دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 182992

میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم تا شدید پی در پی می باشد. این نوع سردرد در یک طرف سر رخ می دهد و اغلب 2 تا 72 ساعت ادامه دارد. علایم این بیماری می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نور گریزی (حساسیت به نور)، صدا ترسی (حساسیت به صداها) و درد باشد.

واقعیت هایی درباره میگرن

سلامت نیوز: میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم تا شدید پی در پی می باشد. این نوع سردرد در یک طرف سر رخ می دهد و اغلب 2 تا 72 ساعت ادامه دارد. علایم این بیماری می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نور گریزی (حساسیت به نور)، صدا ترسی (حساسیت به صداها) و درد باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، به طور کلی با تشدید فعالیت بدنی، درد میگرنی نیز افزایش می یابد. متاسفانه تا کنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است، بنابراین آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد این است که بتوان مشکلات ناشی از این بیماری را کنترل کرد و علائم آن را کاهش داد و این کار امکانپذیر نیست، مگر با کسب آگاهی  کافی از این بیماری.


دفترچه خاطرات مفید است

لازم نیست مانند دوران مدرسه در این دفترچه از ترس ها و آرزوها و خاطرات خود بنویسید، فقط کافیست زمانی را که دچار میگرن می شوید در آن یادداشت نمایید. یادتان باشد زمان دقیق شروع میگرن، آنچه را که قبل از وقوع آن انجام داده اید و آنچه را که در بیست و چهار ساعت گذشته خورده و نوشیده اید، ثبت کنید.


ورزش جلوی میگرن را می گیرد
زمانی که بیش از سه بار در هفته از داروهای مسکن استفاده می کنید، دچار دردهای طولانی تری خواهید شد

انجام تمرینات ورزشی منظم به همراه مصرف روزانه ی دارو و تمرین آرامش می تواند میگرن را متوقف کند.

40 دقیقه ورزش آن هم سه روز در هفته باعث می شود که استرس ها و نگرانی های مسبب میگرن، همراه با عرق بدن تان را ترک کنند.


میگرن به قاعدگی گره خورده است

هورمون هایی که در چرخه قاعدگی زنان دخیل اند، در بروز میگرن نیز موثرند. اغلب زنان اولین بار زمانی دچار میگرن می شوند که اولین قاعدگی و یا بارداری و در ادامه یائسگی را تجربه نموده اند.


داروهای میگرنی گاهی مسبب سردرد هستند

زمانی که بیش از سه بار در هفته از داروهای ضد درد (داروهای مسکن) استفاده می کنید، دچار دردهای طولانی تری خواهید شد. هر بار که قرص میگرن را مصرف می کنید درد خیلی سریع بهبود می یابد، اما به مرور زمان دچار سردردهای طولانی تر می شوید.
می توان این بیماری را از قبل پیش بینی کرد

اکثر مردم نشانه های هشداردهنده حمله ی قریب الوقوع میگرن را تجربه می کنند، مانند هوس عجیب و غریب غذایی، نوسانات خلقی و خمیازه کشیدن غیر قابل کنترل که می تواند از حدود 24 ساعت قبل رخ دهد. اکثر مبتلایان به میگرن نیز هاله های نورانی مانند چراغ چشمک زن، نقاط کور و بی حسی، یا حساس بودن را تجربه کرده اند.

داروهای ضد افسردگی کمک کننده اند

مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند سطح مواد شیمیایی خاصی را در مغز کم کرده و به این ترتیب موجب کاهش خطر میگرن حتی در صورت افسردگی شوند. داروهای ضد تشنج و  صرع، داروهای گروه بتا بلوکرها و یا مسدود کننده های کانال کلسیم که برای فشار خون بالا تجویز می شدند نیز از جمله داروهایی هستند که در ابتدا به منظور دیگری وارد بازار شدند، اما امروزه در درمان میگرن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.


می توان بدون سردرد نیز دچار میگرن شد
نمی توان به طور کامل میگرن را درمان نمود، اما می توان با کمک پزشک راه هایی را جهت کاهش علائم به کار برد

اگر هاله ها و لکه های  نورانی را جلوی چشمانتان مشاهده می کنید اما سردرد ندارید، می توان گفت این نیز میگرن تشخیص داده می شود.

از علائم دیگر میگرن می توان به حالت تهوع، استفراغ، یبوست، تب، سرگیجه و یا درد اشاره کرد.


این بیماری با این سه نوع ماده غذایی در ارتباط است

آیا می دانید خوردن آووکادو، ژامبون و عدس می تواند باعث شروع میگرن شود؟ در کل مواد غذایی زیادی می توانند موجب بروز میگرن شوند، اما سه گروه اصلی از این مواد عبارتند از:
- مواد غذایی حاوی نیترات مانند هات داگ و گوشت فراوری شده
- تیرامین موجود در پنیر، ماهی دودی و سویا
- مونو سدیم گلوتامات  (MSG)که تقویت کننده عطر و طعم در مواد غذایی مایع مانند سوپ و غذاهای آماده ی دیگر است.


هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد

نمی توان به طور کامل میگرن را درمان نمود، اما می توان با کمک پزشک راه هایی را جهت کاهش علائم به کار برد. دو روش همیشگی برای داشتن زندگی بهتر با وجود ابتلا به این بیماری شامل استفاده از داروهای سریع الاثر و تغییر شیوه زندگی در جهت سالم می باشد.


درمان های جدید شامل ماساژ و بوتاکس است

دانشمندان در حال بررسی استفاده از روش های جدید و مکمل در کنار داروها برای درمان میگرن می باشند. این روش ها عبارتند از تحریک اعصاب در نزدیکی مغز، تزریق بوتاکس (با تأیید FDA) و ماساژ ملایم گردن، سر و ستون فقرات. محققان امیدوارند که با این روش ها بتوانند دردهای مزمن میگرنی را تا حد زیادی کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha