شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 18300

وزارت بهداشت به عنوان دستگاه زیرمجموعه دولت در انجام وظیفه‌اش برای تهیه سبد غذایی مطلوب مردم کوتاهی کرده و تا زمانی كه عدالت در جامعه اجرایی نشود نمی‌توان عنوان داشت که فقر غذایی در کشور كاهش یافته است.وزارت بهداشت به عنوان دستگاه زیرمجموعه دولت در انجام وظیفه اش برای تهیه سبد غذایی مطلوب افراد مختلف کشور کوتاهی و قصور کرده است.

وزارت بهداشت به عنوان دستگاه زیرمجموعه دولت در انجام وظیفه اش برای تهیه سبد غذایی مطلوب افراد مختلف کشور کوتاهی و قصور کرده است.

بشیر خالقی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی "فردا" از نحوه اجرای برنامه چهارم توسعه در حوزه سلامت انتقاد کرد و گفت: بررسیها نشان می‌دهد که بسیاری از مواد این قانون اجرایی نشده است.

دولت موظف است به ‌منظور نهادینه كردن مدیریت، سیاستگذاری، ارزشیابی و هماهنگی امنیت غذا و تغذیه در كشور، تامین سبد مطلوب غذایی و كاهش بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و گسترش سلامت همگانی، سبد غذایی مطلوب ایرانیان را تدوین و اجرایی كند.

خالقی از مسئولان وزارت بهداشت برای عدم تهیه سبد غذایی مطلوب انتقاد کرد و گفت: بر اساس ماده 85 قانون برنامه چهارم توسعه ، مسئولان وزارت بهداشت می بایست نسبت به اجرای سبد غذایی مطلوب برای مردم اقدام کند که هنوز این برنامه اجرایی نشده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که سبد غذایی مطلوب برای هر یک از گروههای سنی مختلف به‌ صورت جداگانه تعریف شده است، گفت: تا زمانی كه عدالت در جامعه اجرایی نشود نمی‌توان عنوان داشت که فقر غذایی در کشور كاهش یافته است.

براساس این سبد غذایی، هر فرد ایرانی باید روزانه 320 گرم نان، 100 گرم برنج، 20 گرم ماكارونی، 26 گرم حبوبات، 70 گرم سیب زمینی، 280 گرم سبزی، 260 گرم میوه، 48 گرم گوشت قرمز، 50 گرم گوشت سفید، 24 گرم تخم مرغ، بین 225 تا 240 گرم شیر یا لبنیات، 35 تا 40 گرم روغن و 40 تا 50 گرم قندوشكر مصرف كند. این میزان تخمینی برای یك سبد غذایی مطلوب است، البته در سبد غذایی مطلوب ایرانیان كه براساس قانون برنامه توسعه چهارم باید تا سال 88 برای هر فرد ایرانی اجرایی شود، جزئیات بیشتری در سبد غذایی هر فرد ایرانی از جمله میزان مصرف مغزها، چای یا ماهی هم آمده است.

همچنین دکتر امیدوار رضایی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی "فردا" از عملکرد دولت به واسطه عدم تعیین سبد غذایی مطلوب برای مردم انتقاد کرد و گفت: تعیین سبد غذایی مطلوب برای مردم از جمله مواد قانونی در برنامه سوم توسعه بود که مورد بی توجهی دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اهمیت موضوع ما را بر آن داشت که سبد مطلوب غذایی را بار دیگر در برنامه چهارم نیز لحاظ کنیم، افزود: دولت را مکلف ساختیم که این سبد را تعریف و برای آن برنامه داشته باشد اما شاهد کم کاری در این زمینه هستیم .

قرار بود این سبد غذایی از سوی، وزارتخانه رفاه و بازرگانی و دستگاههای مختلف دیگر اجرایی شود و علاوه بر اصلاح سرانه مصرف مواد غذایی در كشور، گروههایی كه به ‌علت مشكلات مالی امكان تهیه سبد غذایی مطلوب را ندارند، مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اصول سوم ، 29 ، 43 و... از مواد قانون اساسی که به اهمیت بحث بهداشت و درمان پرداخته است، گفت: دولت مکلف است نیازهای اساسی مردم که حق همگانی آنان است را برنامه ریزی و برای آن قوانین و مقررات لازم تدوین کند.

رضایی به اهمیت بحث سلامت مردم در سند چشم انداز 20 ساله اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه چهارم توسعه سه ماده مشخص در بحث تغذیه و بهداشت دارد که ماده 84 این قانون دولت را موظف کرده شورای عالی سیاستگذاری سلامت و اهمیت غذایی را تشکیل دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha