در مدت دو هفته و در سه مرحله، هیات دولت تصمیم گرفت بودجه اختصاصی مبارزه با آنفلوانزای خوكی را سه برابر كند، ابتدا 10 میلیارد تومان برای این بیماری پیش‌بینی شده بود اما بعد به 30 میلیارد تومان هم افزایش پیدا كرد. این بودجه اختصاصی اورژانسی در حالی به وزارت بهداشت می‌رسد كه این وزارتخانه با انواع كسری بودجه‌ها و طلب‌های بیمه‌ای روبه‌رو است.

وزیر بهداشت چندباری از طلب 450 میلیارد تومانی از تامین اجتماعی حرف زده است و چندباری هم خواسته كه این پول پرداخت شود اما تامین اجتماعی ادعای طلب 300 میلیارد تومان از وزارت بهداشت دارد. هرچند كه وزیر می‌گوید ابتدا تامین اجتماعی باید دیونش را به بیمارستان‌ها بدهد كه با این كار طلب تامین اجتماعی هم مستهلك می‌شود. نكته اینجاست كه بیمارستان‌ها از دو طرف تحت فشار هستند؛ هم پول تامین اجتماعی را ندارند و هم به شركت‌های دارویی بدهكارند.

اما فرجام‌خواهی برای وزارت بهداشت از مجلس هم به گوش می‌رسد. محمد‌رضا رضایی كوچكی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره می‌گوید: «بیمارستان‌ها مبالغ بسیاری از تامین اجتماعی طلبكار هستند همچنین اكثر آنها به دلیل اینكه مبالغ زیادی به شركت‌های دارویی و خدماتی بدهكارند در آستانه ورشكستگی قرار دارند. بخش‌های دولتی و خصوصی حداقل پنج ماه از بیمه‌ها طلبكار هستند و این عدم پرداخت به‌موقع حق بیمه‌ها، موجب كاهش كیفیت خدمات‌رسانی شده است. اگر بنا باشد كه وزارت بهداشت خدمات‌رسانی به موقعی داشته باشد، لازم است تا هزینه‌ها نیز به موقع به این وزارتخانه پرداخت شود تا بتواند به نحو احسن و به موقع خدمات‌رسانی كند اما متاسفانه تاكنون بیمه‌ها نتوانسته‌اند این اقدام را عملی كنند.»

 از سوی دیگر وزارت بهداشت هنوز از دولت طلب بودجه‌ای دارد. هرچند در ماه گذشته مدیركل بودجه و منابع وزارت بهداشت از كسری بودجه هزار و 900 میلیاردی متولی سلامت خبر داده بود، اما اكنون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری هزار و 200 میلیارد تومان آن را تایید كرده است. مسعود ابوالحلاج، مدیركل بودجه و منابع وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «پس از توافقات انجام شده برای هزار و 200 میلیارد تومان كسری وزارت بهداشت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری براساس اختیارات قانونی خود، چگونگی جبران این كسری اعتبارات وزارتخانه را در قالب متمم، اصلاحیه بودجه یا جابه‌جایی در دست بررسی دارد. مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در تلاشند تا كسری‌های بخش بهداشت و درمان برای سال جاری و سال آینده حل شود.»

البته كسری بودجه وزارت بهداشت از هشت سال پیش تاكنون نهادینه شده است. در سال 81 اولین كسری بودجه وزارت بهداشت ثبت شد اما در دولت گذشته به اوج خود رسید. ابوالحلاج دراین باره می‌گوید: «كسری بودجه‌ها دلایل زیادی دارند. راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید از علت‌های اصلی این كسری بودجه مداوم وزارت بهداشت است. اوج این راه‌اندازی‌ها مربوط به دولت نهم است اجرای پروژه‌های نیمه تمام یا جدید باعث شد كه در حجم ماموریت‌های وزارت بهداشت توسعه فیزیكی زیادی اتفاق افتد. این در حالی است كه لزوما بودجه متناسب با آن رشد نكرد.»

با تمام اینها، همین كه دولت پذیرفته بخشی از كسری بودجه را جبران كند، جای شكر دارد اما آنطور كه مدیركل بودجه و منابع وزارت بهداشت می‌گوید، به این زودی‌ها پولی به وزارت بهداشت نمی‌رسد: «پرداخت این كسری‌ها باید سیكل اداری را طی كند. به این ترتیب اگر قرار به پرداخت آن از طریق متمم یا اصلاحیه بودجه باشد، دولت باید پیشنهاد خود را به مجلس ارائه داده و این موضوع در مجلس بررسی شود. اگر هم قرار به جبران آن از محل جابه‌جایی باشد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری از محل اختیارات قانونی خود، این كار را انجام خواهد داد بنابراین نمی‌توان زمان ویژه‌ای برای آن در نظر گرفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha