور از هم زندگی کنند، توضیح داد: تخمک­گذاری اغلب در نیمۀ سیکل قاعدگی خانم­ها اتفاق می­افتد و تخمک معمولاً 24 ساعت زنده می­ماند  که در دوزاده ساعت اول حداکثر شانس باروری را دارد. عزیزانی که به­علت شغل، تحصیلات و ... مجبورند دور از هم باشند، با یک مشاورۀ ساده می­توانند شانس بارداری خود را به حداکثر برسانند.

دکتر معینی ضمن معرفی تکنیک­های جدید ژنتیک که همپای دنیا، در ایران نیز انجام می­شود، افزود: دستاوردهای جدید علم ژنتیک به کمک متخصصان رمان ناباروری آمده است. برای نمونه، با استفاده از تست­های ژنتیکی که در مراکز درمان ناباروری انجام می­شود، می­توانیم به زوج­ها کمک کنیم که فرزند سالمی داشته باشند. عزیزانی که سابقۀ خانوادگی یا سابقۀ تولد فرزندانی با ناهنجاری­های ژنتیکی داشته­اند، نگران ابتلای فرزندان بعدی خود نباشند و می­توانند با مراجعه به مراکز معتبر و دریافت مشاوره­های ژنتیکی و خدمات تخصصی مربوط، از ابتلای فرزند هود به ناهنجاری­های مادرزادی پیشگیری کنند.

وی به کاربرد تکنیک­ه ای ژنتیکی در سقط­های مکرر (بیش از 2 یا 3 سقط ) و نیز شکست مکرر لانه­ گزینی اشاره کرد و گفت: مشاورۀ ژنتیک و تکنیک­های نوین ژنتیکی در این موارد نیز به کمک ما آمده است و بسیاری از موارد سقط­های مکرر و شکست درمان IVF با کمک مشاوره­های ژنتیک قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha