سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

۱۳ روز پس از سقوط تانکر ۱۹تنی گاز مایع به دره‌ای حوالی خلخال تلاش‌ها برای خارج کردن تانکر از عمق دره همچنان بی‌نتیجه مانده است.

خطر انفجار گاز، همچنان بیخ گوش خلخال

سلامت نیوز:  ۱۳ روز پس از سقوط تانکر ۱۹تنی گاز مایع به دره‌ای حوالی خلخال تلاش‌ها برای خارج کردن تانکر از عمق دره همچنان بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،این حادثه روز 15اردیبهشت‌ماه رخ داد. ماجرا از این قرار بود كه كامیونی حامل 19تن گاز مایع ال پی جی كه از جمهوری آذربایجان وارد كشورمان شده بود از طریق جاده اردبیل به سرچم راهی پاكستان بود اما حوالی تونل شماره 12از مسیر منحرف و به دره واژگون شد. از همان روز زنگ خطر درخصوص انفجار تانكر به صدا در‌آمد و مسئولان منطقه با توجه به بضاعت موجود تلاش كردند تانكر را از دره بیرون بكشند اما این تلاش‌ها با گذشت 13روز از این حادثه هنوز بی‌نتیجه مانده است.

مسعود امامی یگانه، مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل در این‌باره  می‌گوید:« با وجود اینكه مدیریت بحران در چنین حوادثی مسئولیتی ندارد اما بعد از وقوع این حادثه به‌دلیل اینكه انفجار تانكر می‌تواند منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و در همین چند روز امنیت روانی منطقه را دچار مخاطره كرده است، تلاش‌های زیادی آغاز شد.

در همان روزهای اولیه 2جرثقیل 20و 30تنی برای بیرون كشیدن تانكر از دره به محل حادثه منتقل شدند اما توانایی این كار را نداشتند. از طرفی چون تانكر متعلق به شركتی خصوصی است این شركت را ملزم كردیم تا هر چه سریع‌تر برای بیرون كشیدن تانكر اقدام كند ولی متأسفانه این ماجرا طولانی شد. »

وی ادامه می‌دهد:« با این حال روز دوشنبه (دیروز) قراردادی با 2جرثقیل 50تنی بسته شد تا طی 2روز آینده تانكر از دره بیرون كشیده شود و پیش‌بینی می‌كنیم كه این ماجرا حداكثر تا روز چهارشنبه به پایان برسد.»

اظهارات مدیركل مدیریت بحران استان اردبیل در حالی است كه كارشناسان معتقدند اولویت در این حادثه تخلیه گاز از تانكر است. حجت‌الله اسكندری كارشناس صنعت گاز مایع در این‌باره به همشهری می‌گوید:« در چنین تانكرهایی معمولا 3شیر تعبیه شده و با استفاده از آنها، هم به شكل مایع و هم به شكل گاز می‌توان محتویات تانكر را حد اكثر در 2روز تخلیه كرد.»

وی ادامه می‌دهد:« این نخستین بار نیست كه چنین حادثه‌ای اتفاق می‌افتد. گاز مایع در كشور از طریق همین تانكر‌ها جابه‌جا می‌شود و بارها شاهد سقوط تانكرها به دره بوده‌ایم اما در بیشتر موارد حداكثر طی یكی دو روز این كار به سرانجام می‌رسد. حالا معلوم نیست چرا بیرون كشیدن این تانكر از دره این‌قدر طولانی شده است. »

اما مهم‌ترین نكته در این حادثه خطر انفجار تانكر است. مدیریت بحران اردبیل خطر انفجار تانكر را در شرایط كنونی در حد صفر می‌داند. این در حالی است كه چند روز قبل علی نظری شیخ ‌احمد، فرماندار خلخال گفته بود كه:«این تانكر سوخت درصورت انفجار تا شعاع چند كیلومتری حادثه خواهد آفرید.» كارشناسان نیز درخصوص خطر انفجار هشدار داده‌اند. اسكندری در این‌باره می‌گوید:« تانكر به‌خودی خود منفجر نمی‌شود و درصورت انفجار نیز تانكر تكه تكه نخواهد شد اما درصورتی كه گاز از آن نشت كند و جرقه یا گرما به آن برسد در كسری از ثانیه انفجار مهیبی اتفاق خواهد افتاد و گاز 250برابر بزرگ‌تر خواهد شد. از طرفی در چنین انفجاری تانكر ده‌ها متر به هوا پرتاب می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد:« باید موقعیت سقوط تانكر به دقت بررسی شود اما ساده‌ترین كار تخلیه گاز از طریق شیرهایی است كه در آن تعبیه شده است. با این كار وزن و فشار تانكر نیز كاهش پیدا می‌كند و بیرون كشیدن آن از دره نیز ساده‌تر خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha