گلوکزامین و کندرویتین دو مورد از مکمل های رایج برای آرتریت هستند که بیشتر از آنها استفاده میشود.

حقایقی که درباره قرص های غضروف ساز باید بدانید

گول تبلیغات مکمل های ماهواره ای را نخورید

رئیس انجمن جراحی‌ زانو ضمن هشدار در ارتباط با مصرف قرص‌های غضروف‌ساز، ضد آرتروز و پوکی استخوان که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، گفت: بسیاری از این داروها مشکل بیمار را رفع نکرده و تنها سبب زیان اقتصادی آن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز رازی در ادامه به عدم مدیریت خرج پول در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه انواع مکمل‌ها در بازار کشور همچون نقل و نبات وجود دارد و بخشی از افراد جامعه همچون کارمندان بازنشسته قسمتی از حقوق و درآمد خود را صرف هزینه خرید این مکمل‌ها جهت درمان آرتروز و دردهای مفصلی می‌کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از داروهای حیاتی ممکن بوده دسترسی به آن اندک باشد و علیرغم گران بودن برخی از مکمل‌ها مردم به دلیل اینکه تصور می‌کنند اگر این مواد را مصرف کنند مشکل غضروف یا آرتروز آنها برطرف خواهد شد نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.

رئیس انجمن جراحی‌ زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی با تأکید بر اینکه فروش و دسترسی مکمل‌های غذایی و دارویی باید با مدیریت دقیق وزارت بهداشت انجام شود، گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت به تبلیغ قرص و مکمل‌هایی جهت ساخت غضروف و درمان آرتروز و پوکی استخوان اقدام می‌کنند و متأسفانه بخشی از جامعه نیز اغفال این تبلیغات می‌شوند.

رازی نسبت به مصرف این مکمل‌های غضروف‌ساز هشدار داد و گفت: برخی برای کاهش درد مفصل در میانسالی تزریق آمپول‌هایی همچون کورتون را پیشنهاد می‌کنند که استفاده از این روش درمانی دو تا سه بار در سال مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آیا مصرف روزانه گلوکزامین کندرویتین بی خطر است؟

آیا گلوکزامین و کندرویتین بی خطر هستند؟ به طور کلی، بله، مصرف گلوکزامین و کندرویتین در دوزهای ذکر شده در برچسب مکمل بی خطر است اما باید بدانید که پزشک با توجه به پرونده پزشکیتان باید آنها را در دوزهای مشخص و زمان مشخص برایتان تجویز کند.

چرا باید در مصرف مکمل های گلوکزامین و کندرویتین احتیاط کنید؟

درباره بی خطر بودن مکمل های گلوکزامین و کندرویتین چه می دانیم؟ مطالعات نشان داده اند که مکمل های گلوکزامین و کندرویتین ممکن است با داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون) وارفارین (کومادین) تداخل داشته باشند.

گلوکزامین ممکن است فشار چشم را بالا ببرد!

از آنجایی که محصولات گلوکزامین ممکن است از پوسته صدف‌ها مشتق شوند، این نگرانی وجود دارد که مکمل می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در افراد مبتلا به آلرژی به صدف شود. گلوکزامین ممکن است آسم را بدتر کند. این نگرانی وجود دارد که گلوکزامین ممکن است فشار چشم را افزایش دهد.

عوارض جانبی گلوکزامین و کندرویتین چیست؟

  • حالت تهوع، اسهال، یبوست
  • درد معده، گاز، نفخ
  • ریزش مو
  • پلک های پف کرده

عوارض مصرف کندرویتین چیست؟

در صورت مصرف خوراکی: کندرویتین سولفات احتمالاً در صورت استفاده تا 6 سال بی خطر است. می تواند باعث درد خفیف معده و حالت تهوع شود. سایر عوارض جانبی احتمالی شامل نفخ، اسهال و یبوست است.

چه مدت می توانید کندرویتین مصرف کنید؟

از آنجایی که کندرویتین یک درمان قطعی نیست، دوز ایده آل نامشخص است. برای آرتروز، برخی مطالعات از 800 میلی گرم تا 1200 میلی گرم در دوزهای منفرد تا 3 سال استفاده کرده اند.

آیا گلوکزامین می تواند باعث آسیب کبدی شود؟

گلوکزامین در گزارش‌های موردی مجزا در ایجاد آسیب‌های کبدی آشکار بالینی دخیل بوده است، اما نقش گلوکزامین بر خلاف سایر اجزای گیاهی یا آلاینده‌ها نشان داده نشده است و آسیب کبدی ناشی از گلوکزامین یا کندرویتین در صورت بروز باید بسیار نادر باشد.

برای آرتریت کدام بهتر است؟کلاژن یا گلوکزامین؟

بر اساس نتایج یک مطالعه تصادفی دوسوکور، یک عنصر کلاژن ثبت شده ممکن است دو برابر گلوکزامین و کندرویتین برای سلامت مفاصل موثر باشد.

آیا مصرف گلوکزامین می تواند باعث افزایش وزن شود؟

گلوکزامین وزن بدن را افزایش می دهد و پاسخ انسولین را در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی کاهش می دهد، اما چاقی، مقاومت به انسولین و اختلال تحمل گلوکز را در رژیم غذایی پرچرب موش کاهش می دهد. متابولیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نازی نوید ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    1 1
    سلام کاش زحمت میکشیدین نوع دارو رو دقیقا مشخص میکردین و دیگر اینکه جایگزین یک دارو رو سپاسگزارم
  • javad ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    اتفاقا این مکمل ها خیلی هم موثر است تنها ایرادی که دارد و جامعه جراحی با آن مشکل دارند در این است که مردم با مصرف اینگونه مکمل ها نیاز کمتری به مراجعه به دکتر وجراح دارند .و ویزیت و پول کمتری نصیب جامعه پزسکی میشود از آنجا که در ایران پزشکی و جراحی در تمام بمیماریها .به شکل یک تجارت دارآمده.تا درمان مردم لذا جامعه پزشکی با مصرف مکمل ها مخالفند
  • Ali ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    0 1
    با نظر کاربر گرامی javad موافقم چون دکترهای امروزی فقط فکر منافع شخصی و مالی خود هستند و باتوجه به اینکه انها میدانند مصرف کورتون برای این بیماریها باعث ضعف شدید سیستم ایمنی بدن میشود را تجویز مینمایند در ضمن از پای مرغ هم نباید شد چون همان ترکیبات را داراست.