سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 183117

معاون سازمان محیط زیست گفت: اگر وزارت بهداشت اجازه ورود محصولات تراریخته می دهد، باید مردم را از سلامت این محصولات مطمئن کند.

سلامت نیوز: معاون سازمان محیط زیست گفت: اگر وزارت بهداشت اجازه ورود محصولات تراریخته می دهد، باید مردم را از سلامت این محصولات مطمئن کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری سلامت، دکتر مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه آمار دقیقی از آلودگی های محصولات غذایی مصرفی وجود ندارد.


مظاهری خاطرنشان کرد: شش سال پیش پروژه ای با هدف بررسی میزان آلودگی های غذایی در شورای شهر مطرح شد که نتایج آن خوشایند نبود.
وی با تاکید بر این که ظروف غذایی تهدیدی مهم برای باروری به شمار می آید، اذعان داشت: تحقیقات انجام شده توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده، بیانگر این است که بسیاری از ظروف غذایی اثر سوء قابل تاملی در ناباروری و اندرومتریوز دارد.


مظاهری در نشست خبری "حفظ باروری و عوامل تهدید کننده آن" بیان داشت: بسیاری از مواد آلوده به صورت رادیکال های آزاد وجود دارد و ارتباط معناداری با نسوج انسان برقرار می کند که اثرات مخربی بر هورمون های جنسی دارد.


وی با تاکید بر این که توصیه می شود دستگاه های متولی در بسته بندی مواد غذایی به این مساله توجه داشته باشند، عنوان کرد: در فصل سرد که میزان آلاینده های هوا افزایش می یابد و گازهای سمی ماندگاری طولانی مدت، سلامت تمام افراد در معرض خطر قرار دارد.
به گفته وی، ورود این آلاینده ها به بدن جهش اسپرم را موجب می شود.


مظاهری متذکر شد: تاثیرات مخرب دی اکسید گوگرد و منواکسید کربن بر قلب جنین در هشت هفته اول بارداری امری غیرقابل انکار است.
بهداشت باشگاه های بدنسازی، وسایل الکترونیک و استفاده از آن به ویژه در سنین کم، دیگر عواملی بود که این مقام مسول به عنوان تهدیدی برای باروری بدان اشاره و خاطرنشان کرد: هنوز گزارش مستندی از تاثیر این امواج بر قدرت ناباروری در دنیا منتشر نشده و لازم است مراکز تحقیقاتی در این زمینه اقدام نمایند.


اطمینان سلامت محصولات تراریخته برای مردم بیان شود
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: اطلاعاتی در رابطه با سلامت مواد غذایی تراریخته وجود دارد، اما مستندی از تاثیر این مواد بر سلامت باروری وجود ندارد.
مظاهری متذکر شد: اگر وزارت بهداشت اجازه ورود این محصولات را می دهد، باید مردم را از سلامت این محصولات مطمئن کند؛ در غیر این صورت باید به قوانین احتیاطی متوسل شویم.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری اذعان داشت: در این سند بالادستی تاکید بسیاری بر حفظ محیط زیست و سلامت مردم شده است.
مظاهری تاکید کرد: فاکتورهای میان رشته ای بسیاری در باروری دخیل هستند که لازم است پژوهشگران مطالعات کافی داشته باشند. لازم است بودجه های پژوهشی در کشور تخصیص داده شود تا اقتصاد مقاومتی با استدلال های علمی محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha