دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 182918

فشار خون بالا که به قاتل خاموش نیز معروف است، یک مشکل جدی سلامتی همراه با آسیب دیدن رگ های خونی است که می تواند به بسیاری از شرایط پزشکی دیگر از جمله بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و ... نیز دامن بزند.

برای کنترل فشار خون تان، 7 گزینه غذایی را امتحان کنید

سلامت نیوز:فشار خون بالا که به قاتل خاموش نیز معروف است، یک مشکل جدی سلامتی همراه با آسیب دیدن رگ های خونی است که می تواند به بسیاری از شرایط پزشکی دیگر از جمله بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و ... نیز دامن بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،رژیم غذایی نقش بزرگی در کنترل فشار خون و داشتن فشار خون طبیعی ایفا می کند. توصیه های غذایی برای کاهش فشار خون، تاکید بر کاهش مصرف چربی و سدیم و پرهیز از الکل دارد.

بسیاری از دستورالعمل ها نیز بر پایه تمرکز بر غذاهای حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیوم است. البته علاوه بر این، منابع کم چرب و با پروتئین بالا، غلات کامل و مقادیر زیادی میوه و سیزی را نیز باید در نظر گرفت:

سبزیجات: غذاهای غنی از پتاسیم به کلیه ها اجازه می دهد مقادیر بیشتری سدیم را از طریق ادرار دفع کنند و همین روند باعث کاهش فشار خون می شود. سبزیجات برگ دار مانند کاهو، کلم پیچ، شغلم و اسفناج سرشار از پتاسیم است. برای انتخاب این سبزیجات، نوع تازه آنها را در نظر بگیرید چون نوع یخ زده و کنسروی شان، باز هم حاوی مقادیری سدیم است.

انواع توت: این میوه ها به ویژه زغال اخته سرشار از فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده مصرف آنها به داشتن فشار خون پایین کمک می کند. میوه های خانواده توت را می توان در وعده صبحانه همراه با غلات کامل مصرف کرد.

سیب زمینی: غنی از پتاسیم و منیزیوم است؛ یعنی دو ماده معدنی که به کاهش فشار خون کمک می کنند. سیب زمینی همچنین سرشار از فیبر است که و برای داشتن یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

چغندر: محققان در میان افراد دارای فشار خون بالایی که آب چغندر نوشیدند، شاهد پیشرفت های خوبی در کاهش فشار خون بودند. نیترات موجود در آب چغندر این تاثیر را روی فشار خون دارد.

شیر: بسیاری از رژیم های غذایی سالم، تاکید بر استفاده از غذاهای غنی از کلسیم برای کاهش فشار خون دارند. یک گزینه می تواند شیر یا ماست کم چرب باشد. مصرف روزانه کلسیم باید 1000 تا 1200 میلی گرم باشد یعنی چیزی حدود 2 تا 3 لیوان شیر. سایر منابع کلسیم عبارتند از پنیر و خانواده کلم.

بلغور جو: دارای فیبر بسیار بالا بوده و کم چرب و کم سدیم است. مصرف بلغور جو دو سر در پایین آوردن فشار خون موثر بوده، احتمال سکته های قلبی و مغزی را کاهش داده و در بهبود کارآیی قلب بسیار مفید است. مصرف بلغور جو در وعده صبحانه یک راه عالی برای داشتن انرژی در تمام طول روز است.

موز: طبق توصیه ها، افراد بزرگسال باید حداقل 4700 میلی گرم در روز پتاسیم مصرف کنند و دریافت سدیم هم نباید بیشتر از 2300 میلی گرم در روز باشد. بنابراین مصرف مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه هایی مانند موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون می تواند داشته باشد.
منبع:www.eatingwell.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha