رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تاکید بر گسترش فعالیت داوطلبی در کشور، از اجرای آزمایشی طرح «سلامت یار» در 11 بیمارستان کشور و با هدف ارائه خدمات روحی و روانی به بیماران خبر داد.

اجرای آزمایشی طرح «سلامت یار» در 11 بیمارستان

سلامت نیوز: رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تاکید بر گسترش فعالیت داوطلبی در کشور، از اجرای آزمایشی طرح «سلامت یار» در 11 بیمارستان کشور و با هدف ارائه خدمات روحی و روانی به بیماران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فرح ناز رافع  افزود: حمایت روانی در آمریکا توسط نیروهایی که از سوی بیمارستان جذب می شوند، ارائه می‌شود و در انگلستان توسط کلیسا و در آلمان، سنگاپور و هندوستان افرادی را بابت این کار استخدام می کنند و به آنان حقوقی پرداخته می شود.


وی با بیان اینکه تا کنون در ایران چنین طرحی نداشته ایم،‌ تصریح کرد: این حلقه مفقوده بین کادر بیمارستانی و بیمار منجر شد، سازمان داوطلبان هلال احمر با معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاهمنامه ای را برای ایجاد طرح سلامت یار امضا کنند.


رافع ادامه داد: برای تدوین طرح سلامت یار، آموزش های تخصصی مورد نیاز تدوین شد که البته برای این طرح آموزش هایی بیش 12 کشور را مطالعه کردیم.
وی افزود: بعد از مطالعات، کارگروه های تخصصی بسیار سنگینی بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر برگزار شد که در آن به جز بایدها، نبایدهای این طرح نیز مورد اهتمام قرار گرفت.
رافع گفت:‌ سلامت یاران کشور یکسری آموزش های تخصصی دیدند که بطور مثال در قبال فعالیت داوطلبانه که در این طرح انجام می دهند، مبلغ پولی دریافت نمی کنند.

** فعالیت داوطلبی در کشور گسترش یابد
وی با بیان اینکه باید فعالیت‌ها داوطلبی در کشور گسترش یابد، افزود: اینگونه فعالیت ها بسیار ارزشمند و زیبا است و مسئولیت پذیری اجتماعی را در جامعه نهادینه می‌کند.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه طرح سلامت یار در هفته هلال احمر(18 تا 24 اردیبهشت) آغاز شد، ادامه داد: تعداد افراد تحت آموزش سلامت یاران کشور بیش از 1500 نفر هستند که یکسری آموزش عمومی توسط کادر هلال احمر دیده اند و این افراد از داوطلبان فعال انتخاب شدند و پس از تایید حراست هلال احمر، سلامت روحی و روانی و جسمی این افراد از سوی مسئولان بیمارستان ها پایش می شوند.
وی افزود: قرار است در بیمارستان‌هایی که این طرح اجرا می شود یک اتاق در اختیار طرح سلامت یاران قرار بگیرد.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر ادامه داد: این افراد هفته ای یک روز به مدت شش ماه در بیمارستان فعالیت دارند و پس از این مدت بطور گردشی، به بیمارستان‌ها مشمول طرح منتقل می شوند.
وی تصریح کرد: در حوزه مراقبت‌های بیمارستانی، آموزش های از جمله پیشگیری از عفونت ها و مراقبت جسمی و روحی و فرایند بستری یک فرد در بیمارستان تا مرحله آخر به سلامت یاران آموزش داده می‌شود.
رافع با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت: داوطلبان هلال احمر در این طرح در کنار کادر پزشکی و درمانی به ارائه خدمت روحی و روانی به بیماران در بیمارستان ها می‌پردازند.
وی افزود: این طرح بصورت آزمایشی در 11 بیمارستان کشور و از جمله در استان های تهران، خوزستان، اصفهان، فارس و گلستان اجرا می شود.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه داد: برای این طرح، چهار مرحله پایش قرار دادیم که در هر مرحله ارزیابی شده و در مرحله بعد فرایندها اصلاحی می‌شود.
رافع افزود: متاسفم از اینکه رئیس نظام پرستاری در مقابل طرحی که هنوز شروع نشده بود، شروع به مقاومت و سختی کرد و باعث تحریک مردم شد و اطلاعات غیر واقعی داد.
وی ادامه داد: هلال احمر به عنوان بخشی از دولت و در کنار وزارت بهداشت قرار دارد.

** گسترش فعالیت ها در حوزه کاهش آسیب ها
رافع درمورد دیگر فعالیت‌های سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: سعی کردیم فعالیت های خود را در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی گسترش دهیم. برای اینکه آسیب های جدید بوجود نیاید و نیز پیشگیری از آسیب های موجود، با چند تشکل مردم نهاد همکاری های مناسبی داریم.

** اجرای طرحی با هدف مراقبت از زنان کارتن خواب
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر درباره طرح سازمان داوطلبان هلال احمر در مورد مراقبت از زنان کارتن خواب افزود: این طرح را با همکاری تشکل مردم نهاد مهر آفرین در تهران آغاز کردیم.
وی گفت: در این طرح حدود 60 زن کارتن خواب باردار را شناسایی کردیم و با حمایت از آنان قرار است بعد زایمان، نوزادان این افراد سم زدایی شده و سپس در اختیار مادر قرار گیرند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر ادامه داد: باید جامعه را حساس کرده و حس مسئولیت پذیری اجتماعی را با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد و بنگاه های اقتصادی در میدان فعالیت ها و خدمت رسانی گسترش دهیم.
وی در مورد همکاری و کمک رسانی به افراد آسیب دیده در کشور گفت: تا مردم خود کمک و همیاری نکنند، هیچ حرکت مثبتی در جامعه برای بهبود آسیب های اجتماعی اتفاق نخواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha