همایش کشوری ارتقای سلامت با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

معلق نگه داشتن تعرفه گذاری خدمات پرستاری منطقی نیست

سلامت نیوز:همایش کشوری ارتقای سلامت با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش سلامت نیوز، در بیانیه پایانی همایش کشوری ارتقای سلامت که در مشهد برگزار شد، آمده است:                                
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمات پرستاری خدماتی تخصصی مبتنی بر همه سطوح پیشگیری بوده که از اهمیت ویژه ای در ارتقای سلامت جامعه برخوردار است.توسعه ی نقش های پرستاری همواره منجر به بهبود پیامدها و شاخص های سلامت در جامعه شده است.ارزشیابی کمی و کیفی این خدمات و تاثیر اجرای آنها از ضروریات توسعه خدمات پرستاری است.تعرفه گذاری خدمات سلامت یکی از روش های مرسوم ارزشیابی بوده و پوشش بیمه ای خدمات سلامت موجب تسهیل دریافت آنها توسط مردم می شود.

مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت این موضوع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در سال 1386 به تصویب رسانده، اما برخلاف مفاد این مصوبه مراحل تهیه آیین نامه و اخذ مصوبات لازم برای اجرایی شدن آن در مسیر صحیح جلو نرفت به طوریکه پس از گذشت نه سال هنوز رنگ اجرا به خود نگرفته است . در همایش کشوری تعرفه گذاری ارتقای سلامت : و پوشش بیمه ای خدمات پرستاری که در 22 و 23 اردیبهشت ماه 95 با حضور جمع کثیر صاحب نظران و پژوهشگران نظام سلامت، اقتصاد، بیمه و حقوق در مشهد مقدس برگزار شد، طی دو روز نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در محورهای همایش ارائه گردید. به علاوه در پنل های تخصصی موضوع با تعرفه گذاری از منظر الزامات اجرایی، قانونی، پوشش بیمه ای، مورد نقد و تبادل نظر قرار گرفت.باتوجه به مباحث مطرح شده موارد زیر جمع بندی می شود که از سازمان های ذیربط و مویدان نظام سلامت انتظار می رود از آنها در تصمیم گیری های مناسب استفاده نمایند.

1)تعرفه گذاری خدمات پرستاری می تواند موجب ارتقای کمی و کیفی این خدمات شده و به ارتقای سلامت که از اهداف اصلی نظام سلامت است کمک نماید.


 2) باتوجه به تائید و تدوین خدمات و بسته های خدمتی پرستاری با انجام کارهای کارشناسی دقیق،بستر اجرای این قانون کاملا فراهم است.


 3) از منظر قانونی عدم اجرای این مصوبه که توسط مجلس شورای اسلامی به عنوان بالاترین مرجع فانون گذاری تصویب شده است،پذیرفتنی نیست.


4) پوشش بیمه ای خدمات پرستاری به تسهیل دریافت خدمات تخصصی و خدمات توسط مردم کمک می کند و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.


 5) از منظر عدالت اجتماعی اتخاذ شیوه های یکسان در موارد مشابه اجتناب ناپذیر است،در شرایطی که روش تعرفه گذاری برای محاسبه ی خدمات پزشکی به کار می رود، منطقی آن است که در مورد سایر خدمات از جمله پرستاری هم استفاده شود، می توان آن را برای همه خدمات سلامت استفاده کرد و معلق نگه داشتن تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا زمان جایگزینی روش جدید یا بهتر به هیج وجه منطقی نمی باشد.


لذا اجرای هر چه سریع تر و بدون قید و شرط قانون مصوب تعرفه گذاری خدمات پرستاری مورد انتظار قاطبه ی جامعه پرستاری بوده و به آن تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha