دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 182944

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید برای پوشش بیمه‌ای ناباروری باید قانون تغییر کند و اصلاح شود.

بیمه ناباروری در پیچ قانون یا کمبود اعتبار؟

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید برای پوشش بیمه‌ای ناباروری باید قانون تغییر کند و اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نوربخش گفت درمان ناباروری با وجود اینكه طبق قانون بیمه همگانی در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نیست ولی به‌دلیل ســـیاست‌های جمعیتی مــــقام معـظم رهـــبری بخشی از آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.وی افزود: اكثر داروهای مربوط به ناباروری، لاپاروسكوپی و خدمات بعدی‌اش هم تحت پوشش بیمه است و فقط واژن‌اسكوپی و برخی خدمات دیگر تحت پوشش نیست كه با توجه به سیاست‌های جمعیتی لازم است قانون اصلاح شود. مدیرعامل تأمین اجتماعی در پاسخ به این سؤال كه آیا برای تغییر قانون با مجلس رایزنی داشتید گفت: بله، درحال رایزنی با مجلس هستیم و چون سیاست‌های جمعیتی رهبری است باید اصلاح شود.

بنا بر سیاســت كلی جمعیت كه ســال 93ابلاغ شد هزینه‌های درمــان ناباروری مردان و زنان باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد. در بخشی از سیاست‌های كلی جمعیت كه درباره خدمات ناباروری گفته شــده و سال گذشته توسط رهبرانقلاب ابلاغ شد، به «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری» اشاره شده است.

خرداد 93علی ربیعی، وزیر رفاه در بخشنامه‌ای اعلام كرد به‌منظور عملیاتی‌‌كردن سیاست‌های جمعیت سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی در جهت بند 3سیاست‌های جمعیتی موظف هستند علاوه بر ارائه پوشش مؤثر بیمه‌ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر در این زمینه را مورد توجه قرار داده و امكانات خود را در جهت حل مشكلات زوج‌های نابارور به كار گیرند. عدم‌پوشش بیمه‌ای ناباروری با همین بخشنامه علی ربیعی رسمی شد چرا كه او تصریح كرده بود داروها تحت پوشش قرار گیرند اما به عمل‌های جراحی اشاره نكرده بود.

نمایندگان مجلس برخلاف مدیرعامل تأمین اجتماعی پوشش بیمه‌ای ناباروری را نیازمند تغییر قانون نمی‌دانند. منوچهری عضو ناظر مجلس در شورای عالی بیمه درمان می‌گوید: پوشش بیمه نازایی نیاز به قانون جدید یا اصلاح قانون ندارد. به گفته وی پیشنهاد وزارت بهداشت برای پوشش بیمه ناباروری به شورا تقدیم شده است اما شورا برای تایید آن اعتبار می‌خواهد.

بازرس انجمن ارولوژی ایران هم با اشاره به اینكه ناباروری یك معضل اجتماعی جدی به شمار می‌رود كه متأسفانه در كشور متولی ندارد و بیمه‌ها نیز از این بیماری حمایت نمی‌كنند، گفت:‌ بیمه‌ها انجام تكنیك‌ها و روش‌های كمك باروری را یك عمل فانتزی می‌دانند.حسن جمشیدیان اظهار داشت: ناباروری یك معضل اجتماعی به شمار می‌رود و در موارد زیادی منجر به طلاق و فروپاشی خــــانواده‌ها شـده و می‌شـــود كـه بــی‌تـــردید آســـیب‌هـــای مختلفی نیز به همراه دارد.

ربیعی وزیــر رفاه می‌گویــد كــه در زمان او، 30قلم از داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. البته ربیعی درباره ســایر مراحل درمان ناباروری مانند مواردی چون مراجعه به پزشــك، جراحی و... از اقدامات انجام شــده در زمان وزارت خود صحبتی نمی‌كند. اقدام ربیعی برای پوشش بیمه‌ای داروها نشان می‌دهد كه به تغییر قانون نیازی نیست.

قاضی‌زاده هاشــمی، وزیر بهداشــت یكی از اقدامات اولیه خود در زمانی كه وزارت بهداشت را تحویل گرفت، رفع موانــع درمان نازایی اعــلام كرده بود. او بارها بحث حمایت مالی از این موضوع را در غیاب مسئولان اصلی تأمین منابع مالی درمــان ناباروری مطرح كرده بود و گفته بود كه «امیدواریم بتوانیم در حوزه نابــاروری صندوقی بــا حجم پولی مناســب ایجاد كنیم تا افرادی كه به‌دلیل هزینه‌های بالای درمــان ناباروری به‌دنبال درمان نمی‌روند، از این صندوق اســتفاده كنند.»

قاضی‌زاده در یك اظهارنظر خود دربــاره هزینه‌های نابــاروری در یك برنامــه تلویزیونی گفت كه هر روز به این مسئله فكر می‌كند.رئیس انجمن علمی جنیــن شناســی می‌گوید: ناكارآمدی سیستم بیمه‌ای هنوز نتوانســته گرانــی هزینه‌های ناباروری را جبــران كند. دكتر آخوندی گفت: بیمه‌های پایه هزینه داروها و خدمــات تشــخیصی نابــاروری همچون هیستروسكوپی، لاپاروسكوپی، عكس رنگی رحم و... همچنین آزمایش‌ها و ویزیت را می‌پردازند. اما از آنجا كه تعرفه حدود 45تا 50 خدمــت ناباروری هنوز تصویب نشــده استانداردهای آن به شورای‌عالی بیمه نرفته است. به گفته دكتر آخوندی اگر معاونت درمان وزارت بهداشت استانداردها را تصویب می‌كرد شورای‌عالی بیمه هم می‌توانست تعرفه‌ها را تصویب و راه را برای پوشش بیمه‌ای باز كند.آقاجانی هفته گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری عنوان كرد این موضوع به شورای‌عالی بیمه پیشنهاد شده است.

    وزارت بهداشت 100میلیارد تومان به ناباروری كمك می‌كند

مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی: هزینه ناباروری در هر سیكل حدود 10میلیون ریال است كه 50درصد آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. قدم بعدی، اختصاص سوبسید به هزینه‌های درمانی است كه افراد تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی از این سوبسید بهره‌مند می‌شوند. حدود 1000میلیارد ریال اعتبار برای این منظور تخصیص پیدا كرد كه در اختیار زوج‌های نابارور قرار خواهد گرفت. حدود 70مركز درمانی ناباروری در كشور فعالند كه از این تعداد 40مركز خصوصی و بقیه دولتی هستند.

    نازایی در پاسخگویی

چندی پیش در همایش بهزیســتی و سلامت اجتماعی فرصتی دســت داد و  از علی ربیعی وزیر رفاه درباره اینكــه عمل‌های جراحــی، آزمایش‌ها و معاینات پزشكی مربوط به ناباروری زوج‌ها چه زمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت ســؤال كردم؛ وزیر كه به هر دلیل نمی‌خواست پاسخ دهد، گفت: این سؤال را از آقای بندپی رئیس سازمان بهزیستی كشور بپرسید! بندپی هم كه موضوع بیمه ناباروری هیچ ارتباطی به وظایف سازمانی‌اش نداشت در رودربایستی با وزیر محترم، پاسخ داد: البته این موضوع در شورای‌عالی بیمه در حال بررسی است. پس از آنكه وزیر رفت از رئیس ســازمان بهزیستی كشور ســؤال كردم شما خبر دارید شورای‌عالی بیمه قرار اســت چه زمانی درباره بیمه ناباروری تصمیم بگیرد كه بندپی پاسخ داد: «نه من می‌دانم و نه وزیر!» او گفت: ایــن موضوع به من ربطی ندارد و شاید منظور وزیر محترم این بود كه شما این ســؤال را از آقای دكتر كبیر رئیس بیمه سلامت بپرسید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha