انتظار عقلی ما از دولت احیای هامون است."زابل" با طوفان‌های شن همیشگی از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا انتخاب شده است. بیش از 200 روز طوفان شن و ماسه در سال در این منطقه شرایط را به وضعی فوق بحرانی رسانده است. بی‌آبی دریاچه "هامون" از 20 سال قبل به این طرف عامل اصلی این طوفان‌هاست. خشكی هامون، فقر و بیكاری را در سیستان و بلوچستان به یك پدیده عادی تبدیل كرده است. در دهه 80 حدود 700 هزار نفر بر اثر مشكلات زیست محیطی از این منطقه مهاجرت كردند. از دریاچه پر آب هامون اكنون تنها یك بیابان 570 هزار هكتاری باقی مانده است.

زابل فقط كمی هوا می‌خواهد

سلامت نیوز: انتظار عقلی ما از دولت احیای هامون است."زابل" با طوفان‌های شن همیشگی از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا انتخاب شده است. بیش از 200 روز طوفان شن و ماسه در سال در این منطقه شرایط را به وضعی فوق بحرانی رسانده است. بی‌آبی دریاچه "هامون" از 20 سال قبل به این طرف عامل اصلی این طوفان‌هاست. خشكی هامون، فقر و بیكاری را در سیستان و بلوچستان به یك پدیده عادی تبدیل كرده است. در دهه 80 حدود 700 هزار نفر بر اثر مشكلات زیست محیطی از این منطقه مهاجرت كردند. از دریاچه پر آب هامون اكنون تنها یك بیابان 570 هزار هكتاری باقی مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه روزان، مردم زابل سال هاست كه در میان هوایی پر از شن و ماسه نفس می‌كشند. شهرهای دیگر ایران هم از جمله اهواز با این پدیده مواجه هستند و اعتراضشان را بارها شنیده‌اید؛ اما در این سال‌ها هرگز صدای اعتراض و دادخواهی مردم محروم این استان در رسانه‌ها به خوبی منعكس نشد. حالا در مراسم "ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌كره" كه روز گذشته برگزار شد،‌ استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به "معصومه ابتكار" گفته است: «از اقتصاد و منبع تولید سخن نمی‌گویم؛ امروز با تهدیدی جدی مواجه هستیم كه متوجه سلامت انسان است؛ امروز از شما هوا می‌خواهیم.»

#زابل_را_نجات_دهیم

انتخاب زابل به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان واكنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخت. كاربران فضای مجازی با هشتگ‌های «#زابل_را_نجات_دهیم» و «#هموطنم_هوا_ندارد» خواستند صدایشان را به گوش مسئولانی كه همه این سال‌ها با كم محلی از كنار معضل بزرگ این منطقه گذشتند، برسانند. یكی از این پیام‌ها تصویری از كودكان سیستان و بلوچستانی است كه خطاب به یكی از مسئولان می‌گویند: "سلام آقای رئیس جمهور! صدای ما را از آلوده‌ترین شهر جهان می‌شنوید." پیام دیگری هم هست كه به شعار دولت یازدهم اشاره می‌كند و با درج عكسی از رئیس سازمان محیط زیست، در آن آمده است: "منتظر ابتكار دولت در موضوع آلودگی هوا هستیم."

 طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از 7 میلیون نفر دچار مرگ زودرس ناشی از عواقب آلودگی هوا می‌شوند. ذرات معلق و هوای آلوده باعث مشكلات تنفسی و سرطان ریه می‌شود. سال قبل بیش از 150 روز مردم زابل در شرایط جوی ناسالم نفس كشیدند. زابل هوا ندارد و مردمانش در سكوت رسانه‌ها و بی توجهی مسئولان به بیماری‌های پوستی و ریوی ناشی از گرد و غبار مبتلا می‌شوند و قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

انتظار عقلی ما از دولت احیای هامون است

شرایط امنیتی استان سیستان و بلوچستان باعث شده تا حتی صدای محرومیت این استان كمتر به گوش بقیه مردم برسد و محرومیت در سایه مسائل دیگر كمرنگ شود. علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی ثبت هامون، دلیل آلودگی هوای زابل را خشكی هامون اعلام كرده است. خشكی هامون، زابل در ایران و نیمروز در افغانستان را به وضع بدی دچار كرده است. هاشمی با اشاره به اینكه هامون درگذشته تأمین‌كننده معیشت مردم ساكن در زابل و نیمروز بوده است، گفت: انتظار عقلی ما اراده دو دولت و ملت با پشتیبانی از نهادهای بین‌المللی احیای هامون است.

بی توجهی دولت به تثبیت شن‌های روان

نمایندگان استان سیستان و بلوچستان هر از چندگاهی كه وضعیت آلودگی هوای منطقه بحرانی می‌شود،‌ صدای اعتراضشان را به گوش مجلسیان می‌رسانند كه معمولا هم جوابی نمی‌گیرند. سید باقر حسینی،‌ نماینده مردم زابل در مجلس بعد از انتخاب زابل به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، این خبر را تایید كرد و گفته است: "طی 4 سال گذشته بارها از تریبون قوه مقننه این موضوع به مسئولان دولتی تاكید شد كه برای كاهش آلودگی‌های زابل تدابیر ویژه اتخاذ كنند، اما به این موضوع هیچ ترتیب اثری داده نشد. به گفته وی در سفر استانی دولت در سال 93 به این استان مقرر شد شن‌های روان هزار هكتار از اراضی سیستان تثبیت شود؛ اما از آن سال تا امروز حتی یك هكتار شن هم در منطقه تثبیت نشده است.

قول سازمان ملل برای نجات هامون

گری لوئیس، نماینده ارشد سازمان ملل در مراسم رونمایی از "لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست كره"، گفته است: سازمان ملل اجازه نمی‌دهد هامون از بین برود. وی این قول را در حالی داده كه از سال 1900 تا به حال از هر 10 تالاب 6 تالاب از بین رفته است. وی در میان صحبت‌هایش به تعدادی از حاضرین در جلسه اشاره می‌كند كه ماسك بر صورت داشتند و آن را نشان‌های از وجود پدیده ریزگردها در این شهر دانست. با ثبت هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست كره از این به بعد، ‌اكوسیستم این تالاب در چارچوب قوانین و همكاری‌های بین‌المللی و زیر نظر یونسكو خواهد بود؛ نظارتی كه شاید بتواند مشكلات بین ایران و افغانستان را برای احیای هامون برطرف كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha