به نظر کارشناسان بهتر است وزارت بهداشت اجازه دهد هلال احمر که در شرایط بحرانی و حتی حوادث جاده ای بسیار خوش درخشیده در مسیر خود حرکت کند و اختلافات خود با نظام پرستاری را کنار گذاشته و از قشر پرستاران که کم تعداد هم نیستند و نظام پرستاری برای چنین پروژه هایی در بیمارستان کمک بگیرد چرا که در صورتیکه این طرح با موفقیت انجام نگیرد ممکن است سازمان هلال احمر هم زیر سوال برود و خوشنامی خود را در میان از دست بدهد.

طرح سلامت یار با وجود مخالفت پرستاران موفق میشود؟

سلامت نیوز:سازمان هلال احمر سال قبل از اجرای طرح" سلامت یاران" به عنوان طرحی جدید در کنار وزارت بهداشت خبر داد که در بیمارستان ها اجرا می شود. در تعریف این طرح عنوان شد: سلامت یاران  افراد دلسوزی هستند که آموزش‌های تئوری و عملی لازم در خصوص نحوه برقراری ارتباط با بیمار را می‌گذرانند.صحبت با بیماران، خواندن كتاب، روزنامه و... برای بیمار، كمک به تغذیه و آشامیدن به بیماران مجاز با محدودیت حركتی اندام فوقانی( مانند بیماران ارتوپدی)، كمک به بیمار در مصرف داروی خوراكی (در اختیار گذاردن آب برای بیمار)، حمایت روحی بیماران و همراهان، كمک به بیماران به منظور انجام فرایض دینی از جمله خدماتی است که از سوی سلامت یاران به بیماران بستری در بیمارستان های دولتی ارائه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز گفته می شود طرح سلامت‌یار بر گرفته از مشابه طرحی است که در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، انگلستان و آلمان اجرا می شود که داوطلبان سلامت‌یار بر اساس تعهدنامه و همچنین احراز هویت از وضعیت سلامت آنها و بعد از آموزش در بیمارستان ها حاضر می شوند.


۱۰ بیمارستان دولتی پایلوت طرح سلامت یاران
همان زمان قرار شد تا بیمارستان سینای تبریز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی تبریز، بیمارستان الزهرا(س)اصفهان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، مركز آموزشی درمانی شهید آیت اله مدنی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی کرج، بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی ایران، بیمارستان امام حسین (ع) تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، انستیتوکانسر تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی تهران، بیمارستان امام رضا (ع) مشهد تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی خراسان، بیمارستان گلستان اهواز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی آبادان، بیمارستان فقیهی شیراز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی شیراز، بیمارستان پنجم آذر گرگان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكی گلستان برای اجرای طرح پایلوت طرح سلامت یار در نظر گرفته شود.


این افراد ۶ ماه تعهد خدمت به صورت رایگان می دهند. هر کدام از داوطلبان سلامت‌یار در هفته بین ۴ تا ۶ ساعت در بخش هایی از بیمارستان ها که مدیریت بیمارستان اعلام نیاز می کند، در کنار بیماران حاضر خواهند بود. گفته می شود از جمله بخش های مورد نیاز در بیمارستان ها برای حضور داوطلبان سلامت‌یار به بخش ارتوپدی، سرطان، جراحی زنان و مردان و بخش داخلی زنان و مردان است.


مخالفان وموافقان طرح
زمانیکه این طرح جنبه عملیاتی پیدا کرد سازمان نظام پرستاری مخالفت خود را اعلام کرد. علی محمد آدابی گفت:« هلال احمر طبق وظایف بین المللی خود باید در مواقع بروز بحران هایی نظیرسیل،زلزله و جنگ و غیره در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند لیکن اخیرا هلال احمر با ورود در تربیت نیروهایی تحت عنوان سلامت یار قصد دخالت در امور پرستاری بیمارستان ها را دارد.»


او ادامه داد:«هرچند به گفته مسئولین جمعیت هلال احمر، این نیروها قرار نیست کار درمانی انجام دهند اما هیچ تضمینی هم برای عدم انجام این امور در طول زمان توسط سلامت یاران وجود ندارد ضمن اینکه حفظ حقوق بیمار ایجاب می کند که اسرار مربوط بیماری فرد حتی برای نزدیکانش هم محفوظ بماند و این کار زیرپا گذاشته شدن حقوق بیماران است و اگر این روند ادامه پیدا کند ما ناگزیر خواهیم بود به کمیته بین المللی صلیب سرخ شکایت کنیم.»


در پاسخ به این انتقادها فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به جامعه پرستاری اطمینان داد که سلامت یاران قصد دخالت در امور پرستاری یا کادر درمانی بیمارستان ها را ندارند.


شاید برای همین هم بود که وزیر بهداشت مخالفتی با آن نکرد. دکتر سید حسن هاشمی  در مراسم رونمایی از طرح سلامت یار  بیمارستان حضرت رسول تاکید کرد: خواهش می کنم پرستاران را وسوسه نکنید و اطلاعات نادرست از این طرح به آنها ندهید چون  قرار نیست سلامت یاران کار درمانی انجام بدهند و طرح سلامت یار زیر نظر دفتر پرستاری در هر بیمارستانی فعالیت می کند.


وزیر بهداشت با اشاره به کمبودهای کادر درمانی در بیمارستانها افزود: در حال حاضر به اندازه همین تعداد پرستار، بهیار و سیار کادر درمانی به نیروی انسانی برای انجام کارهای درمانی نیاز داریم و این طرح به عنوان مکمل طرح تحول سلامت به اجرا در می آید.


آیا جامعه پرستاری تضعیف می شود؟
با وجودیکه مسئولان سازمان هلال احمر و وزارت بهداشت اطمینان خاطر می دهند که این طرح ارتباطی به پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها ندارد اما مخالفان همچنان معتقدند که سلامت یاران آینده کادر درمانی را به خطر می اندازند.همچنین این کار سازمان هلال احمر را پا گذاشتن در حیطه فعالیت بیمارستانی و دخالت در امور بیمارستان‌ها می دانند.


زهرا حیدری که چند روزی در بیمارستان حضرت رسول بستری بود در مورد سلامت یاران بیمارستان می گوید: این خانمها در بخش مثل همراه بیمار کار می کردند و در کنار ما بودند که روزهای اول تعجب کردیم اما وقتی پرستاران و کمک پرستار در هر شیفت کم هستند به نظر من ایده جالبی بود تا در کنار همراه بیمار که ممکن است خسته شود کمک کنند.


اما" پروین میم" که در بیمارستان امام حسین پرستار است نظر دیگری دارد و می گوید: ابتدا قرار بود این افراد که به نام سلامت یاران هستند در کنار همراه بیمار باشند اما الان کاملا در کار ما دخالت می کنند و حتی در مورد میزان دارویی که پزشک تجویز هم می کند نظر می دهند .


او می گوید: بیمارستان ما دولتی و شلوغ است و هرچند در شیفت شب پرستار کم داریم اما این گروه نمی توانند کار ما را انجام دهند و من به هیچ وجه اطمینان نمی کنم که مثلا حتی گرفتن فشار خون را را به آنها واگذار کنم چون اصلا تجربه ای ندارند.


او با بیان اینکه ما در بخش به دلیل حجم بالای کار وظیفه آموزش به آنها را نداریم می افزاید: شاید این گروه  بعدا  قرار باشد به عنوان کمک بهیار یا بهیار استخدام شوند اما الان آمادگی این کار را ندارند و باید در مراکز تخصصی آموزش ببینند.


هرچند قرار شد با یکی از این سلامت یاران بخش هم صحبتی داشته باشم اما بعدا او اطلاع داد که امکان مصاحبه ندارد چون هیچ کس نمی تواند با رسانه ها در مورد کارش صحبت کند!


حالا هرچند مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که حلقه مفقوده نظام سلامت با سلامت یاران تکمیل می شود و نباید پرستاران را وسوسه کرد اما همچنان جامعه پرستاری از مخالفان این طرح هستند چون معتقدند با این گروه نه تنها از حجم کاری آنها کاسته نشده بلکه مسئولیت نظارت بر عملکرد آنها هم به کار آنها اضافه شده است.      

به نظر کارشناسان بهتر است وزارت بهداشت اجازه دهد هلال احمر که در شرایط بحرانی و حتی حوادث جاده ای بسیار خوش درخشیده در مسیر خود حرکت کند و اختلافات خود با نظام پرستاری را کنار گذاشته و از قشر پرستاران که کم تعداد هم نیستند و نظام پرستاری برای چنین پروژه هایی در بیمارستان کمک بگیرد چرا که در صورتیکه این طرح با موفقیت انجام نگیرد ممکن است سازمان هلال احمر هم زیر سوال برود و خوشنامی خود را در میان مردم از دست بدهد.

ایا با وجود مخالفت پرستاران که بیشترین تعداد افراد کادر درمان در بیماستانها را تشکیل میدهند چنین طرح ملی میتواند با موفقیت همراه باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha