محققان دانشگاه تربیت مدرس برای اولین بار در دنیا به وسیله منفذسازی الکتریکی روش جدیدی را جهت درمان تومورهای سطحی سرطانی ارائه کردند.

زینب شنکایی - مجری طرح با بیان این خبر گفت: در این تحقیق تلاش کردیم با افزایش دفعات تکرار پالس به بیش از هزار پالس در هر ثانیه و همراه با آن کاهش شدت میدان الکتریکی به کمتر از 150 ولت بر سانتی متر مشکلات این روش را مورد پژوهش و مطالعه قرار دهیم.

وی افزود: بنابراین در این مطالعه آزمایشگاهی- حیوانی شدت میدان الکتریکی کاهش و فرکانس آن افزایش یافته است که با توجه به این شرایط پروتکل کلینیکی متداول بهبود بخشیده می شود و در ضمن مدت زمان درمان نیز به یک هشتم بازه درمان در روش استاندارد جهانی تقلیل می یابد.

شنکایی افزود: در این پژوهش، توانایی الکتروکموتراپی با استفاده از داروی بلومایسین و پروتکل جدید این تحقیق بر کاهش حجم تومور آفتوکارسیلومای پستان موش مورد ارزیابی قرار گرفته است و براساس نتایج تحقیق از بین تعداد پالس های مختلف سرانجام 4 هزار پالس با فرکانس 5 کیلوهرتز و سه شدت میدان 70، 100 و 150 ولت بر سانتی متر، با پهنای باند 100 میکروثانیه به تومور اعمال شده و نتایج با پروتکل استاندارد کلینیکی مورد مقایسه قرار گرفتند.

وی با اشاره به نتایج این پروژه تحقیقاتی افزود: در نهایت نتایج درمانی در سطح آزمایشگاهی نشان دادند که پروتکل پیشنهادی در این تحقیق سبب افزایش معنی دار کاهش حجم نسبی تومورها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha