مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مراکز توانبخشی به صورت مجاور یا وابسته به بیمارستان‌های عمومی، در راستای برطرف کردن چالش‌ نظام سلامت در حوزه توانبخشی خبر داد.

جای خالی توانبخشی در بیمارستان‌های عمومی

سلامت نیوز:مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مراکز توانبخشی به صورت مجاور یا وابسته به بیمارستان‌های عمومی، در راستای برطرف کردن چالش‌ نظام سلامت در حوزه توانبخشی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد تقی جغتایی ، در رابطه با مهم‌ترین چالش‌ حوزه توانبخشی در کشور گفت: چالش اصلی توانبخشی در کشور، نظام ارجاع است. اگر کسی در ادامه روند درمانی خود نیاز به این خدمات داشته باشد، باید طبق پروتکل‌هایی خاص به مراکز توانبخشی ارجاع داده شود که در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی ما انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: فردی که در اثر حادثه‌ای قطع نخاع می‌شود، در فرآیند اولیه درمان، خدمات خاصی مثل بستری و ... را در بیمارستان دریافت می‌کند. بعد از تایید قطع نخاع شدن او، باید خدمات توانبخشی در همان بیمارستان عمومی ارائه شود یا در صورت نیاز به مراکز تحت حاد، روزانه یا پاره‌وقت توانبخشی ارجاع داده‌ شود. اما هنوز در بیمارستان‌های عمومی، توانبخشی به موقع نداریم. در حال حاضر تعداد مراکز ویژه تحت حاد توانبخشی در کشور با هدف کنترل بیمار و اجرای پروتکل‌های توانبخشی، بسیار کم است.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه از برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی مراکز توانبخشی جهت ارجاع به موقع بیماران خبر داد و افزود: وزارت بهداشت در تلاش است با همکاری بخش‌های غیردولتی، این مراکز را به صورت مجاور یا وابسته به بیمارستان‌های عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی کند. راه‌اندازی واحدهای توانبخشی بستری و روزانه در بیمارستان‌ها نیز جزو برنامه‌های معاونت درمان قرار دارد.

جغتایی، همچنین به تدوین برنامه‌ای جدید برای تجمیع خدمات توانبخشی و ارائه آنها به صورت گروهی اشاره کرد و گفت: خدمات توانبخشی گروهی است و ارائه آن توسط یک نفر کافی نیست. این موضوع یکی از نقص‌های امروز نظام سلامت به شمار می‌آید. در این حوزه نیز با همکاری معاونت درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال تدوین برنامه‌ای جدید هستیم.

جغتایی، بیمه را بحث چالش برانگیز این حوزه عنوان کرد و گفت: اساس بیمه، پوشش گروه‌هایی است که نیاز به خدمات طولانی و پیوسته دارند. بیمه تنها چند جلسه محدود از خدمات توانبخشی را می‌پذیرد، به همین علت خانواده درمان را قطع می‌کند. این کار بار مالی دولت را زیاد می‌کند؛ چرا که بیماردچار عوارض دیگری می‌شود و هزینه‌های نظام سلامت را بیشتر می‌کند.

وی پوشش گسترده‌تر خدمات بیمه‌ای توانبخشی را به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های این حوزه مطرح کرد و گفت: بیمه‌ها باید تعرفه‌ها را دوباره تعریف کنند؛ چراکه همه خدمات توانبخشی تعریف ندارد. البته بخشی از آن سال گذشته تعرفه گذاری شد، اما در عین حال پوشش بیمه‌ای کمی دارند. ما از سازمان‌های بیمه‌گر انتظار داریم پوشش خدمات‌شان را در حوزه توانبخشی بیشتر کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha