چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 18287

آکنه های دوران میانسالی چندان خوشایند و قابل تحمل نیست. ما آکنه و جوش را مختص دوران جوانی و بلوغ می دانیم یا تحمل آن در این دوران راحت تر است.

آکنه های میانسالی را به آسانی درمان کنیم
به گزارش گروه ترجمه «سلامت نیوز»، اگر چه باید اعتراف کرد که مشکلات پوستی  در تمام دوران زندگی اتفاقی  ناخوشایند است که تقریبا به موازات رشد افراد اتفاق می  افتد و در بعضی موارد هر گز از بین نمی رود. مطالعات حاکی از این حقیقت است که نزدیک به 30% از زنان و 20% از مردان در سن 20 تا 60 سال دچار این مشکلات می شوند.

دلایل آکنه میانسالی
آکنه میانسالی ناشی از چربی پوست است، چربی خاصی که توسط غدد چربی پوست تولید می شود. این چربی باعث بسته شدن روزنه های پوست می شود، باکتری ها را جذب می کند و التهاب ایجاد می کند. برای بیشتر میانسالان این آکنه ها به دلیل حساسیت به هورمون آندروژن(هورمون مردانه) بروز می کند.
اما عدم توازن هورمون های زنانه و مردانه نیز باعث این مشکل می شود. بیشتر خانم ها در دوران حاملگی، قبل از یائسگی و یا در دوران قاعدگی این مشکل را تجربه خواهند کرد. بعضی داروها مثل کورتیکواستروئیدها و لوازم ارایشی نیز میتواند از عوامل اصلی این مشکل باشد.

درمان آکنه میانسالان
درمان آکنه در این دوران مستلزم دقت زیاد است.  اغلب داروهایی که برای این مشکل وجود دارد بسیار مناسب پوست های چرب است ، در حالی که می تواند برای پوست های خشک مضر و بی فایده باشد. درمان موثر در این رابطه نیازمند روش آزمون و خطا است. به این معنا که خود فرد باید درصدد یافتن بهترین درمان برای پوست خود باشد. آنچه که مناسب نوع پوست وی باشد و به طور موثر عمل کند.

شوینده ها: ستافیل و آکانیل بی عارضه ترین داروها است. اما استفاده از ژل ها و محصولات قوی حاوی فلزات و گرانول بیش از اندازه و افراط گونه می تواند مضر باشد.
لوسیون و کرم ها : استفاده از محصولات غیر تجویزی رتینول باعث پاک شدن روزنه های پوست و از بین رفتن چین و چروک های خفیف پوست می شود.
داروهای تجویزی : آنتی بیوتیک کلیندامایسین باعث از بین رفتن باکتری های پوست می شود. تتتراسایکلین گزینه مناسب دیگری در این زمینه است. داروهای ضد بارداری اسپیرونولاکتین و داروهای فشار خون و کنترل هورمون نیز می تواند مفید باشد.

اما فراموش نکنید که شست و شوی روزانه صورت می تواند به طور موثری کارساز باشد. بهتر است دو مرتبه در روز صورت خود را شست و شو دهید. استفاده از آب ولرم بهتر است.  به جای استفاده از پارچه شست و شو و یا کیسه لیف از دستان خود برای شست و شو استفاده کنید. رژیم غذایی مناسب نیز از دیگر روش های موثر برای پیشگیری و درمان است. غذاهای کم چرب ، نوشیدن آب فراوان، استفاده از میوه جات و سبزیجات تازه، استراحت و خواب کافی در این رابطه بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha