وزیر بهداشت عربستان سعودی 29 نوامبر (8 آذر) اعلام کرد پنج نفر در حین مراسم حج امسال به علت آنفلوآنزای H1N1 درگذشتند.

که  شمار نسبتا اندکی با توجه به اینکه این رویداد بزرگترین گردهمایی سالانه مردم در جهان است و محلی ایدئال برای گسترش ویروس به است، به حساب می‌آید.

 به گزارش آسوشیتدپرس عبدالله الربیح، در روز پایانی مراسم حج گفت مقامات 73 مورد بیماری- شامل 5 مورد مرگ و میر- ناشی از آنفلوآنزای H1N1 را در حین این مراسم ثبت کرده‌اند.

الربیح گفت: "احتیاطات ایمنی ما باعث شد مراسم ایمن و موفق حج برای زائران از سراسر دنیا برگزار شود و شیوع هیچ بیماری عفونی رخ ندهد."

 مقامات سعودی با کارشناسان بهداشتی آمریکایی و بین‌المللی برای مقابله با هر شیوع در حج همکاری کردند. کارکنان بهداشتی در میان خیمه‌های زائران در منا می‌چرخیدند و از آنها از داخل گونه‌ آنها برای آزمایش ویروسی بعدی نمونه‌برداری می‌کردند.

آنها همچنین مواد ضدعفونی‌کننده دست را روی دیواره خیمه‌ها، در مجاورت توالت‌های عمومی و در محل‌ انجام مراسم نصب کرده بودند. در عین حال زائرانی که از به فرودگاه‌های سعودی وارد می‌شدند با استفاده از دوربین‌های حرارت‌سنج اسکن می‌کردند و به آنها واکسن رایگان می‌‌دادند.

اما مقامات بهداشتی همچنین از فرصت این مراسم به عنوان یک مورد آزمایشی استفاده کردند تا یک پایگاه‌داده‌ها بسازند، جهش‌های ژنتیکی را مورد نظارت قرار دهند و درس‌های برای کنترل آنفلوآنزای خوکی در سایر گردهمایی‌های بزرگ مانند جام جهانی فوتبال 2010 در آفریقای جنوبی بگیرند.

علیرغم تاثیر نسبتا جزئی ویروس‌ آنفلوآنزای خوکی در حین مراسم حج، برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که احتمال دارد که بیماری به طور خاموش میان زائران شیوه پیدا کرده باشد- و میزان واقعی تاثیر این مراسم بر شیوع بیماری تا مدتی بعد معلوم نخواهد شد، یعنی هنگامی که زائران به کشورهای زادگاه خود در سراسر دنیا بازگشته باشند.

الربیح چنین نگرانی‌هایی را محل اعتنا نشمرد و گفت زائران در این کشور تقریبا یک ماه به سر برده‌اند، که مدتی درازتر از دوره یک‌هفته‌ای نهفتگی بیماری است.

 اما او در عین حال تاکید کرد مقامات سعودی همچنان زائران را تا هنگام ترک این کشور تحت نظر خواهند داشت، و سایر کشورها را ترغیب کرد هنگام ورود زائران به زادگاه‌شان به این نظارت ادامه دهند.
تاریخ درج: 8 آذر 1388 ساعت 19:57     تاریخ تایید: 8 آذر 1388 ساعت 21:18     تاریخ به روز رسانی: 8 آذر 1388 ساعت 21:19    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha