با نزدیک شدن به فصل گرما با علائمی چون اسهال ، تهوع ، تب ، سرگیجه و... زیاد رو به رو میشویم .چرا که در تابستان مصرف میوه و سبزیجات بیشتر توصیه می شود اما اگر این میوه و سبزیجات خوب ضدعفونی نشود باعث بروز بیماری های گوارشی شدیدی می شود .

برای رهایی از مسمومیت چکار کنیم؟

سلامت نیوز: با نزدیک شدن به فصل گرما با علائمی چون اسهال ، تهوع ، تب ، سرگیجه و... زیاد رو به رو میشویم .چرا که در تابستان مصرف میوه و سبزیجات بیشتر توصیه می شود اما اگر این میوه و سبزیجات خوب ضدعفونی نشود باعث بروز بیماری های گوارشی شدیدی می شود .

به گزارش سلامت نیوز، دکتر همایون واحدی ، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : احتمال مسمومیت به دنبال مصرف میان وعده‌هایی مانند بستنی، چیپس، آب میوه و ... که از دست فروش ‌ها تهیه می ‌شود، بیشتر است. در مجموع در مسمومیت با هر علتی لازم است که غذاها با حجم کمتر و در دفعات بیشتری مصرف شود. همچنین مصرف مایعات زیاد در مسمومیت‌های غذایی توصیه می ‌شود.

وی در ادامه بیان کرد : مسمومیت‌های غذایی به ویژه پس از مصرف فست‌ فودها و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده با علائمی چون تهوع، استفراغ و یا دل پیچه و اسهال همراه هستند ،این افراد از مایعات بیشتر استفاده کنند و استفاده خودسرانه بیمار از آنتی بیوتیک ها برای درمان مسمومیت‌ غذایی ناشی از عوامل ویروسی کاملا اشتباه است و حتما زیر نظر پزشک باید مصرف شود .

این فوق تخصص گوارش و کبد توصیه جدی را نسبت به مصرف آبمیوه های دست ساز کنارخیابان ها بیان کرد: آب زرشک ،آب آلبالوهای دست سازی که در گوشه و کناره خیابان ها به فروش میرسد به هیچ وجه بهداشتی نبوده و اکیدا از مصرف این آبمیوه های غیر بهداشتی خودداری کنید .

وی در مورد رفلاکس معده گفت: مصرف غذاهای چرب ، انواع سس ها و... که باعث رفلاکس معده میشود ، حدود 30 – 40 % از مردم را درگیر کرده است و بسیار شایع شده است .این افراد رفلاکس معده را جدی بگیرند زیرا ممکن است دچار سرطان بشوند .افرادی که درگیر رفلاکس معده هستند غذاهای سبک مصرف کنند و تا حد امکان به جای مصرف غذاهای پخته هنگام شام از نان و پنیر و هندوانه استفاده کنند که بسیار برای این افراد مفید است .

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر مصرف زیاد سبزی و میوه در فصل تابستان گفت: لازم است میوه و سبزیجات قبل از مصرف با مواد شوینده و ضد عفونی کننده، شسته شوند در غیر این صورت اگر میوه و سبزیجات صحیح شسته نشود مسمومیت های شدیدی را به دنبال دارد .

وی در ادامه گفت: در اغلب موارد عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و دست آلوده، مهم‌ ترین علت بروز مسمومیت است . در مسمومیت های غذایی نیز به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی‌ شود. در درمان این بیماری نیز مصرف مایعات زیاد و غذاهای سالم کم حجم بسیار موثر است و در صورت برطرف نشدن بیماری پس از گذشت دو تا سه روز و یا دل درد شدید در این بیماری، باید با نظر پزشک دارو مصرف کرد.

وی، گرمازدگی را از دیگر بیماری ‌های شایع فصل تابستان عنوان کرد و گفت: در گرمازدگی باید بیشتر به پیشگیری فکر کرد؛ چرا که گرمازدگی شدید، خیلی خطرناک است. به همین دلیل استفاده از پوشش مناسب و مصرف مایعات کافی به منظور جبران آب بدن در شرایط گرما بسیار لازم است. عدم مصرف آب کافی در گرما می‌ تواند به گرمازدگی و در موارد شدید حتی به نارسایی کلیه و اندام ‌های حیاتی بدن منجر شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان این که یبوست نیز ممکن است به دلیل استرس ‌های مسافرت، عدم دسترسی به سرویس ‌های بهداشتی و عدم دسترسی به میوه و سبزیجات بروز کند گفت: به منظور جلوگیری از یبوست در فصل تابستان لازم است مایعات، میوه و سبزیجات زیادی با رعایت شرایط بهداشتی مصرف شود.

رعایت نکردن مسایل بهداشتی در تهیه و مصرف موادغذایی و به خصوص بی‌دقتی در نگهداری صحیح موادغذایی در منازل مهم‌ترین عامل بروز مسمومیت‌های غذایی است و گرمای هوا این موضوع را تشدید می‌کند .مواد غذایی مانند گوشت، مواد لبنی، انواع سس‌ها، کنسروها و... از جمله این مواد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha