هنوز رد لگدهای معلم الیگودزی روی صورت دانش آموز نیمکت آخر هنرستان باقی مانده است؛ ردی که با عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش نیز نه تنها باعث از بین رفتن رفتارهای اینگونه معلمان نشد بلکه در ماه های اخیر بیشتر و بیشتر نیز گشته است. معلمان فداکاری هستند که جان خود را برای نجات دانش آموزان به خطر می اندازند و برخی معلمان نیز مشکلات روانی خود را به شکل مشت و لگد بر سر دانش آموزان می کوبند و شخصیتی برای دانش آموز شکل می دهند که ممکن است همین رفتار را در جامعه به نمایش بگذارد.

روایتی از معلمانی که دانش آموزان را از خانه دوم خود می رانند

سلامت نیوز: هنوز رد لگدهای معلم الیگودزی روی صورت دانش آموز نیمکت آخر هنرستان باقی مانده است؛ ردی که با عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش نیز نه تنها باعث از بین رفتن رفتارهای اینگونه معلمان نشد بلکه در ماه های اخیر بیشتر و بیشتر نیز گشته است. معلمان فداکاری هستند که جان خود را برای نجات دانش آموزان به خطر می اندازند و برخی معلمان نیز مشکلات روانی خود را به شکل مشت و لگد بر سر دانش آموزان می کوبند و شخصیتی برای دانش آموز شکل می دهند که ممکن است همین رفتار را در جامعه به نمایش بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار در ادامه می نویسد: خط کش های چوبی و خودکار لای انگشتان و لگد و مشت هایی که جای مطالب مفید به سرو صورت دانش آموزان می خورد! تنبیه بدنی دانش آموزان جرم است؟ قانون برای تنبیه دانش آموزان توسط معلمان چه راهکارها و حکم هایی در نظر می گیرد؟ نظارت بر سلامت روانی معلمان کجای دایره آموزش و پرورش قرار دارد؟
نظام آموزشی کشور همیشه با مشکلات متعددی روبه روبوده است. از ضعف ساختاری مدارس که باعث خرابی های زیادی شده است و ضعف تیمی که مربوط به معلمان و تیم مدیران و ناظمان نیز می شود. حمله به دانش آموزان بحثی است که در این بین بسیار مورد توجه بوده! حقوق یک دانش آموز چیست؟ معلمانی که مشکلات زندگی خود را به کلاس می آورند و با کوچکترین شیطنت دانش آموزران ان ها را زیر بار کتک می گیرند. کتک هایی که به شدت روی دانش آموزان که آمده اند به مدرسه تا یاد بگیرند، تاثیر گذار است. تعداد بالای دانش اموزان در مدارس، حقوق ناکافی معلمان و موردی از این دست. از نگاه دیگر به گفته کارشناسان گزینش های آزمونی بدون توجه به مشکلات زندگی و صحت سلامت معلمان به کار گرفته در سیستم آموزشی کشور و عدم نظارت سالانه بر معلمان نیز دلایلی است که موجب این گونه رفتارها در مدارس شده است.


حکم معلمی که دانش آموزان را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، چیست؟
معلمانی که دانش آموزان را به هر دلیلی تنبیه بدنی می کنند، مرتکب تخلف شده اند و باید مجازاتی برای آن ها در نظر گرفته شود، به گفته مسئولان: تحت پیگیری قانونی قرار می گیرد. اما این پیگیری قانونی چیست؟ در شهرستان شوش، واقع در شمال استان خوزستان در ماه اخیر یک فیلم از تنبیه بدنی دانش آموز توسط معلم منتشر شد. این کتک خوردن که آوردن واژه «شدید» پیش از آن به هیچ وجه نمادین نیست، معلم مورد نظر با کتاب ضربات سنگینی را به صورت و سر دانش آموز وارد می کند، ضرباتی که با فریاد های دانش آموز همراه است. به گزارش تسنیم، مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش این تنبیه را تایید کرده است. وی گفته بود: متاسفانه این خبر صحت دارد و یکی از همکاران ما سر کلاس به واسطه شیطنت یکی از دانش‌آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست می‌دهد و اقدام به تنبیه بدنی وی می‌کند. پرونده این معلم تکمیل و به هیئت تخلفات استان ارسال شده است تا پیگیری قانونی از طریق هیئت تخلفات انجام شود.


عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگاه در گفت و گو با«ابتکار» می گوید: مجازات ها به تناسب شغل افراد یا موقعیت ان ها تغییر پیدا نمی کند و قانون ثابت است. مسئله ای که در تمام کشورها در نظام کیفری حساسیت دارند این است که برخی مشاغل که مورد اعتماد و امین مردم هستند حساس تر بوده به گونه ای که اگر شخص مرتکب جرم شود موجبات نگرانی جامعه را به وجود می آورد. وی می افزاید: معلمین جزو همین افراد هستند . این افراد عهده دار آموزش و پرورش جامعه بوده و از لحاظ اخلاقی اگر اهمالی صورت گیرد جامعه روی آن ها حساس می شود. از دیگر مشاغل اینگونه می توان به پزشکان و وکلا اشاره کرد. خرمشاهی می افزاید: بنابر این در این گونه موارد زمانی که عمل مجرمانه ای مانند ضرب و شتم دانش آموزان انجام می شود درکنار مجازات بر اساس قانون نوعی مجازات تکمیلی نیز در جهت اصلاح رفتاری شخص مجرم در جهت جبران منافات عمل ارتکابی نامناسبی که از وی سر زده در نظر گرفته می شود.


این حقوقدان با اشاره به اینکه این مجازات تکمیلی می تواند «محرومیت از حقوق اجتماعی»، «عدم اشتغال به شغل» و «انفصال چند ساله از شغل» باشد، می گوید: با انجام برخی مجازات های تکمیلی برای شخص مجرم، سایر افراد که در آن صنف ها هستند و مورد اعتماد مردم قرار دارند، متوجه موقعیت حساس خودشان می شوند. این فقط شامل معلمان نمی شود بلکه ناظمان و مدیران مدارس نیز جزو معتمدان مردم هستند. خرمشاهی در پاسخ به این سوال که ضرب و شتم یک دانش آموز توسط معلم چه حکم قانونی دارد می گوید: هرگونه خلاف و مجازات این افراد بر اساس ماده 614 قانون مجازات اسلامی بوده و مانند سایر جرایم با آن ها برخورد می شود. گفتنی است اگر این اتفاق به نقص عضو دانش آموز و یا با سلاح سرد انجام شود مجازات سنگینترخواهد شد. همچنین همانگونه که گفتم برای برخی مشاغل چون مورد اعتماد مردم هستند، بر اساس ماده 23 قانون مجازات اسلامی مجازات تکمیلی یا طبعی در نظر گرفته می شود.


شوت معلم به دانش آموز!
در مورد دیگری در هنرستان بجنورد یک معلم دانش آموز 10 ساله خود را که در کلاس چهارم مشغول به تحصیل بود مورد ضرب و شتم قرار می دهد. این دانش آموز دچار آسیب دیدگی می شوند آن هم از ناحیه اندام تناسلی و سه روز است که در بیمارستان بستری شده است. داستان از این قرار است که این دانش اموزان به دلیل زنگ ورزش با خود یک توپ به مدرسه می برد و در کلاس درس یکی از دانش اموزان شیطنت کرده و توپ او را شوت می کند. پدر این دانش آموز گفته بود: فرزندم برای گرفتن توپ پیش معلمش می‌رود که معلم از او می خواهد تا پایان ساعت کلاس صبر کند هنگامی که «علیرضا» برمی‌گردد که سرجایش بنشیند معلم با عصبانیت لگدی از پشت به وی می‌زند که ضربه شدید پا به آلت تناسلی وی برخورد می‌کند و نقش بر زمین می شود. به گزارش تسنیم، پدر علیرضا گفت: فرزند 10 ساله‌اش در حین ورزش و با لگدی که از پشت به او وارد شده از ناحیه اندام تناسلی دچار آسیب شده است و از 19 اردیبهشت ماه در بخش جراحی 2 بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بر اثر شدت جراحت وارده بستری است و طی این مدت به جز مدیر مدرسه از آموزش پرورش کسی برای خبرگیری به سراغشان نرفته است.


او را کتک بزنید!
مورددیگری نیز مربوط به استان لرستان است. دانش آموزی 8 ساله با چوب و کابل کتک می خورد. دانش آموزی 8 ساله به دلیل بدخط نوشتن مشق توسط معلمش با خطکش فلزی کتک می خورد. به گزارش تسنیم این دانش آموز گفته بود: «به خاطر بد نوشتن مشق‌هایم معلم مرا با چوب، کابل و خط کش فلزی کتک زد.معلم با کابل به دستانم، و با سیم و خط کش فلزی بر پشتم ضربه زد که اکنون دو روز است در بیمارستان هستم.» ایوب محمدی عموی این دانش‌آموز کوهدشتی نیز معتقد است: این معلم همیشه بچه‌ها را کتک زده به‌ طوری‌که بارها پدر علی به مدرسه‌رفته و به معلمش هشدار داده که فرزندش را اذیت نکند. عموی این دانش‌آموز عنوان می‌کند: وقتی معلم علی را تا حد مرگ کتک می‌زند در کلاس را می‌بندد و از دانش‌آموزان می‌خواهد تا همگی او را کتک بزنند و می‌گوید اگر دانش‌آموزی هم کتک نزند خود تنبیه می‌شود. پس‌ از اینکه همکلاسی‌های علی را کتک می‌زنند معلم به دلیل اینکه ضرب زدن دانش‌آموزان محکم نبوده می‌رود و یک دانش‌آموز دوم ابتدایی را برای کتک زدن علی به کلاس می‌آورد. علی قربانی مدیر روابط عمومی آموزش‌ و پرورش استان لرستان در رابطه با این اتفاق گفت: این قضیه مقداری مبهم است چون تصاویر منتشرشده ظاهر قضیه را نشان می‌دهد و در آنچه افراد عادی در نگاه نخست تشخیص می‌دهند نشانه ضرب و شتم نیست به‌ هر حال چون این موضوع پزشکی است نمی‌شود به‌راحتی قضاوت کرد پس باید مراجع پزشکی بررسی کنند.


نظارت برسلامت روانی معلمان پس از گزینش وجود ندارد
آذردخت داوری، روانشناس بالینی در ارتباط با تاثیرات ضرب و شتم دانش آموزان و تاثیرات آن در آینده این افراد می گوید: تمام رفتارهایی که اطرافیان ما می کنند روی دانش آموزان تاثیر دارد. این تاثیرات هم می تواند مثبت بوده و هم منفی. مقوله ضرب و شتم دانش آموزان کاملا تاثیرات منفی روی آنها و آینده این افراد می گذارد. فرقی نمی کند در خانه یا مدرسه اتفاق بیفتد این رفتارهای ناشایست به صورت خشم فروخورده در دانش آموز وکودک ذخیره می شود و در آینده به شکل معضلات اجتماعی بروز می کند. وی می افزاید: دانش آموزان 5 تا 7 سال بیشتر تحت تاثیر قرار دارند. آن ها آسیب پذیر هستند و چون توان مقابله با مقوله مانند تنبیه را ندارند و به شکل خشم در ان ها ذخیره می شود. داوری می افزاید: طبیعی است که در تنفر دانش آموز از درس و مدرسه تاثیر بگذارد. تنبیه، علاقه دانش آموز به مدرسه را از بین می برد؛ از درس زده می شود و آینده او خراب خواهد شد. معلمی که نداند شیطنت بخشی از وجود آن کودک و دانش آموز است و با مشت و لگد به او پاسخ می دهد اصلا صلاحیت حضور در سیستم آموزشی را ندارد. این فرد دچار اختلالات روانی است. این روانشناس می گوید: آموزش و پرورش بسیار مهم است اما متاسفانه هیچ سیستم نظارتی برای معلمان وجود ندارد. افراد زیاد ی استخدام می شوند، بدون اینکه در گزینش ها صلاحیتشان تایید شود. مدیران باید کنترل کننده رفتار معلمان باشند. ضرب و شتم دانش آموزان زمانی در روستا ها بود اما در حال حاضر به شهرها کشیده شده است چه بسا در تهران بارها خانواده ها از ضرب و شتم فرزندشان در مدرسه سخن گفته اند. نگاه جامعه به معلمان بسیار مثبت است انتظار می رود این افراد دارای سطح فرهنگ بیشتری نسبت به سایر مشاغل باشند اما متاسفانه نظارت برسلامت روانی معلمان پس از گزینش وجود ندارد. باید نظارت بیشتری برای گزینش معلمان در بخش سلامت روانی آن ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha