شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 18305

حضور و فعالیت پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها در کار سقط جنین با ملاحظات و سیاست‌های خاصی صورت می‌گیرد.

چشم هایش را بست از ترس! دراز کشید روى تخت و ملحفه هایى که بوى سفیدکننده مى دادند... دست هایش مى لرزید. زن گفت: «نترس دختر! اگر بترسى عضلات بدنت خود به خود سفت مى شوند!» دختر اما دیگر چیزى نمى شنید؛ ماده بیهوش کننده اثر کرده بود و حالا دیگر نوبت زن بود که دست به کار شود! دو ساعت بعد، دختر گوشه تاکسى مچاله شده بود از درد... دیگر خبرى از «جنین» ناخواسته نبود... جنین مرده بود به قیمت همه چیزهایى که دختر مى خواست زنده نگه دارد!

اگر فقط کمی در بین مطبهای زنان و زایمان جستجو کنی به راحتی آدرس مطب یا مکانی را می یابی که عمل سقط جنین را انجام می دهد. بدون شک این مکانها چه مطبی در بالای شهر باشد که توسط فوق تخصص زنان اداره می شود و چه زیر پله ای در پایین شهر باشد که توسط یک قابله بی سواد اداره می شود ،همگی فقط یک هدف اصلی و مشترک را دنبال می‌کنند و تنها یک چیز را می‌شناسند؛ تجارت سیاه و کسب درآمدهای هنگفت.
نرخ آنها نیز متفاوت است؛ از 500 هزار تومان در اتاق خانه‌ای قدیمی و در یکی از محلات جنوبی شهر گرفته تا بالای 2 میلیون تومان در یکی از اتاق‌های به ظاهر بهداشتی و شیک در شمال شهر.
حضور و فعالیت پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها در کار سقط جنین با ملاحظات و سیاست‌های خاصی صورت می‌گیرد، به این معنی که در واقع گردانندگان مراکز غیرقانونی سقط جنین با پزشکان و ماماهایی که با آنها همکاری می‌کنند، وارد یک معامله دوطرفه و پایاپای می‌شوند، به این ترتیب که صاحبان این مراکز از حضور یک پزشک متخصص زنان و زایمان یا یک ماما برای کار سقط جنین به عنوان یک امتیاز مثبت و ریسک پایین و همچنین نداشتن عوارض جانبی استفاده می‌کنند و در یک کلام، انجام این عمل بدون درد و ظاهرا اصولی.
در نهایت صاحبان این گونه مراکز از تمامی این امتیازات به بهانه دریافت مبالغ هنگفت از مشتریان درمانده و مستاصل خود بهره می‌جویند.
این پزشکان و ماماها نیز برای این که مستقیما وارد عمل شده و موقعیت حرفه‌ای خود را به خطر نیندازند براساس توافقی که از قبل صورت گرفت، یک روز در هفته را به مطب یا مکانی که از سوی گردانندگان این مراکز به کار سقط جنین اختصاص داده شده، آمده و کارشان را انجام می‌دهند.
آنچه در این میان می‌‌ماند، مبالغ کلانی است که میان آنها در این رابطه تقسیم شده و هر دو طرف را صاحب درآمدهای زیادی می‌کند.
برخی از ماماها و پزشکان غیرمتخصص هم که به‌صورت غیرقانونی اقدام به سقط جنین بیماران خود می‌کنند ، از آنجا که ریسک عمل جراحی و خطرات شغلی ناشی از عواقب بدوی مانند ناموفق بودن عمل، آسیب‌دیدن مادر و یا حتی لو رفتن کار غیرقانونی‌شان و در نتیجه لغو پروانه طبابت‌شان را در نظر می‌گیرند، بناچار به کسب سود و منفعت کمتری قناعت کرده و جنین بیمار خود را با آمپول و شیاف، سقط می‌کنند.
این در حالی است که استفاده از شیاف و آمپول در اغلب موارد، در همان دفعه اول منجر به سقط کامل جنین نشده و تنها باعث مرگ جنین می‌شود، در شرایطی که جنین مرده هنوز در رحم مادر باقی ‌مانده و آزمایش‌ها نیز همچنان باردار بودن زن را نشان می‌دهد.
پس بناچار، بیمار درمانده و مستاصل به همان پزشک مراجعه کرده و در ازای پرداخت مبالغ بیشتر،(80 هزار تومان به ازاء هر شیاف و بیش از 150 هزار تومان برای هر آمپول) مجددا تعداد دیگری شیافت یا آمپول را دریافت می‌کند تا شاید این بار دیگر سقط جنین به طول کامل انجام شود.
در این آشفته‌بازار که هر کسی در تلاش است تا به نوعی، سهمی از این تجارت سیاه را از آن خود کند، برخی مکان‌ها هم مانند مطب متخصص زنان، آرایشگاه‌های زنانه، تعدادی از پارک‌های خاص در تهران، پارتی‌ها و دوره‌های گروهی زنان، فرصتی را برای واسطه‌های سودجو فراهم می‌آورد تا با شناسایی طعمه‌هایی که از پزشکان متخصص برای سقط جنین جواب رد شنیده‌اند برای معرفی آنها به پزشکان قلابی و گردانندگان مراکز غیرقانونی سقط جنین، مبالغی حق واسطه‌گری دریافت کنند.
افراد فرصت‌طلب، طعمه‌های خود را که همان زنان و دختران خام و بی‌تجربه هستند به مطب‌های مخفی در یک زیرزمین تاریک، سالن آرایشگاه یا یک انباری نمور و متروک کشانده و آنها را به پزشکان قلابی می‌سپارند تا از شر جنین ناخواسته خلاصشان کنند. ناراحتی‌های قلبی و گوارشی، فشار خون، از کار افتادن کلیه‌ها، خونریزی‌های شدید، افسردگی، گوشه‌گیری، عذاب وجدان، و از همه دردناک‌تر زایمان‌های دشوار و سخت بعدی و یا نازایی همیشگی از عواقب تلخ و دردناکی است که اگر این دختران شانس بیاورند و جان سالم از قتلگاه بیرون ببرند، تا مدت‌ها همراهشان خواهد بود.
ساغر صالح ‌پور، یک متخصص زنان و فلوشیپ نازایی گفت: سقط جنین‌ هایی که توسط افراد غیر پزشک با استفاده از امکانات غیر قانونی صورت می ‌گیرند، باعث اختلال‌ های قلبی- عروقی و عفونت‌ های شدید و در مواردی باعث خارج شدن رحم از بدن مادر و در نهایت ممکن است منجر به مرگ مادر ‌‌شوند.
صالح‌پور گفت: درمان‌ های دارویی برای سقط جنین‌ های عمدی باعث افزایش فشار خون، اختلالات قلبی- عروقی، سردردهای مزمن یا پارگی روده و رحم، عفونت‌ های شدید و یا خارج شدن رحم از بدن مادر می شود که در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود.
این متخصص زنان و فلوشیپ نازایی افزود: بروز عفونت و زخم‌های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری ‌های انجام شده در حین ختم حاملگی، می تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود.
وی گفت: آمپول های سقط جنین فقط با کنترل پزشکان می تواند در هفته های نخست بارداری به صورت عضلانی تزریق شود که در این صورت عوارض کمتری دارد اما اگر این آمپول ها در ماه های غیر مجاز آن به کار برده شود احتمال پاره شدن رحم افزایش می یابد. همچنین با مصرف این آمپول ها بدون اجازه پزشک احتمال بروز بیماری های قلبی، عروقی، تنفسی و همچنین اسهال و استفراغ شدید در مادران بسیار زیاد می شود
سقط جنین از زبان آمار
در دنیاى سرد آمارها، سالانه نزدیک به ۲۶ میلیون زن سقط قانونى دارند که اکثر آنها در آمریکا و کشورهاى دیگرى که عمل سقط در آنها آزاد است، زندگى مى کنند. تعداد سقط هاى غیربهداشتى هم حدود ۲۰ میلیون درسال تخمین زده مى شود. برهمین اساس، سالانه حدود ۷۰ هزار زن در اثر سقط غیربهداشتى و ناسالم جان خود را از دست مى دهند که بیش از نیمى از آنها آسیایى هستند. به عبارت دیگر، آسیا ۵۵ درصد سقط هاى غیربهداشتى جنینى را دارد که بیشترین رقم نسبت به مناطق دیگر در جهان است.
این آمار در ایران به حدود ۸۰ هزار سقط جنین مى رسد که بیشتر آنها جزو "سقط جنین هاى جنایى" به شمار مى روند. یعنى سقط هایى که به دلیل محدودیت هاى قانونى، در مکان هاى غیربهداشتى صورت مى گیرند.
اگرچه هیچ یک از منابع رسمى و غیررسمى آمار دقیقى از میزان سقط هاى غیرقانونى در کشور ارائه نمى دهند، اما افزایش تعداد زنان و دخترانى که اقدام به عمل سقط مى کنند، در سال هاى اخیر، به خوبى قابل مشاهده است. در هر صورت بررسى اخبار منتشر شده در رسانه هاى چند سال اخیر نشان مى دهد که حدود ۸۵ مرکز خصوصى معاینه و درمان (شامل: مطب و دفتر خصوصى) در سراسر کشور به دلیل پذیرش بیماران و سقط جنین غیرقانونى، با تلاش نیروى انتظامى شناسایى و پلمب شده اند. بیشتر دختران و زنانی که به سقط جنین دست می‌زنند، زیر 25 سال هستند که شاید مهم‌ترین دلایل آن، روابط ممنوع قبل از ازدواج بوده یا این که در دوران نامزدی باردار شده‌اند.
با تمام این تفاسیر کارشناسان ،عوامل متعددى را در گرایش زنان و دختران به سقط جنین مؤثر مى دانند، عواملى مانند: باردارى هاى نامشروع، ازدواج هاى موقت، عدم آگاهى از راه هاى پیشگیرى از باردارى و درنتیجه حاملگى هاى ناخواسته و درنهایت وضعیت نامناسب اقتصادى.
در همین باره دکتر موسوى، متخصص زنان و زایمان در سمینار بررسى جامع ابعاد سقط جنین در ایران، شایع ترین عامل سقط را «عامل اقتصادى» معرفى کرده و با اعلام اینکه استان هاى قم و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین آمار سقط را در کشور دارند مى گوید: "۹۰ درصد مادرانى که عمل سقط را انجام داده اند، با سواد و ۷۳ درصد خانه دار هستند. همین طور ۶۰ درصد این مادران زیرخط فقر زندگى مى کنند و ۶۱ درصد هم یک تا سه بار تجربه بارورى دارند."

سقط جنین همواره یکی از آن بحث های مگویی بوده که مسئولان یا در پاسخ سکوت کرده اند، چون نمی خواستند تاروپود موضوع از هم شکافته شود، یا واقعا پاسخی نداشتند. آمار مراجعات به بازار ناصرخسرو برای داروهای سقط چنین بسیار بالاست و بر این آمار روزانه افزوده می شود بدون آن که عواقب مصرف داروهای سقط جنین در جامعه هشدار داده شود. نه می توانیم مصرف کنندگان این داروها را نادیده بگیریم و به دلیل آن که بعضا مرتکب عمل خلاف شرع شده اند از جامعه طردشان کنیم و نه می توانیم نص قانون مبنی بر غیرقانونی بودن سقط جز در مواردی که به تأیید پزشکی قانونی برسد و موجب عوارض جانی برای مادر یا نوزاد بشود را زیر پا بگذاریم. یک راه می ماند و آن گسترش دامنه آموزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha