سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 18271

آمارها در این زمینه دقیق نیست، چون موارد بسیاری از سقط های غیرقانونی و غیر بهداشتی به دور از چشم جامعه انجام می شود اما مسئولان امر معتقدند سالیانه حداقل 100 هزار سقط در کشور اتفاق می‌افتد.

آمار رسمی و مستند از تعداد موارد سقط جنین در کشور وجود ندارد، چون اغلب موارد سقط به صورت غیرقانونی و توسط پزشکانی صورت می گیرد که اجازه فعالیت قانونی در این زمینه نداشته و فقط برای کسب درآمد، دست به این کار می زنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی "فردا"، وقوع میزان چشمگیر سقط ‌های غیرقانونی و غیربهداشتی در سراسر جهان و به ویژه در جوامع در حال توسعه که منجر به بروز مواردی از مرگ و میر مادران در سنین باروری می شود، باعث می شود که این قبیل زنان در طول زندگی دچار ناتوانی جسمی و جنسی شوند.

یک متخصص و جراح زنان و زایمان با تایید این موضوع که بالاترین آمار سقط ‌های غیربهداشتی در کشورهای در حال توسعه و جهان سومی گزارش می شود، به خبرنگار اجتماعی "فردا" گفت: این قبیل اتفاقات ناگوار اغلب در کشورهایی دیده می شود که با منع و محدودیت قانونی بیشتر در بحث سقط جنین مواجه اند.

وی به آماری که مربوط به کشورمان است، اشاره کرد و افزود: آمارها در این زمینه دقیق نیست، چون موارد بسیاری از سقط های غیرقانونی و غیر بهداشتی به دور از چشم جامعه انجام می شود اما مسئولان امر معتقدند سالیانه حداقل 100 هزار سقط در کشور اتفاق می افتد.

طبق ماده 182 قانون مجازات عمومی، کسانی که مبادرت به سقط جنین کند مجرم محسوب می شوند و این جرم از یک تا سه سال زندان دارد.

این جراح زنان و زایمان با تاکید بر اینکه همواره با مواردی از درخواست انجام سقط مواجه شده است، گفت: بارها از طریق برخی بیمارانم و افرادی که به مطب من می‌آیند، چنین موضوعی مطرح می شود که همیشه مخالفت کرده‌ام.

این پزشک گفت: هرگز زیر بار این عمل نمی‌روم، حتی اگر قانونی باشد.

هرچند که هیچگونه گزارش دقیقی از سقط های غیرقانونی و غیر بهداشتی و میزان مرگ و میر ناشی از آن وجود ندارد اما شواهد و قرائن و گزارشهای غیر مستند، حاکی از آن است که هر سال موارد بالایی از سقط ها و متعاقب آن مرگ و میر مادران و بیماریهای ناشی از این اقدام در کشور اتفاق می افتد.

آسیب شناسان اجتماعی با اشاره به بالا رفتن آمار مصرف موادمخدر به ویژه مخدرهای صنعتی که باعث بالارفتن قدرت تصمیم‌گیری در فرد می‌شود؛ دختران و پسرانی که در پارتی‌های شبانه از این مواد استفاده می‌کنند را یکی از علل اصلی بارداریهای غیرقانونی و غیرشرعی و به تبع آن، درخواست برای سقط جنین می‌دانند.

وجود جمعیت جوان در ایران كه بیش از 50 درصد جمعیت زیر 25 سال را تشكیل می ‌دهد، تغییر و تمایل نگرش زنان جوان در داشتن خانواده با بعد كوچک، تاخیر در ازدواج به دلیل مشكلات اقتصادی، گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن، جلو افتادن تحولات بلوغ و نیز بالا رفتن متوسط سن استقلال شغلی و ازدواج، نبود هر دو والدین در خانواده، تاثیر ماهواره و اینترنت، مسئله غریزه جنسی كه مانند سایر غرایز انسان تعطیل بردار نیست و افزایش فعالیت جنسی خارج از ازدواج در دورانی نسبتا طولانی و متعاقب آن خطرات حاملگی‌های ناخواسته و گزارشاتی مستند مبنی بر افزایش رفتارهای پر خطر جنسی در بین جوانان و داشتن تماس جنسی قبل از ازدواج، مسائل پر تنش و متزلزلی را ایجاد كرده است كه بررسی مسئله سقط جنین و سقط‌ های غیرقانونی و غیر بهداشتی را ضروری می ‌سازد.

آمارها نشان می دهد كه سالیانه بیش از 210 میلیون بارداری در سراسر جهان شكل می گیرد كه 22 درصد از این موارد (46 میلیون) به دلایل مختلف متوسل به سقط جنین می‌گردد. به عبارت دیگر آمار سقط القایی 35 مورد به ازای هر یكهزار زن در سن بارداری اعلام گردیده است. گزارشها حاكی از آن است كه 44 درصد (حدود 20 میلیون) از سقط ها را سقط های غیربهداشتی تشكیل می‌دهد. بدین معنی كه سقط توسط افرادی صورت می‌پذیرد كه از مهارت لازم جهت انجام آن برخوردار نبوده و یا اینكه انجام سقط بدون توجه به حداقل استانداردهای لازم پزشكی صورت می‌گیرد.‌ در نتیجه تعداد زیادی از سقط‌های غیربهداشتی (بیش از 5 میلیون زن) تجربه دردناک و رنج‌آور همراهی با بیماریهای مزمن و نقایص جسمی دائمی نظیر حاملگی های خارج رحمی، چسبندگی‌های داخل لگن و رحم، ناباروری را متحمل می‌گردند. در مواردی كه اقدام به سقط منجر به ختم حاملگی نشود عواقب دردناك و پایداری نظیر دارا شدن فرزندان عقب مانده ذهنی، نوزادان كم وزن در زمان تولد، صرع، میكروسفالی و... تجربه خواهند شد كه جامعه و خانواده را درگیر و متأثر خواهند ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha