خطاهای پزشکی همچنان در کشورما قربانی می گیرد . الینای 6 ساله اهل گرگان یکی از همین قربانیان است که چند روزی است پس از جراحی ناموفق لوزه به کمای عمیق فرو رفته است.اگرچه دستگاه قضایی استان گلستان اعلام کرده پیگیر ماجر است ولی هنوز علت اصلی وقوع این حادثه مشخص نشده است .با این وجود برخی از عوامل بیمارستان به پدر الینا اعلام کرده اند که رگ تنفسی فرزندش بریده شده و برخی دیگر از پرستاران نیزاستفاده زیاد از داروی بیهوشمی را عامل این اتفاق می دانند.

نظارت در حوزه درمان ضعیف است/ مجازات پزشکان متخلف تشدید می شود

سلامت نیوز: خطاهای پزشکی همچنان در کشورما قربانی می گیرد . الینای 6 ساله اهل گرگان یکی از همین قربانیان است که چند روزی است پس از جراحی ناموفق لوزه به کمای عمیق فرو رفته است.اگرچه دستگاه قضایی استان گلستان اعلام کرده پیگیر ماجر است ولی هنوز علت اصلی وقوع این حادثه مشخص نشده است .با این وجود برخی از عوامل بیمارستان به پدر الینا اعلام کرده اند که رگ تنفسی فرزندش بریده شده و برخی دیگر از پرستاران نیزاستفاده زیاد از داروی بیهوشمی را عامل این اتفاق می دانند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین نبود نظارت دقیق و کارامد در حوزه نظام پزشکی را عامل اصلی قصور و خطا های پزشکی دانست و گفت: بحث قصور پزشکی در تمام دنیا وجود دارد و نمی توانیم کشوری را بیابیم که خطای پزشکی در آن به صفر رسیده باشد بلکه آنچه مهم است میزان وآمار آن است واینکه چگونه بتوان این خطاها را به حداقل رساند.مسلما موثرترین راهکار در این میان نوع و میزان نظارت است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر این نظارت ها اعم از مردمی و دستگاه های مربوطه بیشتر باشد مسلما تعهدات کاری نیز افزایش می یابد و بدنبال آن قصور پزشکی به حداقل می رسد ،افزود:خطاهای موجود پزشکی بیانگر این واقعیت است که تا کنون نظارت دقیقی وجود نداشته است اگرچه قصورات پزشکی اجتناب ناپذیر است اما به خاطر تعهدی که پزشکان دارند باید این خطاها کاهش یابد.

قربانی از آمادگی مجلس برای رفع موانع وضعف قانونی در بحث نظارت در حوزه نظام پزشکی خبرداد و گفت:یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد متناسب نبودن جرم ومجازات است لذا ما آمادگی داریم ضعف های قانونی این بخش را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نارضایتی پزشکان مراکز دولتی از پرداخت نشدن معوقه ها می تواند در بروز خطاهای پزشکی موثر باشد اظهارداشت:وقتی مسئولیتی را می پذیریم باید به نحو احسن انجامش دهیم خصوصا اینکه وظیفه سنگین حوزه درمان وسلامت مردم برعهده ما باشد .انچه مسلم است بحث منابع مالی نمی تواند مانع اجرای تعهد پزشکان شود .قبول دارم که پزشکان مطالباتی دارند و باید به آن توجه شود ولی توجیه کننده خوبی برای بازی با سلامت مردم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha